Boeing przenosi się z Chicago do Wirginii

Amerykański koncern lotniczo-wojskowy przenosi centralę z Chicago do Arlington w Wirginii, bo po różnych problemach chce poprawić stosunki z klientami, federalnymi organami nadzoru i z członkami Kongresu

Publikacja: 07.05.2022 15:58

Boeing przenosi się z Chicago do Wirginii

Foto: Eric Lee/Bloomberg

W nowej lokalizacji, blisko Pentagonu na drugim brzegu Potomaku. Boeing zamierza uruchomić również ośrodek badawczo-technologiczny. Senator Mark Warner z Wirginii powiedział Reuterowi, że przeniesienie głównej siedziby koncernu „da mu prawo do chwalenia się, ale największym długoterminowym wsparciem dla tego stanu będzie ośrodek badawczo-rozwojowy”.

W październiku Boeing ujawnił, że osoby związane z nim stwierdziły, iż cięcie kosztów stałych i większa dbałość o kulturę korporacyjną wywołały wątpliwości co do przyszłości jego siedziby w Chicago, a kierownictwo postanowiło to wykorzystać. — Ten region ma sens strategiczny dla naszej centrali ze względu na bliskość klientów i udziałowców, także na dostęp do utalentowanych inżynierów i mechaników światowej klasy — stwierdził szef Boeinga, David Calhoun. Boeing zapowiedział zachowanie znacznej obecności w Chicago i w regionie tego miasta. Burmistrz Lori Lightfoot przypomniała, że Chicago ma „duży program dotyczący przenosin i rozbudowy dużych korporacji i spodziewamy się nowych informacji o tym w najbliższych miesiącach”.

Czytaj więcej

Boeing ma duże odpisy finansowe i traci na giełdzie

Boeing stara się od pewnego czasu naprawić stosunki z urzędem lotnictwa FAA i z kongresmenami. Poprzedni prezes David Muilenburg został zwolniony w 2019 r. po spięciu z FAA o sprawdzanie B737 MAX po dwóch tragicznych katastrofach. Koncern ma już w Arlington biuro, otwarte w 2014 r. i w dużym stopniu niewykorzystane. Mieści się kilka przecznic od budowanego budynku Amazona.

Koncern miał w Chicago 36-piętrowy wieżowiec na brzegu szlaku wodnego, kupiony za 200 mln dolarów, gdy prowadził kampanię zmniejszania kosztów. Sprzedał w tym celu część nieruchomości, w tym siedzibę działu samolotów cywilnych w Seattle. Przeniósł się do Chicago w 2001 r., po 85 latach pobytu w Seattle. Po fuzji z McDonnellem Douglasem z St. Louis w 1997 r. szukał siedziby w neutralnym miejscu, z dala od obu ośrodków decyzyjnych. Władze miasta, hrabstwa Cook i stanu Illinois przyznały mu 60 mln dolarów ulg podatkowych i innych zachęt na 20 lat w związku z przeprowadzką. Te ulgi już wygasły.

Obecna decyzja o przeprowadzce nie spodobała się przewodniczącemu komisji transportu w Izbie Reprezentantów, Peterowi DeFazio. — Przenosiny siedziby do Chicago z dala od korzeni nad Pacyfikiem było tragicznym błędem. Ponowne przenosiny, tym razem bliżej federalnych organów nadzoru i decydentów w Waszyngtonie jest kolejnym krokiem w złym kierunku. Problemem Boeinga nie jest brak dostępu do rządu, a raczej ciągle problemy produkcyjne, niedociągnięcia w zarządzaniu i w radzie dyrektorów, które doprowadziły do fatalnych katastrof MAXów — powiedział.

W nowej lokalizacji, blisko Pentagonu na drugim brzegu Potomaku. Boeing zamierza uruchomić również ośrodek badawczo-technologiczny. Senator Mark Warner z Wirginii powiedział Reuterowi, że przeniesienie głównej siedziby koncernu „da mu prawo do chwalenia się, ale największym długoterminowym wsparciem dla tego stanu będzie ośrodek badawczo-rozwojowy”.

W październiku Boeing ujawnił, że osoby związane z nim stwierdziły, iż cięcie kosztów stałych i większa dbałość o kulturę korporacyjną wywołały wątpliwości co do przyszłości jego siedziby w Chicago, a kierownictwo postanowiło to wykorzystać. — Ten region ma sens strategiczny dla naszej centrali ze względu na bliskość klientów i udziałowców, także na dostęp do utalentowanych inżynierów i mechaników światowej klasy — stwierdził szef Boeinga, David Calhoun. Boeing zapowiedział zachowanie znacznej obecności w Chicago i w regionie tego miasta. Burmistrz Lori Lightfoot przypomniała, że Chicago ma „duży program dotyczący przenosin i rozbudowy dużych korporacji i spodziewamy się nowych informacji o tym w najbliższych miesiącach”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika