Zdrowa żywność to w Polsce wciąż nowe zagadnienie

Rozmowa z Justyną Niedbalską, właścicielką sklepu Żółty Cesarz

Publikacja: 20.03.2008 04:55

Zdrowa żywność to w Polsce wciąż nowe zagadnienie

Foto: Rzeczpospolita

Rz: Pięć miesięcy temu otworzyła pani w Gdyni sklep ze zdrową żywnością. Skąd zainteresowanie tą branżą?

Justyna Niedbalska:

Dorastałam w rodzinie, w której dużą uwagę zwraca się na dobór produktów żywnościowych, oraz w środowisku wegetariańskim, dlatego kiedy pomyślałam o rozpoczęciu własnej działalności, nie miałam trudnego wyboru. Poza tym często słyszałam, że w Trójmieście nie ma wielu sklepów ze zdrową żywnością, które miałyby też w sprzedaży naturalne kosmetyki i ekologiczne środki do sprzątania.

Podobno sklep bardzo dobrze prosperuje?

Tak, jest nieźle. Jeśli nadal tak będzie, to za pół roku zwrócą się zainwestowane pieniądze. Mogę się pochwalić sporą grupą stałych klientów i rosnącą liczbą nowych. Niebawem zacznie działać również sklep internetowy i myślę, że klientów nam przybędzie. Na początku trzeba dużo pracować, żeby osiągnąć sukces – i jestem na to przygotowana.

Czy od razu była pani zdecydowana na franczyzę?

Od pewnego czasu zastanawiałam się nad własnym biznesem i długo myślałam, czy zrobić to na własną rękę, czy skorzystać z czyjegoś pomysłu. Ostateczną decyzję o przyłączeniu się do sieci franczyzowej podjęłam po pierwszej wizycie w sklepie Żółty Cesarz w Warszawie. Miejsce, wystrój, klimat sklepu szybko pomogły mi podjąć decyzję. Mój sklep ma 70 mkw. powierzchni i jest w nim duży wybór produktów.

Jakie produkty oferuje Żółty Cesarz?

Żywność ekologiczną z atestami ekogospodarstw, świeże warzywa, przetwory bez środków chemicznych, zielone i ziołowe herbaty, naturalne kosmetyki, zioła, książki, bawełniane ubranka dla niemowląt.

Jakie trudności trzeba pokonać, żeby zostać franczyzobiorcą? W czym pomaga sieć?

Pierwsza i najważniejsza kwestia to znalezienie lokalu w atrakcyjnym miejscu, później jego adaptacja na sklep i prace modernizacyjne, zlecenie projektu mebli i ich wykonanie według standardów sieci, zaopatrzenie sklepu w sprzęt, lodówki. Potem zostaje załatwienie formalności, wizyta kontroli z sanepidu, przywiezienie towaru. Wtedy można zacząć działać. Franczyzodawca pomaga w wyborze lokalu, przeprowadza bardzo wnikliwą analizę proponowanych miejsc na sklep. Oferuje też podręcznik franczyzobiorcy, pomoc w otwarciu sklepu, projekt wystroju wnętrza, szkolenie, zapewnia także reklamę w miesięczniku „Wegetariański Świat”.

Ile czasu potrzebowała pani, by stanąć za ladą własnego sklepu?

Od podpisania umowy franczyzowej do otwarcia sklepu minęły dwa miesiące. To niedługo. Wszystko zależy jednak od człowieka, od jego zaangażowania i szybkości działania. Całe przedsięwzięcie udało mi się sfinansować ze środków własnych, więc nie musiałam tracić czasu na załatwianie pożyczki w banku. Koszt inwestycji wyniósł około 80 tys. zł.

Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu tego biznesu?

Zdrowa żywność, zdrowy tryb życia to w Polsce ciągle nowe zagadnienia. Czasem ciężko dotrzeć do ludzi i wytłumaczyć im, że odżywianie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. A dla osób, które wiedzą na ten temat więcej, oferta polskich sklepów może wydawać się wciąż za mało różnorodna w porównaniu z asortymentem zachodnich placówek.

Jakie są wady i zalety franczyzy?

Zalety to występowanie pod szyldem znanej, istniejącej marki i sprawdzony pomysł. Wada to zaś opłaty franczyzowe za korzystanie z pomysłu franczyzodawcy, jednak uzasadnione i rozsądne wpływają na pozytywną współpracę między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Tak więc w przyszłości planuję otwarcie kolejnego sklepu w sieci. Jeśli będzie mi dobrze szło, to niewykluczone, że tego typu sklepów powstanie więcej.

Co poradziłaby pani przyszłym franczyzobiorcom?

Żeby, niezależnie od branży, dobrze się zastanowili, jakie produkty czy usługi opłaca się sprzedawać, na co jest największy popyt w danym mieście, okolicy. Należy też pamiętać, aby bardzo dokładnie przeczytać umowę franczyzową lub poprosić o pomoc fachowca, który zinterpretuje nam jej zapisy.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki