– Warto również pamiętać o bardzo licznych centrach usług wspólnych czy outsourcingowych, gdyż część ich działalności można klasyfikować jako świadczenie usług wiedzochłonnych, wymagających wysoce specjalistycznych umiejętności – zaznacza Górecki. Potwierdza to Witold Zieliński, kierujący pracą centrum usług biznesowych Citi w Polsce, które zatrudnia 4 tys. osób.
Podkreśla, że większość procesów realizowanych przez polskie centrum stanowią zaawansowane usługi. – To z Polski wykonywany jest onboarding globalnych klientów dla Citi jako grupy, a nasze zespoły w Polsce zarządzają zmianami produktów czy procesów, jakie wymagane są np. przez międzynarodowe Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. W Polsce mieści się też jedno z kilku tzw. command center, odpowiedzialnych za serwis systemów IT Citi na całym świecie – dodaje Zieliński.
Czas automatyzacji
Tomasz Horaček, dyrektor Zarządzający Pionu Usług Biznesowych State Street Bank, podkreśla, że od momentu utworzenia polskiego oddziału banku (w 2007 r.) rośnie zakres dostarczanych stąd usług. I są one coraz bardziej kompleksowe.
Na zaawansowane usługi stawia najnowszy projekt grupy – State Street Global Advisors – jedno z pierwszych globalnych centrów zarządzania aktywami (asset management) obecnych w Polsce. Ruszyły już rekrutacje pierwszych kilkudziesięciu specjalistów m.in. w obszarze wsparcia i obsługi inwestycji, ryzyka i zarządzania funduszami. To jedna z serii nowych inwestycji w zaawansowane usługi.
– Poszukujemy przede wszystkim specjalistów z 3–5-letnim doświadczeniem zawodowym – twierdzi Rowena Everson, dyrektor zarządzająca warszawskiego Standard Chartered Global Business Services (GBS). Otwarte latem globalne centrum usług wspólnych brytyjskiego banku Standard Chartered zatrudnia już prawie 90 pracowników (m.in. ekonomistów, prawników i HR-owców), a do końca roku zwiększy ich liczbę do 150. Standard Chartered to kolejny – po JP Morgan – globalny potentat finansowy, który w Polsce chce realizować zaawansowane usługi. Jego warszawskie GBS będzie się specjalizować w zapobieganiu przestępczości finansowej, cyberbezpieczeństwie i HR – bo w Warszawie bank chce utworzyć ośrodek rekrutacji talentów na Europę, USA, Bliski Wschód i Afrykę.
Zmiana struktury polskiego sektora nowoczesnych usług dla biznesu to także efekt przyspieszającej automatyzacji, która obejmuje coraz więcej prostych, rutynowych procesów. Jak wynika z raportu ABSL, już dwie trzecie centrów usług biznesowych inwestuje w narzędzia związane z automatyzacją (RPA) czy sztuczną inteligencją.