Ceny na wszystkie modele podniosły Audi, Citroen i Fiat. Pozostali - Chevrolet, Ford, Kia, Peugeot, Renault, Skoda, Volvo, a także największy rosyjski producent AwtoWAZ (Łada, Renault, Nissan) - wyżej wycenili najlepiej sprzedawane modele. Najwięcej podrożał UAZ Hunter (6 proc.) i (4,4 proc.) Renault Duster - podała agencja Awtostat.
Producenci tłumaczą to poziomem inflacji, a także jak w wypadku UAZ-u, przejściem producenta na pojazdy dostosowane do norm paliwa Euro-4 i wyżej.Jednak są też modele, które potaniały. To te, które mają na rynku rosyjskim najmniejsze wzięcie jak hiszpański Seat Ibiza SC (-9,1 proc.) czy terenowy Ford Kuga - 5 proc.
Możliwości dalszych podwyżek w tym roku są ograniczone, bowiem spada dynamika sprzedaży na rosyjskim rynku - ocenia Siergiej Udałow wicedyrektor Awtostat.
- Jeżeli w I kw ubiegłego roku sprzedaż wzrosła o 19 proc., to w listopadzie rynek wykazał wzrost zerowy. Firmy podnoszą ceny, gdy widzą, że to da efekt. Jeżeli wszyscy na rosyjskim rynku zastosowali podwyżki, to klient nie ma wyboru i zapłaci więcej. Na razie w ofercie są jeszcze zniżki na modele 2012 r. i mogą się utrzymać przez kilka tygodni, bo na nie jest teraz największy popyt - uważa ekspert.
W 2012 r najwięcej aut sprzedał AwtoWAZ - 537,6 tys. (- 7 proc. rok do roku). W tym roku koncern planuje wzrost sprzedaży do 570 tys. Wzrost o 5 proc. prognozuje też Peugeot oraz Mitshubishi (fabryka w Kałudze). Rynek może też pobudzić zapowiedziane prze rząd wprowadzenie ulg podatkowych dla producentów pojazdów hybrydowych i elektrycznych.