Reklama
Rozwiń
Reklama

Producenci mają naprawiać agd po 5-10 latach od sprzedaży

Unia Europejska chce dać konsumentom prawo do naprawiania sprzętu agd nadającego się do naprawy przez ich producentów nawet po upływie okresu gwarancji. To zmniejszy marnotrawstwo i zapewni ich dłuższą żywotność

Publikacja: 25.03.2023 18:16

Producenci mają naprawiać agd po 5-10 latach od sprzedaży

Foto: Adobestock

Komisja Europejska zaproponowała przepisy, które zmuszą producentów lodówek, pralek, odkurzaczy, telewizorów i innych artykułów nadających się do zreperowania zgodnie z unijnym prawem do naprawiania ich po 5-10 latach od chwili ich sprzedaży niezależnie od tego, czy są jeszcze objęte gwarancją czy nie — podał Reuter. Komisja negocjuje też przepisy o obowiązku takich napraw przez producentów smartfonów i tabletów.

Europejskie firmy i konsumenci wyrzucają zwykle wszystko to, co ich zdaniem nie nadaje się do naprawienia, rośnie więc ilość odpadów, znika też możliwość odzyskania i ponownego użycia pewnych elementów. Ankieta przeprowadzona w 2020 r. z inicjatywy niemieckiego urzędu środowiska wykazała, że pierwszy okres przydatności telewizorów i dużych agd zmalał w ostatnich latach. Niektóre tak zaprojektowano, by było trudno ich naprawiać, w przypadku innych taniej wychodziło kupno nowego od naprawy starego. W wielu przypadkach ludzie po prostu kupowali nowsze wersje na miejsce nadal nadających się do użytku.

Dodatkowe -10% na BLACK WEEK

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Week - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Biznes
Dziennikarka „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wyróżniona nagrodą „ESG Angels”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
InPost wspiera polską AI, słabe kredyty w Polsce i kłopoty rosyjskich firm
Biznes
Tak Polska zyskuje na programie ramowym UE Horyzont Europa
Biznes
Jak skutecznie budować długofalową siłę marki
Biznes
Centra handlowe jako przestrzeń dla młodych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama