Mimo że Kraków ma jedynie statut miasta alternatywnego, a nie oficjalnej areny Euro 2012, w ostatnim raporcie UEFA został oceniony najwyżej ze wszystkich 12 miast (polskich i ukraińskich) przygotowujących się do Euro 2012. Na potrzeby turnieju kosztem ok. 450 mln zł przygotowane zostaną w tym mieście dwa stadiony. Stolica Małopolski planuje przeprowadzić wiele inwestycji infrastrukturalnych, a przy budowie drogi komunikującej miasto z lotniskiem, wartej 600 mln zł, skorzysta ze specjalnych przywilejów przetargowych, jakie daje ustawa o Euro 2012. Ze wszystkich polskich miast to właśnie Kraków będzie miał najmniejsze problemy z miejscami noclegowymi – już dziś posiada ponad 110 hoteli, a kolejne 40 jest w budowie.
Według UEFA na dobrej drodze jest również Poznań i Wrocław. Stolica Wielkopolski jako jedyna spośród czterech oficjalnych miast organizatorów modernizuje, a nie buduje swój stadion. Dlatego prace nad nim są najbardziej zaawansowane. Obiekt na 46 tys. widzów ma być gotowy w 2010 roku. — Koszt modernizacji to 500 mln zł, z czego niespełna 100 mln już zostało zainwestowane — mówi Maciej Franskiewicz, wiceprezydent Poznania. Największą inwestycją infrastrukturalną ma być budowa zachodniej obwodnicy miasta za 1,2 mld zł. Problemem jest brak odpowiedniej liczby hoteli najwyższej jakości, obecnie miasto posiada zaledwie jeden pięciogwiazdkowy obiekt. Aby zapewnić odpowiednią liczbę miejsc noclegowych, władze skorzystają z pomocy Łodzi i Wrocławia, którego przygotowania do Euro 2012 również idą pełną parą. We Wrocławiu budowa 40-tysięcznego stadionu, której wartość szacuje się na 450 mln zł, ma ruszyć jeszcze w tym roku.
Priorytetem Gdańska w przygotowaniach do turnieju, jak i innych miast, jest budowa stadionu. Obiekt dla 44 tys. widzów ma być gotowy na początku 2011 roku. — Kompletny projekt stadionu zostanie oddany w grudniu 2008 — deklaruje Michał Brand, rzecznik Euro 2012 w Gdansku. Jednak pierwsze prace związane z jego budową ruszyły już na początku kwietnia. Według UEFA zagrożeniem są niepewne źródła finansowania. W maju 2009 r. kosztem 38 mln euro w Gdańsku mają ruszyć prace nad budową drugiego terminalu lotniska, który dwukrotnie zwiększy jego przepustowość. Zmodernizowana do końca 2011 r. zostanie również za 680 mln zł trasa łącząca lotnisko z miastem.
W Warszawie i Chorzowie przygotowania idą źle. Władze stolicy zapewniają jednak, że prace związane z Euro 2012 przebiegają zgodnie z harmonogramem. Miasto wyznaczyło 60 kluczowych zadań, a wartość warszawskich inwestycji związanych z organizacją imprezy wyniesie 23 – 25 mld zł. Prace przy fundamentowaniu Stadionu Narodowego rozpoczną się na jesieni tego roku. Wczesną wiosną 2009 r. ma zostać rozpisany przetarg na generalnego wykonawcę, co przy gotowych fundamentach ma pozwolić na wybudowanie stołecznej areny do połowy 2011 r. Przez problemy z zadaszeniem Stadionu Śląskiego fatalnie przez przedstawicieli UEFA został oceniony Chorzów. Dopiero miesiąc temu władze województwa śląskiego wybrały nowego projektanta – gmp Architekcts z Niemiec. – Straciliśmy rok, ale jeśli ten projekt jest lepszy i bezpieczniejszy, to przyjmijmy to za dobrą monetę – mówi prezydent Chorzowa Marek Kopel. Z tego powodu miasto może nie oddać stadionu w 2010 roku, jak to zapowiadało. Śląsk w ciągu dwóch lat na przygotowania do Euro 2012 zamierza wydać 250 mln zł.