IT idzie jak woda

Trzeci rok z Rzędu Sprzedaż komputerów w Polsce rośnie o jedną trzecią. W 2007 r. na rynek trafiło ponad 3 mln urządzeń. Ponad połowa domów prywatnych ma już sprzęt IT

Publikacja: 25.01.2008 01:10

IT idzie jak woda

Foto: Rzeczpospolita

Efekty m.in. ubiegłorocznego popytu na komputery to 95 proc. firm i prawie 7 mln gospodarstw domowych wyposażonych w taki sprzęt. W ubiegłym roku odsetek domów z komputerami powiększył się aż o 10 punktów proc. i jest bliski 60 proc.

– Po raz pierwszy w ostatnich trzech miesiącach 2007 r. przekroczona została kwartalna bariera miliona sprzedanych urządzeń – powiedział „Rz“ Jarosław Smulski, analityk rynku PC z IDC Poland. Według jego ocen w 2008 r. padnie kolejna granica – sprzedaż komputerów przenośnych będzie większa niż stacjonarnych. W 2007 r. była podobna.

– Koniunktura gospodarcza, malejące ceny sprzętu, unijne pieniądze oraz coraz bogatsza oferta portali i serwisów internetowych to główne przyczyny dużego popytu na komputery – dodaje Jarosław Smulski.

Dla małych firm i nabywców indywidualnych magnesem okazały się malejące ceny notebooków. Spadły w ubiegłym roku do 2,5 – 3 tys. zł, a w drugiej połowie roku z jeszcze tańszą ofertą – ok. 1,6 tys. zł – wystąpiły m.in. Acer oraz BenQ. Obniżki cen są efektem taniejącego dolara.

– Z fabrykami na Tajwanie i w Chinach rozliczamy się w dolarach, co ma odbicie w cenach. Ich poziom sprawia, że nasze komputery najczęściej kupują klienci indywidualni i małe firmy – powiedziała „Rz“ Zenobia Nowoszewska z polskiego biura Acer. Firma jest jedną z kilku, obok m.in. HP, Maxdaty, Asusa, którym kwartalnie zdarzał się wzrost sprzedaży przekraczający 100 procent.

W tym roku można się spodziewać dalszego spadku cen m.in. za sprawą nowej kategorii sprzętu, tzw. mininotebooków Eee PC (z pamięcią flash). Firma Asus wczoraj zaczęła ich sprzedaż w Niemczech, w połowie roku mają być oferowane w Polsce za nieco ponad 1 tys. zł. Inne firmy przygotowują podobny sprzęt.

Spadek cen produktów oferowanych przez gigantów staje się wyzwaniem dla polskich firm montujących komputery. Dodatkowym problemem będą m.in. uruchomiona już fabryka Della w Łodzi i planowany zakład kolejnego światowego potentata Lenovo. Oczywiście mali, rodzimi producenci nie znikną, gdyż są elastyczni i oferują proste, tanie modele, ale ich udział w rynku może spaść z ok. 30 do kilkunastu proc.

Na świecie także mamy boom. Sprzedaż według wstępnych ocen IDC powiększyła się o 14,3 proc., zaś według Gartnera o 13,4 proc., do 271 mln komputerów. Liderem okazał się Hewlett-Packard, który sprzedał 49,4 mln komputerów, gdy jego główny rywal Dell 38,7 mln.

Dla globalnego rynku istotne jest, że już nie tylko Europa przewyższyła pod względem liczby sprzedanych komputerów rynek amerykański, ale także Azja. Dlatego mimo problemów gospodarki USA analitycy przewidują, że także w tym roku wzrost rynku komputerów PC nie będzie mniejszy niż 10 proc.

Efekty m.in. ubiegłorocznego popytu na komputery to 95 proc. firm i prawie 7 mln gospodarstw domowych wyposażonych w taki sprzęt. W ubiegłym roku odsetek domów z komputerami powiększył się aż o 10 punktów proc. i jest bliski 60 proc.

– Po raz pierwszy w ostatnich trzech miesiącach 2007 r. przekroczona została kwartalna bariera miliona sprzedanych urządzeń – powiedział „Rz“ Jarosław Smulski, analityk rynku PC z IDC Poland. Według jego ocen w 2008 r. padnie kolejna granica – sprzedaż komputerów przenośnych będzie większa niż stacjonarnych. W 2007 r. była podobna.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku