Rekordowe przeładunki

Polskie porty czekają tłuste lata – przewozy drobnicowe, a szczególnie kontenery i ro-ro, biją rekordy

Publikacja: 27.01.2008 20:55

Rekordowe przeładunki

Foto: Materialy DCT

Red

W 2007 roku Port Gdynia przeładował rekordową ilość towarów – 17 mln t. Nigdy w historii portu nie przeładowano tylu ładunków, których ilość podwoiła się w ostatnich siedmiu latach. Gdyński port skorzystał z ogromnego wzrostu wymiany handlowej z Azją i krajami nadbałtyckimi. Żegluga azjatycka wykorzystuje przede wszystkim kontenery, natomiast bałtycka – samochody ciężarowe. Samych kontenerów przeładowano w Gdyni (tylko w terminalu BCT) blisko pół miliona. Specjaliści przewidują, że już za cztery lata we wszystkich polskich terminalach przeładunki zwiększą się do ponad 1 mln TEU.

Do polskich portów zawijają coraz większe kontenerowce, więc niezbędne są inwestycje, które pozwolą przyjmować jednostki mieszczące ponad 10 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). International Container Terminal Services Inc., który jest właścicielem gdyńskiego BCT, zakupił dwie nowe suwnice RTG (Rubber Tyred Gantries). Urządzenia wspomagają 16 suwnic placowych i przyspieszą załadunki kontenerów na ciężarówki. BCT zwiększył także zatrudnienie o 100 osób. Te zmiany umożliwią przeładunek w tym roku 750 tys. TEU. Należący do dalekowschodniego kapitału ICTS planuje wydać na modernizację jeszcze 60 mln dolarów, aby za kilka lat osiągnąć zdolność przeładunkową 1,2 mln TEU.

Nareszcie widać efekty programu budowy dróg – z portu ciężarówki wjeżdżają na obwodnicę Trójmiasta, jeszcze w tym roku będzie z niej prowadził zjazd na autostradę A1. Zarząd Portu Gdynia już chwali się, że to port najlepiej w Polsce połączony z siecią drogową. Nowe drogi są niezbędne, bo to właśnie transport samochodowy pozwala ożywić porty. Ilość ciężarówek przewiezionych promami pomiędzy Polską i Szwecją wzrosła ze 130 tys. w 2001 roku do ponad 280 tys. w 2006 roku.

Transport drobnicowy jest także szansą na utrzymanie zatrudnienia w porcie Szczecin-Świnoujście. W Świnoujściu spadają przeładunki rudy – z niedawnych 3 mln t do niecałego miliona t w tym roku. Zwalnia się sporo miejsca w porcie i niewykluczone, że zarząd portu zainwestuje w budowę świnoujskiego terminalu kontenerowego. Będzie on konkurował z rozbudowywanym kontenerowym portem na Ostrowie Grabowskim. W ub.r. przeładowano w nim ponad 50 tys. TEU. Wkrótce rozpocznie przeładunki pudeł Nabrzeże Fińskie. Terminal będzie mógł przeładowywać do 80 tys. rocznie. Możliwe, że przeładunki szybko osiągną zaplanowaną wielkość, bo linie żeglugowe nieustannie zmieniają statki na większe – rekordowy kontenerowiec obsłużony jesienią w Szczecinie miał 194 m długości i mógł pomieścić 1800 TEU.

Świnoujście to największy polski port promowy – i już jest zatłoczony. Przybija do niego 12 promów, a dwa kolejne są zamówione w stoczniach. Żeby pomieścić cały ruch, port zbuduje do 2011 – 2012 roku nowe rampy dla samochodów i pieszych oraz nabrzeże promowe o długości 240 m, przy którym będą mogły cumować statki o zanurzeniu do 12,5 m. Nowoczesny terminal i połączenie autostradowe z zachodnim sąsiadem pozwalają oczekiwać, że część samochodów z i do Niemiec będzie korzystała właśnie z tego terminalu. Port obsługuje także przewoźników z Rumunii i Bułgarii, których jest coraz więcej po wejściu tych krajów do UE. Dla obsługi ruchu drobnicowego wkrótce będzie otwarte Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne. Teren jest już przygotowany, łącznie z uzbrojeniem, drogami i torami. Na inwestorów czeka 20 ha, które leżą 8 km od autostrady A8 i linii kolejowej E85.

Port w Gdańsku, podobnie jak zespół portów Szczecin-Świnoujście, w tym roku ma mniejsze przeładunki. Spadek spowodowany jest tym, że coraz mniej eksportuje się towarów masowych, szczególnie węgla. Rosną natomiast przeładunki kontenerów. Dla Gdańskiego Terminalu Kontenerowego 2007 był rekordowym rokiem. Już w połowie listopada liczba przeładunków wyniosła 77 473 kontenery – więcej niż w całym 2006 roku.

Największy w Polsce terminal kontenerowy Deepwater Container Terminal Gdańsk rozpoczął przeładunki w czerwcu 2007 roku. Inwestor wydał ok. 200 mln dolarów na jedyny w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy, mogący przyjmować statki o zanurzeniu do 16 m, a więc co najmniej o 3 m większym niż pozostałe porty. W pierwszym etapie zdolności przeładunkowe terminalu wynoszą 0,5 mln TEU, a docelowo – ponad 1 mln TEU. Port może przyjmować oceaniczne statki, a nie tylko jednostki dowozowe, płynące np. z Hamburga.

Zatłoczenie terminali Morza Północnego jest przyczyną opóźnień w rozładunku statków, a każdy dzień postoju oceanicznego kontenerowca kosztuje 50 – 60 tys. dolarów, więc wydłużenie trasy na Bałtyk może być opłacalne dla linii żeglugowych. Zaletą terminalu DCT jest jego położenie – w ciągu 30 – 40 minut po wyjściu z portu statek jest na morzu – mówi Fred Kamperman, dyrektor generalny DCT Gdańsk SA.Pod koniec roku w DCT rozpoczęły się przeładunki samochodów. 26 stycznia 1700 aut marki Mitsubishi wyładowano w Gdańsku, skąd transportowane są mniejszymi statkami do Finlandii, a następnie koleją do odbiorców w Rosji.

- Gdańsk – 18,5

- Szczecin – Świnoujście – 17,1

- Gdynia – 17*

W 2007 roku Port Gdynia przeładował rekordową ilość towarów – 17 mln t. Nigdy w historii portu nie przeładowano tylu ładunków, których ilość podwoiła się w ostatnich siedmiu latach. Gdyński port skorzystał z ogromnego wzrostu wymiany handlowej z Azją i krajami nadbałtyckimi. Żegluga azjatycka wykorzystuje przede wszystkim kontenery, natomiast bałtycka – samochody ciężarowe. Samych kontenerów przeładowano w Gdyni (tylko w terminalu BCT) blisko pół miliona. Specjaliści przewidują, że już za cztery lata we wszystkich polskich terminalach przeładunki zwiększą się do ponad 1 mln TEU.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki