Reklama

Dla kogo miliardy za sieć komórkową dla polskich kolei

Kolejny raz przesunięto start wyścigu przedsiębiorstw mających wybudować system GSM-R.

Aktualizacja: 05.10.2016 07:11 Publikacja: 04.10.2016 21:42

Nowy system ma objąć 13 tys. km torów

Nowy system ma objąć 13 tys. km torów

Foto: SAM, Sławomir Mielnik

O niemal 3 mld zł zetrą się konsorcja firm w zmierzającym ku końcowi przetargu ogłoszonym przez państwowe PKP Polskie Linie Kolejowe (Grupa PKP). O ile zamawiający przejdzie do etapu wyłaniania zwycięzcy.

Wielu chętnych

Ponad rok trwa przetarg na budowę teleinformatycznego systemu komunikacji dla pracowników firm kolejowych – GSM-R, o którym wcześniej rozmawiano kilka lat.

PKP PLK – spółka odpowiedzialna za utrzymanie infrastruktury kolejowej w Polsce – ogłosiły przetarg we wrześniu 2015 r. i zdążyły zmienić treść ogłoszenia oraz kilka razy przesunąć termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ostatnio miały one wpłynąć 30 września. Nowa data to 14 października. PKP PLK nie zdążyły we wtorek odpowiedzieć nam na pytania o przyczyny zwłoki.

Spośród wnioskujących państwowy przewoźnik wybrać ma kilku, których zaprosi do składania ofert. Lektura treści protestów napływających do Krajowej Izby Odwoławczej i na ręce przewoźnika pokazuje, że zainteresowane teleinformatycznym zleceniem, podzielonym na dwie części (pierwsza jest znacznie większa), którego wykonanie obliczono na pięć i pół roku, jest spore. Nic dziwnego, bo chodzi o jeden z największych kontraktów dla dostawców w najbliższej przyszłości. Według szacunków firm zainteresowanych realizacją zleceń w sumie może chodzić o ok. 2,8–3 mld zł.

Odwołania składały m.in. części globalnych koncernów Nokia Solutions and Networks i Alcatel Lucent Polska (te firmy wchodzą obecnie w skład jednej grupy), a także spółka zależna austriackiej grupy Kapsch CarrierCom (ma za sobą analogiczne projekty w Niemczech czy we Francji, a kilka lat temu przygotowała pilotaż systemu na odcinku torów w Polsce) oraz wrocławska firma budowlana Fonbud.

Reklama
Reklama

Konieczna współpraca

Z naszych informacji wynika przy tym, że kontraktem z PKP PLK zainteresowani są także operatorzy telekomunikacyjni, w tym państwowy Exatel, sprzedawany przez PGE Polskiej Grupie Zbrojeniowej, czy najwięksi gracze – sieci telefonii komórkowej.

– Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji co do udziału w przetargu na system GSM-R dla PKP PLK – mówi Piotr Mierzwiński, rzecznik Exatela.

Sieci komórkowe T-Mobile, Orange i Polkomtel (Plus) nie chciały we wtorek komentować sprawy przetargu. Z rozmów, jakie odbyliśmy, wynika, że branża postulowałaby wykorzystanie w tym projekcie już istniejącej infrastruktury, w tym m.in. wież i masztów posadowionych w pobliżu szlaków kolejowych.

To miałoby obniżyć koszty całości inwestycji, której finansowanie pochodzić ma docelowo z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

Nasi rozmówcy wskazują, że ze względu na jego wymogi do przetargu staną najprawdopodobniej konsorcja. Od wykonawców (udział podwykonawców jest niżej punktowany) wymaga się odpowiedniej skali biznesu (minimum 450 mln zł przychodów rocznie w ostatnich trzech latach dla większej części projektu, minimum 39 mln zł dla drugiej), możliwości finansowych (zdolności kredytowej na minimum 200 mln zł i 6 mln zł) czy doświadczenia w budowie rozwiązań analogicznych do zamawianych. Abstrahując od ogłoszonych już warunków, jak usłyszeliśmy, strona państwowa widziałaby wśród wykonawców krajowych dostawców. Na ile opóźni to budowę GSM-R, trudno ocenić.

Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama