Uzgodniony program budowy myśliwców F-35 dla Pentagonu

Amerykański resort obrony i Lockheed Martin uzgodniły 3-letni program budowy 375 myśliwców F-35, które zdrożeją z powodu inflacji i wolniejszego tempa produkcji

Publikacja: 20.07.2022 18:56

Uzgodniony program budowy myśliwców F-35 dla Pentagonu

Foto: AFP

William LaPlante odpowiadający w Pentagonie za zakupy poinformował o uzgodnieniu kolejnego programu. Wstępna umowa (handshake agreement) jest punktem wyjścia do zawarcia ostatecznego kontraktu z ustaloną ceną, co nastąpi najwcześniej za kilka tygodni. Nie jest zatem znana cena każdego wariantu tych maszyn ani łączna wartość kontraktu. Reuter szacuje go na ok. 30 mld dolarów.

Najbardziej popularną wersją jest F-35A korzystający z tradycyjnych lotnisk. Pierwsza wersja kosztowała 221 mln dolarów, gdy zaczęto je produkować w 2007 r. Od tamtej pory technologia i liczba samolotów rosły, to pozwoliło obniżyć cenę piątej generacji do 79 mln dolarów.

Pentagon poinformował, że liczba uzgodnionych obecnie maszyn może ulec zmianie zależnie od „poprawek Kongresu wniesionych do budżetu na rok 2023 i od nowych zamówień zagranicznych partnerów”. Lockheed wyjaśnił, że nadal odczuwa skutki pandemii, zmniejszył rytm produkcji, ale udało mu się obniżyć cenę jednostkową poniżej poziomu inflacji.

Poprzednia 3-letnia umowa Pentagonu podpisana w 2019 r. dotyczyła 478 myśliwców, pozwoliła producentowi kupić większe zapasy komponentów i obniżyć koszty o ok. 8 proc. do 34 mld dolarów.

F-35 zostały ostatnio zamówione przez Finlandię, Szwajcarię i Niemcy, są nimi zainteresowane Grecja i Czechy. Rząd w Pradze chce zastąpić nimi szwedzkie Gripeny eksploatowane w leasingu. Zapowiedział też rozmowy z BAE Systems o zakupie wozów bojowych CV-90.

Mniejsza sprzedaż F-35 z powodu skutków pandemii, straty działu broni i jednorazowe odpisy spowodowały spadek kwartalnych obrotów działu lotniczego Lockheeda, Aeronautics, o 12 proc. do 5,8 mld dolarów. Koncern obniżył zatem prognozę rocznych wyników.

Trzy miesiące temu spodziewał się obrotów 66 mld dolarów i zysku na akcję 26,70, teraz obniżył te dane o 1,1 proc. do 65,25 mld i o 19 proc. do 21,55 dolara. Wiceprezes ds. finansów Jay Malave wyjaśnił, że na spadek produkcji miały wpływ ogniska wirusa zimą i na wiosnę. Odczuli to też dostawcy podzespołów. Podkreślił, że dział rakiet i systemów kontroli ognia, produkujący m.in. zestawy HIMARS i Patriot (PAC-3) zwiększył kwartalny zysk o 4 proc. do 418 mln dolarów.

William LaPlante odpowiadający w Pentagonie za zakupy poinformował o uzgodnieniu kolejnego programu. Wstępna umowa (handshake agreement) jest punktem wyjścia do zawarcia ostatecznego kontraktu z ustaloną ceną, co nastąpi najwcześniej za kilka tygodni. Nie jest zatem znana cena każdego wariantu tych maszyn ani łączna wartość kontraktu. Reuter szacuje go na ok. 30 mld dolarów.

Najbardziej popularną wersją jest F-35A korzystający z tradycyjnych lotnisk. Pierwsza wersja kosztowała 221 mln dolarów, gdy zaczęto je produkować w 2007 r. Od tamtej pory technologia i liczba samolotów rosły, to pozwoliło obniżyć cenę piątej generacji do 79 mln dolarów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej
Biznes
Donald Tusk powoła rzecznika małych i średnich firm. Nieoficjalnie: Kandydatem Artur Dziambor
Biznes
Rekordowe straty Poczty Polskiej. Sytuacja jest coraz gorsza, prezes pisze list
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę