Noworoczne wyzwania: koniec niby-przecen, greenwashing, OZE

W nowym roku UE wymusi większą transparentność cen, powinny też ruszyć przygotowania do systemu kaucyjnego – lista wyzwań na 2023 r. jest długa.

Publikacja: 19.12.2022 03:00

Noworoczne wyzwania: koniec niby-przecen, greenwashing, OZE

Foto: Adobe Stock

Osiem wyzwań dla biznesu z branży FMCG opracowały wspólnie kancelaria Osborne Clarke i organizacja EkoPak. Zielony Ład wprowadza na rynek nowe dyrektywy, część z nich wejdzie do polskich przepisów w 2023 r., jak dyrektywa Omnibus, zwalczająca nieuczciwe promocje cenowe.

Prace nad innymi dyrektywami utknęły. Chodzi np. o system kaucyjny, dyrektywę SUP (ang. Single Use Plastics, czyli o ograniczaniu użycia plastiku) czy rozszerzoną odpowiedzialność producenta. Zmiana unijnego podejścia do opakowań też trafiła na listę, bo wynika z tego zarówno nacisk na recykling, jak i ekoprojektowanie, czyli zmianę filozofii tworzenia opakowań. Do tego dochodzi nowy ład konsumencki i rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię.

Przeceny pod lupą

Manipulacje cenowe podczas wielkich wyprzedaży spowodowały stworzenie dyrektywy Omnibus. Chodzi o pseudopromocje, gdy tuż przed takim dniem jak Black Friday ceny produktów są mocno podwyższane, by potem móc je reklamować jako spektakularnie przecenione. A w efekcie towary i tak są droższe w dniu wyprzedaży niż wcześniej.

Sprzedawcy będą musieli podczas promocji pokazywać cenę promocyjną produktu oraz poprzednią, najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Za nierzetelne informacje o cenach UOKiK może nałożyć karę do 40 tys. zł, a w wypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – nawet do 10 proc. przychodów firmy. Kary będą grozić także za częstą dziś kryptoreklamę i brak oznaczenia współpracy komercyjnej w materiałach influencerów.

– Firmy z branży retail już teraz powinny zacząć weryfikować swoje strategie marketingowe oraz systemy IT pod kątem pokazywania promocji – komentuje Przemysław Rybicki z Modelez International.

Czytaj więcej

Sezon świąteczny z fałszywymi promocjami. Zwłaszcza w Black Friday

Bez „ekościemy”

Choć słynna dyrektywa SUP w Polsce nadal nie weszła w życie, autorzy zestawienia doradzają, by firmy zweryfikowały właściwości wprowadzanych na rynek plastikowych produktów jednorazowego użytku, przyjrzały się tym produktom u siebie, stanom magazynowym i zamówieniom np. marek własnych i pogrupowały je według planowanych ograniczeń, co „zminimalizuje ewentualne ryzyka reputacyjne czy kar administracyjnych”. Choć ustawy o systemie kaucyjnym jeszcze nie ma, a przygotowania do jego wprowadzenia zajmą nawet dwa lata, więc już dziś firmy powinny zacząć przygotowywać się do 2025 r.

Raport ostrzega też przed stosowaniem greenwashingu. – Jak wynika z przeglądu stron internetowych przez Komisję Europejską, nawet 42 proc. z analizowanych twierdzeń na temat prośrodowiskowych działań przedsiębiorców można ocenić jako przesadne lub wprowadzające w błąd. Media coraz częściej donoszą o przypadkach „ekościemy” czy „zielonej hochsztaplerki” – zauważa raport.

Czytaj więcej

Greenwashing na COP27: Coca-Cola jednym ze sponsorów szczytu klimatycznego

Greenwashing może zrujnować wizerunek i prowadzić do bojkotu konsumenckiego. Autorzy spodziewają się też, że UOKiK przyjrzy się reklamom dotyczącym ekologicznych właściwości produktów.

Kolejne wyzwanie to dostęp do recyklatu, zwłaszcza dla branży spożywczej, gdzie są dodatkowe obostrzenia co do jakości. Tu może pomóc system kaucyjny (gdy wreszcie kiedyś wejdzie w życie), a także recykling chemiczny.

Na cenzurowanym będą źródła energii – ważne są już nie tylko ceny energii, ale także konieczność wskazania jej źródeł w raportach ESG i trend dekarbonizacji. – Odpowiedzią na to może być decyzja o budowie własnego źródła OZE – zauważają autorzy raportu i wskazują, że magazyny energii pozwolą sięgnąć po nadwyżki niewykorzystanej energii w okresach, gdy OZE nie wytwarzają prądu.

Osiem wyzwań dla biznesu z branży FMCG opracowały wspólnie kancelaria Osborne Clarke i organizacja EkoPak. Zielony Ład wprowadza na rynek nowe dyrektywy, część z nich wejdzie do polskich przepisów w 2023 r., jak dyrektywa Omnibus, zwalczająca nieuczciwe promocje cenowe.

Prace nad innymi dyrektywami utknęły. Chodzi np. o system kaucyjny, dyrektywę SUP (ang. Single Use Plastics, czyli o ograniczaniu użycia plastiku) czy rozszerzoną odpowiedzialność producenta. Zmiana unijnego podejścia do opakowań też trafiła na listę, bo wynika z tego zarówno nacisk na recykling, jak i ekoprojektowanie, czyli zmianę filozofii tworzenia opakowań. Do tego dochodzi nowy ład konsumencki i rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
CBA w Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. "Na razie aresztują komputery"
Biznes
MacKenzie Scott oddała 2,15 mld dolarów setkom organizacji charytatywnych
Biznes
Producenci filmów powalczą o większe wsparcie państwa
Biznes
Nowe technologie wspierają rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Nauczyciele kupują też laptopy Apple
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?