Papier będzie coraz droższy

Tylko w kwietniu w ujęciu rocznym cena papieru toaletowego wzrosła aż o ponad 60 proc. A będzie jeszcze gorzej, między innymi z powodu szykowanych w Brukseli zmian prawa.

Publikacja: 25.05.2023 03:00

Papier będzie coraz droższy

Foto: Adobe Stock

Papier, nie tylko toaletowy, drożeje od dawna. Widać to nie tylko w Polsce. – W Niemczech niektórzy producenci, przez wysokie ceny gazu, musieli nawet zamknąć biznesy. Wysokie ceny są również skutkiem zerwanych w czasie pandemii łańcuchów dostaw i są spowodowane mniejszym importem taniej celulozy z Azji – mówi Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland.

W trosce o lasy

Już jest mowa o kilkudziesięcioprocentowych podwyżkach, a to niestety nie koniec. Na horyzoncie są bowiem kolejne. Unia Europejska pracuje już nad zakazem sprzedaży produktów powiązanych z wylesianiem. To oznacza, że surowce takie jak drewno (ale nie tylko, bo na przykład również kauczuk, olej palmowy, soja czy kakao) powinny być pozyskiwane wyłącznie w sposób zrównoważony.

– Proponowane przez Unię Europejską przepisy będą pierwszymi tego rodzaju na świecie i mają na celu rozwiązanie problemu wylesiania spowodowanego konsumpcją w UE różnych towarów rolnych, które są głównymi czynnikami powodującymi utratę lasów – mówi Anna Semmerling, ekspertka z zakresu ekonomii i finansów Uniwersytetu WSB Merito. – Tego rodzaju zmiany regulacji oczywiście będą miały konsekwencje dla producentów, a ostatecznie konsumentów – dodaje.

Czytaj więcej

Papier toaletowy ofiarą inflacji. Rolki „topnieją”, producenci znaleźli sposób

16 maja Rada Unii Europejskiej wydała zgodę na rozporządzenie, którego celem jest zapewnienie, że konsumpcja i handel produktami w UE nie przyczynią się do wylesiania i dalszej degradacji ekosystemów leśnych. Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dni po opublikowaniu go w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. – I tutaj zaczynają się poważne schody. Od tego momentu kryzys na rynku papieru toaletowego może się pogłębić. To z pewnością nie będzie łatwy czas dla producentów, a to, jak sobie poradzą, zależy od tego, jak szybko podejmą odpowiednie działanie – mówi Katarzyna Grochowska.

Zgodnie z zapowiadanymi zmianami w prawie producenci i handlowcy będą musieli udowodnić, że produkty są zarówno wolne od wylesiania (wyprodukowane na gruntach, które nie podlegały wylesianiu po 31 grudnia 2020 r.), jak i legalne (zgodne ze wszystkimi odpowiednimi obowiązującymi przepisami obowiązującymi w kraju produkcji). – Firmy mają jeszcze czas na przygotowanie strategii działania w nowych uwarunkowaniach prawnych, jednak będzie to duża zmiana, a takie zawsze prowadzą do pewnego zachwiania rynku – dodaje Anna Semmerling.

Inflacja przesunięta w czasie

– Przyczyny rosnących kosztów artykułów chemicznych należy upatrywać w niestabilnej sytuacji na światowym rynku z powodu wojny w Ukrainie i rosnącego napięcia w innych regionach świata – mówi Hubert Iwanowski, dyrektor Obszaru Marketingu i Zakupów sieci drogerii dm. – Wpływa to bezpośrednio na globalne łańcuchy dostaw. Większość producentów wskazuje na wzrost cen surowców, opakowań, energii czy paliw gazowych, będących drugim co do wielkości czynnikiem kosztotwórczym dla producentów papierów higienicznych – dodaje Iwanowski.

Czytaj więcej

Papieru toaletowego może zabraknąć w UE przez nowe przepisy

Tłumaczy, że do tego wszystkiego dochodzą jeszcze trudności w pozyskaniu celulozy, wzrost cen usług, transportu i zmiany kursów walut. – Pomimo to staramy się oferować klientom zawsze korzystne zakupy, gwarantujemy im trwałą cenę, która nie jest podwyższana przez okres minimum czterech miesięcy od daty ostatniej podwyżki widocznej przy każdym produkcie, a ryzyko wzrostu kosztów w tym czasie bierzemy na siebie – dodaje. I podkreśla, że gospodarka światowa to system naczyń połączonych, więc trudno przewidzieć zmianę trendu.

– Rzeczywiście, inflacja spożywcza znacząco spowolniła, natomiast obecnie obserwujemy przesuniętą w czasie inflację produktów chemii gospodarczej – mówi Szymon Suleja, dyrektor ds. asortymentu sklepu internetowego Barbora Polska. – Dzieje się tak dlatego, że produkty z tej kategorii mają długie terminy przydatności i w interesie sklepu jest, aby w pierwszej kolejności wyprzedać zmagazynowany zapas zakupiony po niższych cenach. Takie działanie nie jest możliwe w przypadku produktów świeżych, gdzie podwyżki cen zakupu są szybko przekładane na klienta – tłumaczy.

Czytaj więcej

Jeden z największych niemieckich producentów papieru toaletowego ogłosił upadłość

Dodaje też, że w obliczu wysokiej wrażliwości cenowej konsumentów ważne jest, kto zaoferuje najatrakcyjniejszą cenę. – W tym celu promujemy zarówno produkty codzienne, z dużym naciskiem na świeże, ale również kosmetyki, produkty dla dzieci czy produkty ekologiczne i bezglutenowe czy właśnie chemię – mówi.

Papier, nie tylko toaletowy, drożeje od dawna. Widać to nie tylko w Polsce. – W Niemczech niektórzy producenci, przez wysokie ceny gazu, musieli nawet zamknąć biznesy. Wysokie ceny są również skutkiem zerwanych w czasie pandemii łańcuchów dostaw i są spowodowane mniejszym importem taniej celulozy z Azji – mówi Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland.

W trosce o lasy

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami