Zarząd Unimotu podpisał umowę przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze spółki matki do zależnego Unimotu Paliwa. Chodzi o wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie część firmy, której przedmiotem działalności jest obrót paliwami, ale z wyłączeniem działalności związanej z handlem paliwami w ramach posiadanej sieci stacji paliw Avia i biznesu obejmującego obrót gazem ziemnym.
Do przejęcia własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o wartości 325,9 mln zł, doszło 1 sierpnia. W zamian za wniesiony aport Unimot otrzymał prawie 3,3 mln nowych udziałów. Efektem przeprowadzanej reorganizacji będzie skoncentrowanie działalności koncesjonowanej związanej z importem paliw w Unimocie Paliwa. W konsekwencji grupa może czasowo (od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2024 r.) ograniczyć wykonywanie zadań związanych z utrzymywaniem zapasów obowiązkowych paliw płynnych, co spowoduje istotne zmniejszenie kosztów ich magazynowania.
Dokonana reorganizacja pozwoli Unimotowi również na sfinalizowanie przejęcia 100 proc. akcji w Lotosie Terminale. Tym samym wzbogaci się on o biznes związany z pełnieniem funkcji niezależnego operatora logistycznego paliw w Polsce oraz biznes produkcji i sprzedaży asfaltów. Wszystkie formalne zgody w tej sprawie już zostały uzyskane.
– Na mocy zawartej umowy, wieńczącej reorganizację grupy Unimot, jesteśmy również w pełni gotowi organizacyjnie, by po sfinalizowaniu transakcji przejęcia spółki Lotos Terminale, wcielić te aktywa do naszej grupy i docelowo pełnić rolę niezależnego operatora logistycznego. Wydzielenie części związanej z obrotem paliwami, biopaliwami i LPG do spółki Unimot Paliwa, która w ramach grupy Unimot będzie funkcjonowała obok spółki nadzorującej infrastrukturę magazynowania, było kluczowym warunkiem zapewniającym niezależność tych segmentów biznesowych – mówi Adam Sikorski, prezes Unimotu.
Unimot zdecydował się kupić Lotos Terminale, gdy firma ta została wystawiona na sprzedaż w następstwie realizacji środków zaradczych określonych przez Komisję Europejską dla fuzji Lotosu z Orlenem. Wartość transakcji określono na minimum 450 mln zł.