Reklama

Poczta z dużą stratą. Państwo bierze to na siebie

Działanie Poczty Polskiej jako tzw. operatora wyznaczonego przyniosło państwowej spółce w 2021 r. aż 192 mln zł straty netto. To jednak już ostatni raz, gdy świadczenie usług powszechnych spędza PP sen z powiek.

Publikacja: 29.09.2022 03:00

Poczta z dużą stratą. Państwo bierze to na siebie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Nierentowne placówki i konieczność świadczenia usług listowych, na których zapotrzebowanie topnieje z roku na rok, to potężne obciążenie dla Poczty Polskiej (PP). Spółka pełni funkcję operatora wyznaczonego do końca 2025 r. i – bez względu na koszty – musi utrzymywać ogólnopolską sieć oraz świadczyć określone zadania, choć te generują straty. Do tej pory – zgodnie z obowiązującymi przepisami – gdy świadczenie usług powszechnych w danym roku przyniosło stratę, PP mogła liczyć na rekompensatę z funduszu kompensacyjnego, na który mieli składać się wszyscy gracze na rynku pocztowym, zgodnie z wielkością ich udziałów w tej branży. W dużej mierze koszt ten spoczywał więc na rynkowym hegemonie – PP. Poza tym wyegzekwowanie opłat od innych firm sprawiało problemy. Teraz za sprawą zmian w przepisach cały ciężar nierentownej działalności operatora powszechnego ma wziąć na siebie Skarb Państwa. A Poczta Polska zyska finansowy oddech. I to niebagatelny. Jak wynika ze wstępnych analiz, strata netto PP na działalności operatora wyznaczonego w 2021 r. miała sięgnąć aż 192 mln zł.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama