Ryanair na końcu rankingu

W najnowszym rankingu szwajcarskiej Covalence oceniającym etykę firm linie lotnicze Ryanair znalazły się w ostatniej dziesiątce

Publikacja: 01.02.2010 17:05

Ryanair na końcu rankingu

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

W pierwszej piątce najbardziej etycznych są IBM, Intel, HSBC, Marks&Spencer i Unilever. W kategorii Ryanaira – podróże i wypoczynek – liderem został amerykański Starbucks.

Ranking, prowadzony przez szwajcarską firmę Covalence, monitoruje graczy z 18 sektorów gospodarki, znajdujących się na indeksie Dow Jones Sector Titans. Pozytywne kryteria rankingu to m.in. produkcja eko-innowacyjna, sponsoring społeczny czy przejrzysta informacja dla konsumentów. Po stronie negatywnej znajdują się: redukcja zatrudnienia, negatywny wpływ produkcji na środowisko, zły standard pracy i niskie zarobki. Ranking powstaje poprzez analizę publikacji w mediach, opinii organizacji pozarządowych oraz odczuć samych klientów.

Trudno jednak spodziewać się, by Ryanair przejął się złym wynikiem. – Dla klientów najważniejsza jest cena, a gdy ta jest niska, etyka schodzi na drugi plan. Klienci myślą o środowisku, o przestrzeganiu praw pracowniczych, jednak gdy mają za te wartości zapłacić, ich entuzjazm spada – zauważa w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Antoine Mach, dyrektor ds. badań w Covalence. Dzięki takiemu psychologicznemu mechanizmowi Ryanair zdołał zyskać na kryzysie.

– Przejęliśmy klientów droższych linii lotniczych i jesteśmy równoprawnym konkurentem dla takich gigantów jak Air France, British Airways i Lufthansa. W 2011 r. planujemy wzrost liczby pasażerów o 10 proc., osiągając liczbę 73 milionów klientów – mówił na konferencji prasowej Michael O’Leary, prezes Ryanaira.

Ryanair zredukował w trzecim kwartale 2009 r. straty netto do 11 milionów euro, co jest wyraźną poprawą porównując z analogicznym okresem rok wcześniej, gdy straty netto firmy wyniosły 102 miliony euro. Poprawę zawdzięcza przede wszystkim cenom paliwa, które w opisywanym kwartale spadły o 37 proc. W tym samym czasie ceny biletów spadły średnio o 12 proc., a liczba pasażerów wzrosła o 14 proc., do 16 milionów osób. Michale O’Leary przyznał, że wyniki finansowe są rozczarowujące, jednak lepsze niż spodziewane.

Pozytywne zmiany zaobserwował również rywal Ryanaira, przewoźnik easyJet, który odnotował 9 proc. wzrost liczby pasażerów w ostatnim kwartale 2009 r.

W pierwszej piątce najbardziej etycznych są IBM, Intel, HSBC, Marks&Spencer i Unilever. W kategorii Ryanaira – podróże i wypoczynek – liderem został amerykański Starbucks.

Ranking, prowadzony przez szwajcarską firmę Covalence, monitoruje graczy z 18 sektorów gospodarki, znajdujących się na indeksie Dow Jones Sector Titans. Pozytywne kryteria rankingu to m.in. produkcja eko-innowacyjna, sponsoring społeczny czy przejrzysta informacja dla konsumentów. Po stronie negatywnej znajdują się: redukcja zatrudnienia, negatywny wpływ produkcji na środowisko, zły standard pracy i niskie zarobki. Ranking powstaje poprzez analizę publikacji w mediach, opinii organizacji pozarządowych oraz odczuć samych klientów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?