Powietrzne limuzyny będą coraz popularniejsze

Kryzys przyhamował sprzedaż samolotów i śmigłowców, ale wzmocnił przekonanie biznesmenów, że latanie w interesach się opłaca. Dilerzy wieszczą powrót koniunktury

Publikacja: 19.02.2010 02:13

Przybywa statków powietrznych w rejestrach ULC. Niestety coraz bardziej brakuje dla nich lotnisk i l

Przybywa statków powietrznych w rejestrach ULC. Niestety coraz bardziej brakuje dla nich lotnisk i lądowisk. ?

Foto: Rzeczpospolita

– Tylko pierwsze półrocze 2009 r. okazało się dla nas czasem straconym, już w drugiej połowie zeszłego roku przedsiębiorcy powrócili do swych planów przeniesienia korporacyjnego transportu w powietrze – przyznaje Piotr Długiewicz z firmy Cirrus Polska, która oferuje sprzedaż samolotów na zasadzie współwłasności. W zeszłym roku siedem czteromiejscowych maszyn Cirrus SR 22 kupiło do spółki (w ramach programu sky share) 25 klientów.

– Ku naszemu zaskoczeniu nie zabrakło wśród nich mniejszych, lokalnych przedsiębiorców. Prym wiodą jednak prezesi firm giełdowych ze ścisłej krajowej czołówki, dla których liczą się ekonomiczne aspekty błyskawicznego transportu – mówi Długiewicz.

Cirrus zgodnie z życzeniem klientów rozszerza teraz ofertę – będzie sprzedawał udziały w turbośmigłowych samolotach Pilatus. Produkowane w Szwajcarii, robią obecnie prawdziwą furorę na świecie. Warte ok. 4 mln dolarów za sztukę, zabierają na pokład nawet ośmiu pasażerów i – co ważne w polskich warunkach – mogą lądować na trawiastych lądowiskach.

– W tym roku rozwój prywatnej awiacji znowu przyspieszy – twierdzi Jan Borowski, pilot i handlowiec, jeden z pionierów branży, a obecnie największy polski diler samolotów, m.in. amerykańskiego Pipera i austriackiego Diamonda. – Dzięki Schengen i otwartym granicom w UE mogę wystartować ze swego lądowiska w Konstancinie i swobodnie, nawet bez kontroli paszportowej, polecieć do Paryża – nie kryje entuzjazmu.

Borowski właśnie wygrał przetarg i podpisał umowę na sprzedaż siedmiu najnowszych samolotów szkoleniowych z Politechniką Rzeszowską, jedyną cywilną uczelnią w kraju, która kształci pilotów. Mimo kryzysowego dołka w zeszłym roku udało mu się sprzedać prywatnym entuzjastom latania osiem maszyn.

Warszawska spółka Heli Invest Jerzego Wilczyńskiego, która handluje śmigłowcami Eurocoptera, największego na świecie producenta śmigłowców, przyznaje, że ma za sobą nieco słabszy rok, ale i tak znalazła właścicieli dla kilku helikopterów z rodziny EC, nie licząc rozpoczętych dostaw 23 maszyn w ramach kontraktu dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W opinii Heli Investu prognozy na 2010 r. są optymistyczne. – To wynik rosnącej świadomości polskich biznesmenów o przydatności śmigłowców do pracy w firmach, które mają wiele oddziałów rozrzuconych po kraju albo uzgadniają z zagranicznymi kontrahentami pilnie warunki eksportu – przekonuje Grzegorz Czwartosz, rzecznik prasowy Heli Invest.

Jan Borowski prognozuje prawdziwy boom w polskiej prywatnej awiacji. – Przybywać będzie co roku co najmniej kilkanaście nowych statków powietrznych – ocenia. Dowodzi tego prosty rachunek: jego firma JB Investment w ciągu dziesięciu lat (do 2005 r.) sprzedała dziewięć samolotów. Od tego czasu zrealizowała już kilkadziesiąt kolejnych zamówień, a w drodze są następne. I zazwyczaj poparte zaliczkami – podkreśla.

– Tylko pierwsze półrocze 2009 r. okazało się dla nas czasem straconym, już w drugiej połowie zeszłego roku przedsiębiorcy powrócili do swych planów przeniesienia korporacyjnego transportu w powietrze – przyznaje Piotr Długiewicz z firmy Cirrus Polska, która oferuje sprzedaż samolotów na zasadzie współwłasności. W zeszłym roku siedem czteromiejscowych maszyn Cirrus SR 22 kupiło do spółki (w ramach programu sky share) 25 klientów.

– Ku naszemu zaskoczeniu nie zabrakło wśród nich mniejszych, lokalnych przedsiębiorców. Prym wiodą jednak prezesi firm giełdowych ze ścisłej krajowej czołówki, dla których liczą się ekonomiczne aspekty błyskawicznego transportu – mówi Długiewicz.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?