Materiał przygotowany przez firmę Siemens Polska
Siemens od lat prowadzi dialog z edukacją i uczelniami wyższymi. Dziś postanowiliśmy ten dialog poprowadzić w sensie dosłownym. Pan, jako rektor ds. nauki, ma realny wpływ na kształcenie, na to, jakie są jego wyniki; analizuje pan na bieżąco rynek pracy i wszystko, co dzieje się w otoczeniu politechniki. Co by pan zrobił, gdyby miał pan możliwość dowolnego kształtowania przyszłości uczelni technicznej?
Myślę, że działałbym w kierunku rozwoju infrastruktury – nie tylko lokalowej, ale też dotyczącej aparatury. Dla uczelni technicznej jest niezmiernie istotnym, by prowadzić badania naukowe na bardzo wysokim poziomie. Możemy sięgnąć do dobrych wzorców, m.in. z Niemiec, Szwajcarii czy krajów skandynawskich, gdzie kontakt nauki z przemysłem jest bardzo bliski. Badania są tam prowadzone na styku nauka–przemysł, co bardzo dobrze wpływa także na rozwój gospodarki.
Styk nauki z przemysłem to zagadnienie, o którym Siemens mówi od dawna. Inne firmy również podkreślają potrzebę takiej współpracy. Biznesowi zależy, żeby profil wchodzącego na rynek pracy absolwenta wyższej uczelni technicznej był adekwatny do rzeczywistości. Czy współcześni inżynierowie zdają sobie sprawę, jak wielkie wyzwania czekają ich w życiu zawodowym? Czy rozumieją, że oczekuje się od nich zaangażowania społecznego, aktywnego wkładu w rozwój gospodarczy kraju, a nie tylko we własną karierę?
Zdecydowanie tak. Uważam, że kariera inżyniera jest dziś zupełnie inna niż 20 czy 30 lat temu. Musimy pamiętać, że kiedyś wiedza pozyskana na studiach wystarczała do końca życia zawodowego. To się diametralnie zmieniło. Dzisiaj inżynier musi być elastyczny, posiadać gotowość uczenia się do końca swojej kariery zawodowej, a także inne umiejętności, jak chociażby kompetencje IT. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie inżyniera, który nie ma co najmniej podstaw informatycznych. Są one kluczowe w zasadzie na każdym etapie pracy inżynierskiej. Musimy też kształtować inne kompetencje, takie jak praca w zespole, rozwiązywanie problemów i zdolność przystosowywania się.