Fala inteligentnych algorytmów rozlewa się po rynku. Boty wdrażane są przez biznes, systemy AI usprawniają działalność kolejnych instytucji. Tej rewolucji nie da się zatrzymać. O jej skali świadczą najnowsze badania firmy Gartner, z których wynika, że aż 70 proc. przedsiębiorstw bada potencjał tzw. generatywnej sztucznej inteligencji.
– Zainteresowanie tą technologią wśród polskich przedsiębiorców rośnie niezwykle szybko. Po liczbie spływających do naszych spółek zapytań widzimy, że jest ono bardzo duże, a firmom zaczął się udzielać tzw. efekt FOMO (z ang. fear of missing out, co oznacza, że boją się, iż przegapią właściwy moment) – mówi Daniel Świątkowski, prezes Hexe Capital. – Nawet dotychczas ostrożne, czy wręcz sceptyczne firmy zrozumiały, że rozwiązania takie jak np. automatyzacja komunikacji z klientami, to nie jest już coś, co mogą pomijać i obecnie jak najszybciej próbują się dowiedzieć, jak je wdrożyć w swoich organizacjach – dodaje.
Biznes łaknie AI
Ten niekontrolowany boom ma swoje dobre i złe strony. Jak wskazuje Rafał Bachorz z PSI Polska, przy pomocy algorytmów uczenia maszynowego systemy generatywne analizują dane i tworzą rozwiązania czy teksty na podstawie zgromadzonych informacji. Same w sobie nie są więc niebezpieczne. – Są to rozbudowane modele neuronowe pozwalające na wydajne pozyskiwanie informacji z różnych źródeł: tekstów, dokumentów, publikacji naukowych – wyjaśnia Bachorz. I przyznaje, że liczba firm zainteresowanych AI rośnie, czemu trudno się dziwić.
Jak tłumaczy, rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji to narzędzia optymalizujące biznes. PSI Polska opracowała np. projekty AI służące do zarządzania magazynem. System dla logistyki używany jest m.in. w magazynie LPP, gdzie skrócił długość tzw. ścieżek kompletacyjnych o 30 proc. Według raportu McKinsey firmy, które dość wcześnie i skutecznie zaimplementowały rozwiązania AI w zarządzaniu łańcuchem dostaw, obniżyły koszty logistyki o 15 proc. i zwiększyły poziom usług o 65 proc. w porównaniu z konkurentami, którzy nie zdecydowali się na korzystanie ze sztucznej inteligencji.