Osiem wyzwań dla biznesu z branży FMCG opracowały wspólnie kancelaria Osborne Clarke i organizacja EkoPak. Zielony Ład wprowadza na rynek nowe dyrektywy, część z nich wejdzie do polskich przepisów w 2023 r., jak dyrektywa Omnibus, zwalczająca nieuczciwe promocje cenowe.
Prace nad innymi dyrektywami utknęły. Chodzi np. o system kaucyjny, dyrektywę SUP (ang. Single Use Plastics, czyli o ograniczaniu użycia plastiku) czy rozszerzoną odpowiedzialność producenta. Zmiana unijnego podejścia do opakowań też trafiła na listę, bo wynika z tego zarówno nacisk na recykling, jak i ekoprojektowanie, czyli zmianę filozofii tworzenia opakowań. Do tego dochodzi nowy ład konsumencki i rosnące zapotrzebowanie na zieloną energię.
Przeceny pod lupą
Manipulacje cenowe podczas wielkich wyprzedaży spowodowały stworzenie dyrektywy Omnibus. Chodzi o pseudopromocje, gdy tuż przed takim dniem jak Black Friday ceny produktów są mocno podwyższane, by potem móc je reklamować jako spektakularnie przecenione. A w efekcie towary i tak są droższe w dniu wyprzedaży niż wcześniej.
Sprzedawcy będą musieli podczas promocji pokazywać cenę promocyjną produktu oraz poprzednią, najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Za nierzetelne informacje o cenach UOKiK może nałożyć karę do 40 tys. zł, a w wypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – nawet do 10 proc. przychodów firmy. Kary będą grozić także za częstą dziś kryptoreklamę i brak oznaczenia współpracy komercyjnej w materiałach influencerów.