Polskie centra usług idą po zaawansowane procesy

Już ponad połowa pracowników sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce wykonuje zadania wymagające specjalistycznych umiejętności i doświadczenia. Proste usługi przejmują coraz częściej roboty.

Aktualizacja: 15.10.2018 09:06 Publikacja: 14.10.2018 21:00

Polskie centra usług idą po zaawansowane procesy

Foto: 123RF

Polska przestała być centrum mało skomplikowanych, powtarzalnych usług biznesowych. Od kilku lat trafia do nas coraz więcej międzynarodowych projektów wymagających zaawansowanej wiedzy i doświadczenia, co szybko zmienia strukturę zatrudnienia w nowoczesnych usługach dla biznesu.

Według szacunków Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), do których dotarła „Rzeczpospolita", można już mówić o ok. 150 tys. specjalistów, którzy obsługują zaawansowane procesy o wysokiej wartości dodanej. To ponad 50 proc. pracowników sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce.

Z Polski w świat

– Dzisiejszy obraz usług biznesowych w polskich centrach znacznie się różni – na korzyść – od sytuacji sprzed kilku lat – twierdzi Janusz Górecki, szef działu badań i branżowego Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).Dodaje, że zaawansowane procesy w szczególności dotyczą obszaru badawczo-rozwojowego, centrów IT czy inżynieryjno-technicznych.

Czytaj także: Globalni giganci tworzą innowacje w Polsce. Przyszła pora na TCL 

– Warto również pamiętać o bardzo licznych centrach usług wspólnych czy outsourcingowych, gdyż część ich działalności można klasyfikować jako świadczenie usług wiedzochłonnych, wymagających wysoce specjalistycznych umiejętności – zaznacza Górecki. Potwierdza to Witold Zieliński, kierujący pracą centrum usług biznesowych Citi w Polsce, które zatrudnia 4 tys. osób.

Podkreśla, że większość procesów realizowanych przez polskie centrum stanowią zaawansowane usługi. – To z Polski wykonywany jest onboarding globalnych klientów dla Citi jako grupy, a nasze zespoły w Polsce zarządzają zmianami produktów czy procesów, jakie wymagane są np. przez międzynarodowe Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. W Polsce mieści się też jedno z kilku tzw. command center, odpowiedzialnych za serwis systemów IT Citi na całym świecie – dodaje Zieliński.

Czas automatyzacji

Tomasz Horaček, dyrektor Zarządzający Pionu Usług Biznesowych State Street Bank, podkreśla, że od momentu utworzenia polskiego oddziału banku (w 2007 r.) rośnie zakres dostarczanych stąd usług. I są one coraz bardziej kompleksowe.

Na zaawansowane usługi stawia najnowszy projekt grupy – State Street Global Advisors – jedno z pierwszych globalnych centrów zarządzania aktywami (asset management) obecnych w Polsce. Ruszyły już rekrutacje pierwszych kilkudziesięciu specjalistów m.in. w obszarze wsparcia i obsługi inwestycji, ryzyka i zarządzania funduszami. To jedna z serii nowych inwestycji w zaawansowane usługi.

– Poszukujemy przede wszystkim specjalistów z 3–5-letnim doświadczeniem zawodowym – twierdzi Rowena Everson, dyrektor zarządzająca warszawskiego Standard Chartered Global Business Services (GBS). Otwarte latem globalne centrum usług wspólnych brytyjskiego banku Standard Chartered zatrudnia już prawie 90 pracowników (m.in. ekonomistów, prawników i HR-owców), a do końca roku zwiększy ich liczbę do 150. Standard Chartered to kolejny – po JP Morgan – globalny potentat finansowy, który w Polsce chce realizować zaawansowane usługi. Jego warszawskie GBS będzie się specjalizować w zapobieganiu przestępczości finansowej, cyberbezpieczeństwie i HR – bo w Warszawie bank chce utworzyć ośrodek rekrutacji talentów na Europę, USA, Bliski Wschód i Afrykę.

Zmiana struktury polskiego sektora nowoczesnych usług dla biznesu to także efekt przyspieszającej automatyzacji, która obejmuje coraz więcej prostych, rutynowych procesów. Jak wynika z raportu ABSL, już dwie trzecie centrów usług biznesowych inwestuje w narzędzia związane z automatyzacją (RPA) czy sztuczną inteligencją.

– Automatyzujemy przede wszystkim powtarzalne czynności, które nie wymagają podejmowania strategicznej decyzji ani kreatywnego myślenia – twierdzi Witold Zieliński z Citi. Agnieszka Pocztowska, dyrektor generalna Centrum Operacji Biznesowych Shell w Krakowie, podkreśla, że wraz z automatyzacją procesów rośnie liczba i znaczenie stanowisk, w których podstawową wartością jest człowiek, jego kreatywność i abstrakcyjne myślenie.

Opinia

Piotr Dziwok, prezes Shell Polska i Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL)

Szybki rozwój sektor nowoczesnych usług dla biznesu zawdzięcza głównie swojej pracy w ostatnich latach, gdy zlokalizowane w Polsce centra usług wspólnych i outsourcingu zdobywały zaufanie firm matek i zewnętrznych klientów.

Ale rozwojowi branży sprzyja też dobra infrastruktura, w tym nowoczesne biura, dostęp do szybkiego internetu oraz do utalentowanych kandydatów znających języki obce. Dzisiaj, gdy do Polski są przenoszone coraz lepsze, ciekawsze i lepiej płatne prace, rekrutujemy przeważnie wysokiej klasy ekspertów albo osoby, które już pracowały w naszej branży. Najważniejszą kwestią dla sektora i jego kluczowym zasobem są ludzie. Potrzebujemy coraz lepiej wykształconych i przygotowanych kandydatów. Dlatego też ABSL prowadzi coraz więcej programów wspólnie z uczelniami.

Polska przestała być centrum mało skomplikowanych, powtarzalnych usług biznesowych. Od kilku lat trafia do nas coraz więcej międzynarodowych projektów wymagających zaawansowanej wiedzy i doświadczenia, co szybko zmienia strukturę zatrudnienia w nowoczesnych usługach dla biznesu.

Według szacunków Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), do których dotarła „Rzeczpospolita", można już mówić o ok. 150 tys. specjalistów, którzy obsługują zaawansowane procesy o wysokiej wartości dodanej. To ponad 50 proc. pracowników sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Biznes
Poznaliśmy zwycięzców Young Design 2024! Już można zobaczyć ich projekty!
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił