Firmy wreszcie tworzą innowacje i je patentują

Aktywność innowacyjna w Polsce wyraźnie rośnie. Podobnie jak świadomość co do ochrony praw własności intelektualnej – zadbało o nią już ponad dwie trzecie rodzimych start-upów.

Publikacja: 13.12.2021 21:00

Firmy wreszcie tworzą innowacje i je patentują

Foto: Shutterstock

Przedsiębiorstwa nad Wisłą jeszcze nigdy nie były tak innowacyjne – raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazuje, że w latach 2018–2020 aktywność firm w tym obszarze wzrosła, w zależności od branży, o 15–19 pkt proc. względem lat 2017–2019. Według danych GUS innowacyjną działalność podejmuje blisko 37 proc. przedsiębiorstw przemysłowych oraz jedna trzecia usługowych.

– Pandemia oraz wprowadzone w jej wyniku obostrzenia i nowe standardy bezpieczeństwa przyspieszyły tempo transformacji cyfrowej – mówi Aleksandra Paszkiewicz, menedżerka z Netguru. – Dla wielu firm był to ostatni moment, by zdigitalizować usługi i umożliwić do nich dostęp konsumentom, którzy przenieśli się do sieci, a tradycyjny koszyk zakupowy zamienili na aplikacje mobilne. W efekcie od 2020 r. obserwujemy rewolucyjny popyt na pracowników związanych z budową cyfrowych innowacji – dodaje.

O wzmożonym ruchu w dziedzinie innowacyjności może świadczyć fakt, że coraz więcej nowatorskich rozwiązań jest patentowanych. Wśród start-upów, które z definicji są innowacyjnymi spółkami, widać, że świadomość ochrony praw własności intelektualnej wyraźnie rośnie – zabezpieczeniem przed ryzykiem kopiowania pomysłów, np. przez konkurentów, nie dysponuje jedynie 32 proc. młodych firm technologicznych. Z najnowszych analiz fundacji Startup Poland wynika, że podmioty nie decydowały się na patentowanie swoich rozwiązań głównie z uwagi na przeświadczenie, że ich technologię trudno zastrzec (tak twierdzi 46 proc. ankietowanych). Tylko co dziesiąty start-up nie podjął się takich działań z uwagi na zbyt zawiłą i trudną procedurę patentową. Dla 7 proc. respondentów barierą okazały się wysokie koszty całego procesu. Ta przeszkoda będzie mieć jednak coraz mniejsze znaczenie. Urząd Patentowy RP uruchomił bowiem właśnie usługę skierowaną do podmiotów z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Ci najmniejsi przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie na pokrycie 95 proc. kosztów usługi identyfikacji własności intelektualnej; w przypadku MŚP pułap dofinansowania wynosi 90 proc.

Jak wyjaśnia Justyna Wilczyńska-Baraniak, adwokat, lider Zespołu Prawa Własności Intelektualnej w EY Law, start-upy korzystają dziś z różnorodnych form ochrony własności intelektualnej, ale aż 77 proc. deklaruje, że chroni know-how. 52 proc. korzysta z ochrony znaków towarowych, a 41 proc. – z ochrony praw autorskich. Nieco ponad co czwarty dysponuje patentem. Zdaniem ekspertki to wskazuje, że start-upy kierują się jednak w stronę mniej sformalizowanej formy ochrony – mniej kosztownej, a jednocześnie skutecznej. – Zdecydowana większość start-upów wybiera know-how jako formę ochrony, co pokazuje, że stanowi ona dla młodych firm element zarządzania strategicznego, który w sposób natychmiastowy pozwala na uzyskanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku – tłumaczy Wilczyńska-Baraniak. – Ochrona know-how nie wymaga dokonywania zgłoszeń ani prowadzenia postępowania, nie są również wydawane żadne zaświadczenia o rejestracji. Wynalazek objęty patentem po 20 latach ochrony trafia do domeny publicznej, co oznacza, że każdy może z niego korzystać, zaś w przypadku know-how ochrona może istnieć nieskończenie długo – dodaje adwokat.

Pod względem innowacyjności Polska wciąż ma wiele do zrobienia. W opublikowanym niedawno przez Komisję Europejską rankingu DESI (indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego) nasz kraj znalazł się na 24. pozycji, co oznacza spadek o dwie lokaty względem ubiegłego roku (wyprzedziły nas Cypr i Włochy). – Patrząc na dane o wykorzystaniu technologii w firmach, widać bardzo pozytywny trend, jeśli chodzi o chmurę obliczeniową, znacznie wolniej idzie wdrażanie innych cyfrowych rozwiązań – komentuje Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym. – Trudności w budowie kapitału ludzkiego oraz wspieraniu firm w transformacji cyfrowej wynikają z natury tych procesów – dłuższych i wymagających palety różnych rozwiązań po stronie administracji. Wyniki DESI słusznie nam przypominają, że to w tych obszarach czekają na Polskę największe wyzwania w najbliższych latach – podsumowuje.

Przedsiębiorstwa nad Wisłą jeszcze nigdy nie były tak innowacyjne – raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazuje, że w latach 2018–2020 aktywność firm w tym obszarze wzrosła, w zależności od branży, o 15–19 pkt proc. względem lat 2017–2019. Według danych GUS innowacyjną działalność podejmuje blisko 37 proc. przedsiębiorstw przemysłowych oraz jedna trzecia usługowych.

– Pandemia oraz wprowadzone w jej wyniku obostrzenia i nowe standardy bezpieczeństwa przyspieszyły tempo transformacji cyfrowej – mówi Aleksandra Paszkiewicz, menedżerka z Netguru. – Dla wielu firm był to ostatni moment, by zdigitalizować usługi i umożliwić do nich dostęp konsumentom, którzy przenieśli się do sieci, a tradycyjny koszyk zakupowy zamienili na aplikacje mobilne. W efekcie od 2020 r. obserwujemy rewolucyjny popyt na pracowników związanych z budową cyfrowych innowacji – dodaje.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?