Z najnowszego raportu Helicopter firmy badawczej GfK, pokazującego sytuację na rynku elektroniki użytkowej na świecie, wynika, że polski rynek nadal pozornie jest w bardzo dobrej sytuacji. W drugim kwartale rośnie bowiem w dwucyfrowym tempie, a w całym 2022 r. o 13 proc. – Jak podaje GUS, roczna polska stopa inflacji osiągnęła 15,5 proc. w czerwcu 2022 r. i jest najwyższa od 1997 r. Rekordowo wysokie ceny paliw, energii i żywności były głównymi czynnikami inflacji – dodają analitycy.

Widać to po danych sell-in, pokazujących sprzedaż od producentów do handlu detalicznego.

Z ostatnich danych organizacji producentów APPLiA Polska wynika, że o ile wartościowo po lipcu rynek jest 12 proc. na plusie, to w samym lipcu stracił 6 proc. W ujęciu ilościowym w pełni widać, co się dzieje z popytem – w lipcu spadek wyniósł już 16 proc., a cały rok jest dokładnie na poziomie z 2021 r.

Handlowcy już widzą zmiany w popycie na elektronikę. – Producenci AGD mniej więcej od czerwca raportują spadki, wynikające przede wszystkim z dużych stanów magazynowych sprzedawców detalicznych i rosnących cen zakupu. Zbiega się to również z trendami podażowymi, typowymi dla przełomu drugiego i trzeciego kwartału, kiedy to rzadziej remontujemy nasze mieszkania i chętniej przeznaczamy dostępne środki na cele wakacyjne – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert.

– Handel odczuwa mniejszy optymizm zakupowy konsumentów. Wprawdzie rynek elektroniki użytkowej rośnie wartościowo, ale ma na to wpływ wzrost cen urządzeń w różnych kategoriach. Obserwujemy nasycenie, również jeżeli chodzi o sprzęt do nauki i pracy zdalnej, zwłaszcza że klienci zaopatrzyli się w niezbędny sprzęt IT kilkanaście miesięcy temu – mówi Andrzej Jackiewicz, prezes MediaMarktSaturn Polska. – Obserwujemy większe zainteresowanie sprzętem i akcesoriami gamingowymi, co wpływa na wzrost średniego koszyka zakupowego w kategorii – dodaje.