Reklama

Młodzi wcale nie są aż tacy ekologiczni

Pomimo powszechnego przekonania, że to młode pokolenia są najbardziej zaangażowane w ochronę środowiska, w konkretnych działaniach bardziej „zielone” okazują się niekiedy starsze generacje.

Publikacja: 24.11.2021 18:41

Młodzi wcale nie są aż tacy ekologiczni

Foto: Adobe Stock

Prawie ośmiu na dziesięciu Polaków segreguje już w domu opakowania po żywności i napojach a niemal trzech na czterech stara się zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów spożywczych. Jeszcze więcej, bo niemal dziewięć na dziesięć osób uważa też, że swoimi działaniami mogą wywierać istotny wpływ na pozytywne zmiany środowiskowe i społeczne- wynika z badania grupy ING oraz Think Forward Initiative, które przeprowadzono w ośmiu krajach, w tym w Polsce.

Ekologicznie i oszczędniej

Według niego, ta wysoka świadomość ekologiczna Polaków to w dużej mierze zasługa starszych pokoleń 55+. Co prawda starsze osoby (zwłaszcza te 65+) do proekologicznych zachowań (w tym do oszczędzania energii, ograniczania odpadów spożywczych, czyli ograniczenia marnowania żywności) skłaniają też często względy ekonomiczne. Widzą w tym sposób na ograniczenie domowych wydatków, których wzrost dostrzega prawie 70 proc. wszystkich badanych Polaków.

Jednak nawet tam, gdzie nie chodzi tylko o pieniądze, starsze pokolenia wyróżniają się prośrodowiskowym podejściem. To w grupie 65 + jest najwięcej (prawie 91 proc.) osób, które segregują w domu poszczególne rodzaje opakowań. Na ich tle znacznie gorzej wypadają młodzi ludzie, szczególnie ci z najmłodszej grupy (18-24 lata), w której prawie 12 proc. badanych przyznało, że wcale nie segreguje odpadów opakowaniowych i wrzuca wszystko do jednego kosza.

Pesymizm Millenialsa

Młodzi, choć ci z nieco starszej grupy tzw. Millenialsów, podwyższają też łączny odsetek tych konsumentów, którzy nie mają ochoty wprowadzać żadnych istotnych zmian, ani kompromisów w swoim stylu życia, aby wywrzeć pozytywny wpływ na środowisko. Wśród ogółu badanych twierdzi tak niespełna co piąty, podczas gdy w grupie wiekowej 25-34 lata prawie 29 proc.

Może to wynikać z dość silnego poczucia bezradności w tej grupie, w której najwięcej osób (prawie 15 proc.) ocenia, że ich jednostkowe działania i tak nie mają większego wpływu na rozwiązywanie globalnych problemów środowiskowych i społecznych. Wśród ogółu badanych takich pesymistów jest 11 proc. - pozostali uważają, że ich działania mają pewien lub istotny wpływ na poprawę warunków środowiskowych.

Reklama
Reklama

W grupie 25-34 latków jest też najwięcej badanych (prawie 29 proc.) wskazujących, że nie będą oddawać do recyklingu ani naprawiać zakupionych produktów, ponieważ wymagałoby to od nich za dużo czasu i wysiłku. Wśród wszystkich ankietowanych Polaków twierdzi tak 16 proc. a najlepiej wypadły tu osoby w wieku 55+. Trzy czwarte z nich to zwolennicy recyklingu i naprawiania produktów, co wkrótce ułatwią wkrótce unijne regulacje - wymuszając na producentach i importerach możliwość naprawy (w tym części zamienne).

Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama