Volvo pojedzie w tym roku na giełdę

Chiński właściciel Volvo Cars zatrudnił 3 banki inwestycyjne, aby przygotowały jej debiut giełdowy (IPO) w tym roku; może uzyskać kapitalizację 16-30 mld dolarów (13-25 mld euro) — ujawniła osoba znająca sprawę.

Aktualizacja: 12.05.2018 10:20 Publikacja: 12.05.2018 09:38

Volvo pojedzie w tym roku na giełdę

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Zhejiang Geely Holding Group, która odkupiła szwedzką firmę w 2010 r. od Forda wynajęła Citigroup, Goldmana Sachsa i Morgana Stanleya do przygotowania pierwszej oferty publicznej. Debiut mógłby nastąpić od września, ale to warunki rynkowe zadecydują ostatecznie o tym.

Rzeczniczka Volvo Cars stwierdziła, że IPO jest opcją, a decyzja należy do właściciela. Odmówiła dalszego komentarza. Grupa Geely mająca także firmę Geely Automobile, zapytana o możliwość notowania Volvo Cars na dwóch giełdach odpowiedziała, że „szuka rozwiązań. Ne podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji, jak postępować".

Nie jest na razie jasny powód IPO z Volvo Cars, choć pozyskane środki mogłaby wykorzystać na inwestowanie w technologie napędu elektrycznego lub jazdy autonomicznej albo też pozwolą szefowi Geely, Li Shufu finansować dalsze transakcje na jego rosnącej liściem zakupów. Ostatnio kupił za 3,3 mld dolarów udział w producencie ciężarówek AB Volvo i za 9 mld udział w jego konkurencie, Daimlerze.

Firmy samochodowe inwestują dużo w nowe technologie, aby utrzymać rywalizację z Teslą i Google. Volvo Cars obiecała w 2017 r., że od 2019 r. każdy model będzie mieć silnik elektryczny. Debiut giełdowy daje nowe możliwości, choć jest z tym coraz trudniej w Europie, bo inwestorzy nie są skłonni płacić każdej ceny. O giełdzie myślą producent sportowych aut Aston Martin, dział układów kierowniczych szwajcarskiej OC Oerlikon i włoski producent podzespołów Magneti Marelli.

O debiucie Volvo mówi się od 2016 r., gdy firma pozyskała 5 mld koron (583 mln dolarów) od szwedzkiego funduszu emerytalnego AMF, Pierwszego Szwedzkiego Krajowego Funduszu Emerytalnego i firmy ubezpieczeniowej Folksam. Wówczas mówiło się, że ma ambicję „działania jak spółka giełdowa". Ci inwestorzy wyjaśnili teraz, że ani Geely ani Volvo nie miały ostatnio posiedzeń czy rozmów o możliwej IPO.

Analitycy z Evercore ISI napisali w nocie dla klientów, że zakres IPO ujawniony przez osobę znającą szczegóły dałby wycenę Volvo 5-10 razy większą od zysku operacyjnego EBITDA. „Kapitalizacja firm segmentu premium BMW i Daimlera wynosi dwa-trzy razy więcej od EBITDA 2018, ale my nie uważamy większej wielokrotności Volvo za całkiem nierozsądnej ze względu na potencjał wzrostu, który niewątpliwie będzie klucznym elementem jej kapitału akcyjnego" — napisali.

Będąc własnością Li Volvo zasadniczo zmieniła swój los, informowała o rekordowej sprzedaży w ostatnich 4 latach dzięki stałemu wchodzeniu na rynek segmentu premium. W 2017 r. osiągnęła obroty 210,9 mld koron (20,6 mld euro) i zysk operacyjny 14,1 mld.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?