Niewidzialny wróg firm

Raport Deloitte: Nadużycia w przedsiębiorstwach to duże zagrożenie dla Gospodarki. Tak twierdzi trzy czwarte prezesów krajowych spółek. Dla większości z nich największym problemem pozostaje korupcja i łapownictwo, czemu sprzyja niska jakość przepisów prawa

Publikacja: 11.06.2008 05:53

Niewidzialny wróg firm

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

– Jeśli firmy chcą odnieść sukces w walce z nadużyciami, nie wystarczą rutynowe kontrole. Potrzebne są odpowiednie procedury dotyczące zarządzania ryzykiem – mówił Jakub Bojanowski, partner w firmie doradczej Deloitte podczas oficjalnej prezentacji raportu o nadużyciach w polskiej gospodarce.

Jak już pisaliśmy, z raportu wynika, że nadal dla 80 proc. polskich przedsiębiorców korupcja jest najbardziej powszechnym nadużyciem gospodarczym w kraju. Pozostaje też na czele listy najbardziej dotkliwych dla biznesu nadużyć zewnętrznych, czyli dziejących się poza firmą.

Zdaniem przedsiębiorców główną przyczyną korupcji jest jakość regulacji prawnych i przepisów administracyjnych oraz niska skuteczność wymiaru sprawiedliwości. – Remedium na korupcję jest uproszczenie prawa – ocenia Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu, który narzeka na przetargi związane z budową dróg i autostrad. Z dwóch powodów: wadliwego prawa przetargowego oraz zbyt wolnego tempa ich rozstrzygania.

– To ogranicza podaż kontraktów na rynku i jest korupcjogenne. Gdyby administracja przyspieszyła ich rozstrzyganie, a samych kontraktów byłoby więcej, nie byłoby powodów do nadużyć – twierdzi Jaskóła. Wśród wewnętrznych nadużyć uczestnicy badania najczęściej wymieniali sprzeniewierzenie majątku firmy przez pracownika. – Wciąż najpopularniejsze są drobne kradzieże, ale firmy częściej skarżą się na wynoszenie własności intelektualnej. To powoduje znacznie większe szkody – mówiła podczas konferencji Agnieszka Gawrońska-Malec z Deloitte.

– W XXI wieku informacja jest walutą i staje się celem nie tylko rynkowych konkurentów, ale i przestępców – twierdzi Zbigniew Engiel z katowickiej firmy Mediarecovery, która specjalizuje się w informatyce śledczej. Według jej badań, w 2007 roku 30 proc. polskich firm zetknęło się z wyciekiem informacji albo celowym zniszczeniem danych przez pracownika.

– Wiemy, że pracownicy są narażeni na różne pokusy. Ale od tego są dobrze działające procedury wewnętrzne i kontrola wewnętrzna – podkreśla Marek Michałowski, prezes Budimeksu.

Piotr Hans, członek stowarzyszenia Polrisk skupiającego menedżerów zajmujących się badaniem ryzyka w firmach, zastanawia się, dlaczego tak mało przedsiębiorstw wprowadza mechanizmy, które mogą zapobiegać nadużyciom. Być może dlatego, że menedżerowie personalizują te problemy. – Tłumaczą, że nie jest możliwe, by pani Józia czy pan Janek z ich firmy byli nieuczciwi – dodaje Hans.

Beata Ossowska-Lango, dyrektor biura audytu wewnętrznego Grupy Lotos, wspominała, jak trudno było w firmie wprowadzić procedury kontrolne obowiązujące w nowoczesnych korporacjach. Pracownicy byli przyzwyczajeni do praktyk z czasów Rafinerii Gdańskiej, gdzie obowiązywała zasada pełnego wzajemnego zaufania. Zdaniem Cezarego Kołodziejczyka, prezesa Laboratorium Kosmetycznego Dr. Irena Eris, wiele właśnie zależy od kultury korporacyjnej. – Nasza firma od początku była budowana na zasadach fair i przejrzystości biznesowej. Dbamy o relacje z dostawcami i kontrahentami, gdyż na dobrej reputacji można więcej zyskać w biznesie – dodaje Kołodziejczyk.

Raport przedstawiono podczas konferencji „Nadużycia; niewidzialny wróg sukcesu” zorganizowanej przez Polski Instytut Dyrektorów i Deloitte Corporate Governance. „Rzeczpospolita” była jej patronem medialnym.

– Jeśli firmy chcą odnieść sukces w walce z nadużyciami, nie wystarczą rutynowe kontrole. Potrzebne są odpowiednie procedury dotyczące zarządzania ryzykiem – mówił Jakub Bojanowski, partner w firmie doradczej Deloitte podczas oficjalnej prezentacji raportu o nadużyciach w polskiej gospodarce.

Jak już pisaliśmy, z raportu wynika, że nadal dla 80 proc. polskich przedsiębiorców korupcja jest najbardziej powszechnym nadużyciem gospodarczym w kraju. Pozostaje też na czele listy najbardziej dotkliwych dla biznesu nadużyć zewnętrznych, czyli dziejących się poza firmą.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?