Małe i duże firmy chcą ze sobą współpracować

Korporacje coraz częściej szukają start-upów, które zapewnią im nowe technologie. Z kolei innowatorzy potrzebują partnerów z dostępem do rynku.

Publikacja: 06.11.2016 18:49

Foto: 123RF

Współpraca dużych przedsiębiorstw z młodymi i innowacyjnymi firmami na świecie staję się coraz bardziej powszechna. W Polsce ten trend nie jest jeszcze tak wyraźny, ale – jak przekonują eksperci – wkrótce to się zmieni.

Start-up szuka partnera

W pierwszej dziesiątce krajów europejskich, w których przynajmniej jeden start-up w latach 2014–2016 zebrał finansowanie o wartości minimum 100 mln dol., nie ma państwa z naszej części Europy. Z danych firmy analitycznej CBInsights wynika, że liderem tego rankingu jest Szwecja. Pochodzący z tego kraju serwis Spotify zebrał w tym okresie aż 2,27 mld dol. Z kolei niemiecki Delivery Hero pozyskał 1,33 mld dol. Większość start-upów z Europy Środkowej – z nielicznymi wyjątkami, jak czeski Avast (pozyskał 100,2 mln dol. od początku działalności) czy litewski Vinted (60,5 mln dol.) – o podobnych inwestycjach może tylko pomarzyć.

Eksperci uspokajają jednak i podkreślają, że rozwój przedsiębiorstwa zależy nie tylko od wsparcia inwestorów. Równie istotny jest dobry model biznesowy. Przykładem jest Słoweński Eurosender, platforma umożliwiająca wysłanie paczki, bagażu lub sprzętu sportowego w dowolne miejsce na terenie UE za pośrednictwem firmy kurierskiej. – Od powstania w 2014 r. zdołaliśmy zbudować sieć dostawców w całej Unii Europejskiej – mówi Tim Potočnik, prezes firmy.

Udało się to dzięki nawiązaniu ścisłej współpracy z gigantami rynku logistycznego, m.in. DPD, GLS i DB Schenker. I to właśnie współpraca start-upów z dużymi firmami może okazać się kluczem do sukcesu, bez konieczności szukania możnego inwestora. – Dla małych, innowacyjnych firm szansą na udaną ekspansję może być biznesowy mariaż z większym, bardziej doświadczonym graczem – potwierdza Piotr Zimolzak, dyrektor w SW Research.

Firma przeprowadziła badania, z których wynika, że jedna trzecia rodzimych przedsiębiorców uważa wsparcie dużych, międzynarodowych korporacji jako istotne dla rozwoju małych firm. Aż 80 proc. respondentów jednak wprost deklaruje, że przyjęłoby ofertę współpracy z większym partnerem, głównie zagranicznym. W USA odsetek zwolenników takiej kooperacji wśród start-upów jest jeszcze wyższy. Tam 99 proc. małych firm twierdzi, że współpraca z korporacjami jest ważna, a 2/3 określa je mianem krytycznej.

Z badań KPMG wynika, że start-upy liczą, że większy partner zagwarantuje im dostęp do rynku zbytu, ułatwi wejście ich biznesu na poziom międzynarodowy i pomoże w pozyskaniu finansowania.

Ociężałe korporacje

Korzyści z takiej kooperacji czerpać mogą też korporacje. I coraz częściej sobie to uświadamiają. Choć nie jest to łatwe.

– To wynika z natury dużych przedsiębiorstw, które z reguły mają problem ze słuchaniem małych. Są ociężałe decyzyjnie, nieelastyczne – mówi Frans-Willem de Kloet, prezes UPC Polska.

Podejście dużych do małych zaczyna się jednak zmieniać. Jak tłumaczy Sergiusz Sawin, wiceprezes D-Raft, firmy, która kojarzy korporacje ze start-upami, w dużych organizacjach obowiązują zdecydowanie wolniejsze procesy decyzyjne, a w efekcie stworzenie nowego rozwiązania zajmuje tam znacznie więcej czasu.

– W start-upie młodzi przedsiębiorcy budują coś w ciągu dwóch–trzech dni, testują na rynku. Korporacje coraz częściej wolą więc sięgnąć po takie rozwiązania, które na rynku dopiero się rozwijają, ale mają potencjał, by je szybko zintegrować i wyskalować – wyjaśnia.

Dla koncernu to szansa na pozyskanie nowatorskiego rozwiązania, budującego przewagę konkurencyjną. I oszczędność. – Koszty wytworzenia innowacji przez start-up są często znacznie niższe niż w przypadku, gdyby miał to robić dział B+R dużej firmy. Wyprowadzenie projektu badawczo-rozwojowego poza struktury korporacyjne daje znakomite efekty – przekonuje Marcin Kowalik, współzałożyciel funduszu Black Pearls VC.

Jego zdaniem symbioza korporacji ze start-upami jest możliwa w kilku różnych modelach, np. Corporate Venture Capital czy też w ramach dedykowanych programów akceleracyjnych i programów korporacyjnych. – Niezależnie od formy może być ona naprawdę bardzo korzystna dla obu stron – zaznacza.

Dopasować strategię

Korporacje są coraz bardziej świadome tych korzyści. Mając start-upy pod skrzydłami, zyskują dostęp do nowych technologii i wiedzę na temat trendów. Z badań amerykańskiego akceleratora MassChallenge wynika, że 23 proc. korporacji jest już przekonanych, iż taka kooperacja jest niezbędna. – To wyzwanie czasów, które pokazuje, że dzisiaj trudno jest wielkiej firmie nadążyć za tym, co się dzieje na rynku, za technologiami, które powstają gdzieś w akceleratorach, inkubatorach czy garażach. Poza tym przykład Airbnb czy Netflixa pokazuje, że te małe firmy z czasem mogą wygryźć z rynku potężniejszych konkurentów, zmieniając obraz rynku – podkreśla Sergiusz Sawin.

W tym kontekście nie dziwi więc, że parę miesięcy temu producent zup – koncern Campbell – zainwestował 125 mln dol. w fundusz VC poszukujący innowacyjnych, młodych firm. Przykładów przejęć start-upów przez korporacje jest całe mnóstwo. Tylko w tym roku eBay kupił Ticketbis za 165 mln dol., zaś General Motors i Unilever na przejęcie start-upów Cruise Automation i Dollar Shave Club wydały po ok. 1 mld dol.

Mimo dużych pieniędzy o sukces kooperacji wcale nie jest łatwo. 44 proc. ankietowanych przez MassChallenge wskazuje, że kluczowe jest dopasowanie strategii obu firm. A z tym różnie bywa. 27 proc. dużych firm twierdzi, że współpraca ze start-upem zakończyła się fiaskiem. Zadowolonych z efektów było jednak 55 proc. korporacji. W przypadku start-upów ten odsetek był jeszcze większy – sięgał 60 proc.

Współpraca dużych przedsiębiorstw z młodymi i innowacyjnymi firmami na świecie staję się coraz bardziej powszechna. W Polsce ten trend nie jest jeszcze tak wyraźny, ale – jak przekonują eksperci – wkrótce to się zmieni.

Start-up szuka partnera

Pozostało 96% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku