Chevrolet z nową ceną i nową karoserią

Koreański, a wkrótce także i polski Chevrolet, to dzisiaj marka auta najlepiej sprzedającego się w całym General Motors, w Europie najszybciej rosnąca

Aktualizacja: 22.01.2008 05:12 Publikacja: 22.01.2008 05:07

Chevrolet z nową ceną i nową karoserią

Foto: Rzeczpospolita

Za dwa dni okaże się, czy General Motors utracił na rzecz Toyoty pozycję lidera na światowym rynku motoryzacyjnym. Jeśli tak się stało, to ma wielkie szanse, aby ją odzyskać dzięki rosnącej popularności swojej najnowszej marki światowej Chevrolet, auta produkowanego również w Polsce.

Koreański, a wkrótce także i polski, chevrolet to dzisiaj marka auta najlepiej sprzedającego się w General Motors, w Europie najszybciej rosnąca. Ubiegły rok zamknęła wzrostem sprzedaży o 33,6 proc., do 457 tys. pojazdów. Na niektórych rynkach – w Europie Środkowej i Wschodniej – ten wzrost wyniósł 53 proc., w Rosji aż 70 proc. Wkrótce w UE chevrolety stanieją, bo większość komponentów będzie pochodziła od polskich producentów, czyli auta nie będą obciążone dziesięcioprocentowym cłem. Dziś najtańszy aveo w Polsce kosztuje ok. 33 tys. zł.

– Nie widzę powodu, by w 2008 r. dynamika miała wyhamować – mówi Carl Peter Forster, prezes GM Europe.

Mark Adams, odpowiedzialny za dział projektowania GM, ujawnił, że wkrótce się zmieni również wygląd zewnętrzny pojazdu. – Nie mówię, że ten mi się nie podoba, ale chcemy mu nadać bardziej dynamiczny kształt, żeby od razu można było go rozpoznać na drodze – powiedział „Rz”. Po przyjściu Adamsa do GM Europe zmieniły wygląd astra i corsa.

– Jeśli nabierze bardziej dynamicznych kształtów, będzie więcej chętnych do jego kupna – uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru, firmy monitorującej rynek motoryzacyjny w Polsce.

Za dwa miesiące zostaną podpisane dokumenty ustanawiające joint venture między GM i Daewoo Auto Technologies (GM DAT), ale produkcja w FSO idzie pełną parą. W tym roku zostanie wyprodukowanych 70 tys. chevroletów aveo, od drugiego półrocza dojdą kolejne modele – trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. W 2009 r. zostanie wyprodukowanych co najmniej 100 tysięcy aut. W spółce będzie zatrudnionych 1950 osób z obecnych 2400. Jak zapewnia Chevrolet Europe, nikt nie straci pracy, bo pozostaną w FSO i zajmą się m.in. logistyką i usługami dla koreańsko-amerykańsko-ukraińskiej spółki. Jedynym zagrożeniem dla nowej spółki FSO jest ograniczenie ze strony Komisji Europejskiej – do 2011 r. nie może produkować więcej niż 150 tys. aut rocznie. Jeśli ten pułap przekroczy, będzie musiała oddać 68 mln euro pomocy publicznej (52 mln gwarancji i 16 mln euro wsparcia finansowego). We wcześniejszej rozmowie z „Rz” Carl Peter Forster nie ukrywał, że nowi właściciele FSO są gotowi pomoc zwrócić.

Zdaniem Drzewieckiego nie jest żadnym zagrożeniem dla chevroletów wejście dwóch chińskich produktów na rynek UE – Ufo wytwarzanego przez Zhejiang Jonway i CEO Szuanghuan Automobile żywcem przypominające toyotę rav4 i BMW X3. Ich importerem jest Automobile Deutschland. – Chevrolet jest już marką rozpoznawaną. Chińczyków czeka dużo pracy, by osiągnąć parametry uzyskiwane przez auta produkowane i sprzedawane w Europie – nie ma wątpliwości Drzewiecki. GM DAT będzie produkował też nowy model – najmniejsze auto koncernu. Na razie najtańszy jest matiz/spark – 4500 dol. Nowy pojazd, niewykluczone że będzie też produkowany w FSO, ma kosztować poniżej 4 tys. dol.

Za dwa dni okaże się, czy General Motors utracił na rzecz Toyoty pozycję lidera na światowym rynku motoryzacyjnym. Jeśli tak się stało, to ma wielkie szanse, aby ją odzyskać dzięki rosnącej popularności swojej najnowszej marki światowej Chevrolet, auta produkowanego również w Polsce.

Koreański, a wkrótce także i polski, chevrolet to dzisiaj marka auta najlepiej sprzedającego się w General Motors, w Europie najszybciej rosnąca. Ubiegły rok zamknęła wzrostem sprzedaży o 33,6 proc., do 457 tys. pojazdów. Na niektórych rynkach – w Europie Środkowej i Wschodniej – ten wzrost wyniósł 53 proc., w Rosji aż 70 proc. Wkrótce w UE chevrolety stanieją, bo większość komponentów będzie pochodziła od polskich producentów, czyli auta nie będą obciążone dziesięcioprocentowym cłem. Dziś najtańszy aveo w Polsce kosztuje ok. 33 tys. zł.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca