Wchłanianie UPC odbiło się na wynikach grupy Play

120 tys. więcej użytkowników usług komórkowych i 19 tys. dodatkowych abonentów przewodowego internetu i telewizji zdobyła Grupa P4 w trzecim kwartale tego roku. Fuzja z telewizją kablowej UPC zaburza tempo wzrostu – przyznaje zarząd.

Publikacja: 14.11.2023 13:47

Wchłanianie UPC odbiło się na wynikach grupy Play

Foto: Bloomberg

Grupa P4, właściciel marki Play w ciągu minionego kwartału zdobyła więcej abonentów sieci mobilnej niż konkurenci. Ale ma też problemy. 

„Wdrożenie nowych procesów komercyjnych związanych z fuzją prawną z UPC Polska Sp. z o.o. (UPC), która miała miejsce w sierpniu 2023 r., spowolniło efekty komercyjne wdrażanej na początku tego roku nowej strategii konwergencji” – podał zarząd  Play. 

To fragment komentarza do sprawozdania za trzeci kwartał 2023 r. telekomunikacyjnej grupy. W kwietniu 2022 r. przejęła ona w transakcji wartej 7 mld zł telewizję kablową UPC w Polsce, oficjalnie dołączając do grona dostawców zarówno usług sieci mobilnej jak i przewodowej – tzw. operatorów konwergentnych. Przebieg, a docelowo efekty tego przejęcia to jedna z ciekawszych spraw w sektorze.

Grupa P4 podała, że na koniec września br. obsługiwała 2,02 mln klientów usług dla domu (home), czyli przewodowego internetu i płatnej telewizji. W porównaniu z wcześniej raportowanymi danymi to spadek o kilkadziesiąt tysięcy (w czerwcu wykazano 2,06 mln). Z wyjaśnień spółki wynika, że nowe dane uwzględniają zmianę w naliczaniu klientów. Po prawnej fuzji P4 i UPC uporządkowano także bazy abonentów i usunięto dublujące się adresy.

„Sposób raportowania klientów usług Home został zmieniony po połączeniu prawnym Play i UPC. Poprzednie wartości ilości klientów usług Home zostały zrewidowane biorąc pod uwagę wyłączenie tych samych klientów usług Home w bazach Play i UPC; uwzględnienie klientów usług Home lokalnych operatorów sieciowych nabytych przez Emitenta oraz wyłączenia klientów usługi UPC Solo Start TV” - podano.

Po korekcie historycznych danych, w porównaniu z trzecim kwartałem 2022 r. liczba klientów usług dla domu jest wyższa o 122 tys. oraz o 19 tys. w porównaniu końcem czerwca roku bieżącego. Część tych wzrostów to efekt zakupów mniejszych operatorów, ponieważ Play jest aktywny na tym polu.

Usługi dla domu przyniosły Grupie P4 w kwartale 495 mln zł przychodu, o 7,8 proc. więcej niż wykazano rok wcześniej (organiczny wzrost to 5,9 proc.).

Największym biznesem grupy pozostają usługi mobilne. W końcu września br. grupa obsługiwała w sumie o 267 tys. więcej aktywnie wykorzystywanych kart SIM niż rok wcześniej: prawie 13,03 mln. Przybyło kart abonamentowych (367 tys. do 9,26 mln), a ubyło przedpłaconych (100 tys. do 3,77 mln). Dane te nie obejmują kart M2M, ani kart nieużytkowanych.

W porównaniu z końcem czerwca ogólna liczba aktywnych kart SIM jest wyższa o 120 tys., z czego 104 tys. to karty abonamentowe. Ten ostatni wynik to najlepszy rezultat na tle konkurencji - wynika z naszych obliczeń. 

Razem z kartami użytkowanymi rzadziej niż raz ostatnich 30 dniach w bazie P4 było na koniec września około 17 mln kart SIM. „Liczba raportowanych klientów mobilnych (bez M2M) wzrosła o 0,9 proc. rok do roku i zbliża się do 17 mln” – podano w informacji prasowej. Po półroczu wykazano 16,9 mln. 

W sumie Grupa P4 miała w III kwartale br. 2,48 mld zł przychodu, o 2,5 proc. więcej niż rok wcześniej (2,2 proc. organicznie). Rosły opłaty za usługi detaliczne, spadały za hurtowe.

Podobnie jak Cyfrowy Polsat i Orange Polska, także i Play notuje słabszą sprzedaż urządzeń konsumenckich, w tym głównie smartfonów. Uzyskał za nie w kwartale 478 mln zł, o 4,4 proc. mniej niż przed rokiem (i mniej niż z usług dla domu).

Kwartalne zyski Grupy P4 są słabsze niż rok temu. Wynik EBITDAl w III kw. br. to 921 mln zł, o 6 proc. mniej rok do roku. Zarząd tłumaczy je wyższymi kosztami, w tym prądu oraz rozliczeniami z Polskim Światłowodem Otwartym, któremu płaci za korzystanie z sieci przewodowej UPC wniesionej do tego joint venture. Zasięg sieci PŚO wynosił na koniec września 3,8 mln gospodarstw domowych.

Grupa Iliad w sprawozdaniu finansowym wykazała spadek zysku operacyjnego za III kw. br. o 17,8 proc. i zysku netto o 50,1 proc. Podała m.in, że jej wynik netto spadł za sprawą wzrostu o 185 mln euro kosztów finansowych związanych głównie z przejęciem UPC Polska i refinansowaniem przeprowadzonym w ciągu roku.

Nie udostępniła kwartalnych wyników P4, takich jak operacyjny, czy netto, ale są liczby za 9 miesięcy. Według francuskiej grupy, biznes w Polsce ma po 9 miesiącach 2023 r. 353 mln euro zysku operacyjnego (spadek z 394 mln euro rok wcześniej) oraz 166 mln euro zysku netto (spadek ze 171 mln euro po trzech kwartałach 2022 r.).

Do przeliczenia przyjęto, że w 2023 r. euro kosztowało 4,582 zł, a w 2022 r. 4,672 zł.

Wg naszych obliczeń po uwzględnieniu tych kursów, po 9 miesiącach br. Grupa P4 ma 1,62 mld zł zysku operacyjnego (1,25 mld zł po półroczu) i 760 mln zł zysku netto (433 mln zł po półroczu). Rok temu odpowiednio: 1,84 mld zł (1,26 mld zł po półroczu) i 798 mln zł (758 mln zł po półroczu).

Spłaca zaciągnięty na przejęcie UPC kredyt. Z pożyczonych 5,5 mld zł, na koniec września miała do zwrotu 3,4 mld zł. W 2024 r. przypada termin spłaty 2 mld zł – wynika z raportu Iliadu.

Grupa P4, właściciel marki Play w ciągu minionego kwartału zdobyła więcej abonentów sieci mobilnej niż konkurenci. Ale ma też problemy. 

„Wdrożenie nowych procesów komercyjnych związanych z fuzją prawną z UPC Polska Sp. z o.o. (UPC), która miała miejsce w sierpniu 2023 r., spowolniło efekty komercyjne wdrażanej na początku tego roku nowej strategii konwergencji” – podał zarząd  Play. 

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Co wynikło z rozmów o przyszłości Poczty Polskiej?
Biznes
Mieszkańcy Arktyki skarżą się Putinowi na rosyjski koncern. „Zagraniczni agenci"
Biznes
Kiedy dojrzałość spotyka się z młodością, powstaje zupełnie nowa jakość
Biznes
GUS: Polskie firmy mniej inwestują niż rok temu. Mają też gorsze wyniki
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Biznes
Ruszyły trójstronne rozmowy o przyszłości Poczty Polskiej. Jak ocalić firmę?
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?