Globalny biznes wyda miliardy na zrównoważony rozwój

Niemal dziewięć na dziesięć globalnych korporacji zapowiada w najnowszym badaniu wzrost nakładów na inwestycje związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym głównie na transformację energetyczną.

Publikacja: 20.07.2023 20:04

Globalny biznes wyda miliardy na zrównoważony rozwój

Foto: Adobe Stock

Transformacja i efektywność energetyczna, ograniczenie emisji, zapobieganie zanieczyszczeniom oraz obieg zamknięty i recykling - to cztery obszary, na których zamierzają się teraz skupiać globalne firmy uczestniczące w najnowszym Environmental Sustainability Index, czyli Wskaźniku Zrównoważonego Rozwoju Środowiska na III kwartał 2023 r. Wskaźnik publikowany przez globalną firmę Honeywell we współpracy z Grupą Futurum jest wynikiem badania obejmującego top menedżerów 750 międzynarodowych korporacji działających na całym świecie, w tym w Polsce. I potwierdza, że pomimo niepewności w gospodarce i wysokiej inflacji, inwestycje w zrównoważony rozwój rosną i nadal będą rosły - do czego przyczynia się presja polityczna i regulacyjna (jej pozytywny wpływ potwierdza siedem na dziesięć badanych menedżerów).

Dwucyfrowy wzrost

Aż 86 proc. ankietowanych firm zapowiada w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększenie inwestycji w inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju, przy czym prawie co trzecia (31 proc.) zapowiada wzrost na poziomie 21–49 proc., a kolejne 20 proc. zwiększy wydatki o ponad połowę.

Nic dziwnego skoro zrównoważony rozwój jest najczęściej wskazywanym priorytetem wśród firmowych inicjatyw, wymienianym przez prawie trzy czwarte badanych korporacji, Wyprzedza on na tej liście projekty transformacji cyfrowej (57 proc. wskazań), poprawę wyników finansowych czy wzrost udziałów rynkowych (po 44 proc.).

Wzrost wydatków na zrónoważony rozwój wynika też z umiarkowanie pozytywnej oceny dotychczasowych wyników w osiąganiu celów ESG- tylko niespełna cztery na dziesięć firm jest przekonanych, że osiągnie te cele w ciągu 12 miesięcy (najlepiej oceniają swe szanse na realizację planów dotyczących obiegu zamkniętego i recyklingu, a najbardziej ostrożnie szacują swój sukces w kwestii ograniczenia emisji).

Znacznie więcej optymizmu widać w perspektywie 2030 r. - 74 proc. badanych firm z optymizmem (często graniczącym z pewnością) mówi o osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju wyznaczonych na 2030 rok, szczególnie w odniesieniu do efektywności energetycznej.

5 bilionów dolarów rocznie 

Plany inwestycyjne firm przełożą się na wydatki idące w miliardy dolarów. Według danych think tanku The International Institute for Sustainable Development (IISD), w 2022 r. globalne inwestycje w technologie związane z transformacją energetyczną sięgnęły 1,3 biliona dolarów.

W kolejnych latach te nakłady będą musiały wzrosnąć. Jak ocenia International Renewable Energy Agency, chcąc zatrzymać globalne ocieplenie, czyli wzrost średniej temperatury, na poziomie 1,5°C, trzeba będzie inwestować co roku ok. 5 bilionów dolarów w transformacją energetyczną w skali globalnej.

Transformacja i efektywność energetyczna, ograniczenie emisji, zapobieganie zanieczyszczeniom oraz obieg zamknięty i recykling - to cztery obszary, na których zamierzają się teraz skupiać globalne firmy uczestniczące w najnowszym Environmental Sustainability Index, czyli Wskaźniku Zrównoważonego Rozwoju Środowiska na III kwartał 2023 r. Wskaźnik publikowany przez globalną firmę Honeywell we współpracy z Grupą Futurum jest wynikiem badania obejmującego top menedżerów 750 międzynarodowych korporacji działających na całym świecie, w tym w Polsce. I potwierdza, że pomimo niepewności w gospodarce i wysokiej inflacji, inwestycje w zrównoważony rozwój rosną i nadal będą rosły - do czego przyczynia się presja polityczna i regulacyjna (jej pozytywny wpływ potwierdza siedem na dziesięć badanych menedżerów).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Tony Mercer: Wielka zmiana w usługach wizowych i identyfikacyjnych
Biznes
TikTok: Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas absolutnym priorytetem
Biznes
Polskie miasta coraz częściej grają w zielone
Biznes
Orlen może zrezygnować z prasy i usług kurierskich. Odwrotu od fuzji nie będzie
Biznes
II Kongres Przedsiębiorstw Rodzinnych „SUKCESJA W BIZNESIE”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy