Reklama
Rozwiń
Reklama

Na lotnisku Okęcie będą stacja i tory, ale zabraknie... pociągów

Warszawie grozi kolejna kompromitacja związana z nieudolnie rozbudowywanym lotniskiem Okęcie. Tym razem wyjątkowo nie z winy Portów Lotniczych, ale przez władze Warszawy, które zwlekały z wyborem przewoźnika kolejowego dla trasy między lotniskiem i centrum.

Publikacja: 16.01.2008 01:36

Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że na początku 2010 roku będzie gotowy łącznik kolejowy między Okęciem i Dworcem Zachodnim.

Wtedy powinny być już gotowe nowe pociągi dla pasażerów z lotniska. Nie będą.

– Nawet gdybym dziś podpisał kontrakt z miastem, nie zdążę już sprowadzić na czas nowego taboru – powiedział „Rz” prezes Szybkiej Kolei Miejskiej Leszek Walczak.

A to ważne stwierdzenie – należąca do miasta spółka SKM to główny kandydat na przewoźnika dla Okęcia. Ratusz może bowiem albo dać kontrakt z tzw. wolnej ręki SKM, albo ogłosić otwarty przetarg (oprócz miejskiego przewoźnika wystartują w nim zapewne Koleje Mazowieckie i prywatni operatorzy, np. Arriva czy Veolia).

Dlaczego nie uda się sprowadzić taboru? Dla lotniskowej trasy potrzeba 13 pociągów. Od momentu zamówienia do zakończenia dostaw minie co najmniej półtora roku. Składy muszą być robione „na wymiar”: ze stopniami uwzględniającymi różnice wysokości peronów na trasie (od 760 do 1100 mm), trojgiem drzwi w każdym wagonie i ustawieniem foteli jak w metrze. Według Walczaka do tego terminu trzeba jeszcze dodać minimum trzy miesiące na przetarg na tabor i trzy na rozpatrzenie przez bank kredytujący inwestycję biznesplanu.

Reklama
Reklama

Gdyby wygrał prywatny przewoźnik, terminy byłyby podobne. Odliczyć można przetarg na dostawcę taboru (prywatny wybiera sam), ale samego przewoźnika trzeba wyłonić w przetargu (co najmniej trzy miesiące) i doliczyć prawdopodobne protesty.

15-letni kontrakt wart jest ok. 2 mld zł. Opóźnienie w dostawie taboru jest murowane. Tymczasem wiceprezydent Jarosław Kochaniak – odpowiedzialny m.in. za SKM – powiedział w wywiadzie dla „Rz”, że nie paraliżuje go kontrakt nawet za 2 mld dolarów.

Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że na początku 2010 roku będzie gotowy łącznik kolejowy między Okęciem i Dworcem Zachodnim.

Wtedy powinny być już gotowe nowe pociągi dla pasażerów z lotniska. Nie będą.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama