Blu-ray nie zdobył rynku

Stare DVD wygrywa z nowymi formatami zapisu danych. Miliony dolarów wydane przez Sony i Toshibę na wojnę o schedę po DVD mogą pójść na marne

Publikacja: 13.10.2008 02:37

Blu-ray nie zdobył rynku

Foto: Wikipedia

Mimo kilkakrotnie lepszej od DVD jakości dźwięku i obrazu Blu-ray Sony, zwycięzca rywalizacji, sprzedaje się nie najlepiej, a jego konkurent HD DVD Toshiby nie zniknął z rynku.

Stary zwykły DVD trzyma się mocno. Niemal gotowe są już nowe technologie zapisu danych na płytach oferujące pojemność kilkanaście razy większą niż Blu-ray czy HD DVD. Jednak wojnę formatów prawdopodobnie zakończą szerokopasmowe łącza internetowe pozwalające na bezproblemowe ściąganie z sieci filmów wysokiej rozdzielczości.

Pod koniec września udział płyt Blu-ray w rynku płyt wideo w USA wyniósł tylko 6 proc. Pozostałe 94 proc. przypadło na DVD, którego koniec wieszczono już od kilku lat. Jeszcze kilka tygodni wcześniej udział płyt Blu-ray w rynku USA zbliżał się do ok. 10 proc. Nie spełniła się zapowiedź Ryoji Chubachiego, szefa Sony, który w kwietniu twierdził, że w 2008 r. płyty Blu-ray zdobędą połowę globalnego rynku.

Także w Polsce nowe formaty wideo nie cieszą się popularnością. Sony Polska wprawdzie poinformowało o ”znaczącym wzroście” odtwarzaczy Blu-ray, ale konkretów zabrakło. Z kolei Panasonic w pierwszej połowie 2008 r. w całym kraju sprzedał ok. 3 tys. nowego typu odtwarzaczy. – Klient pytający o Blu-ray zdarza się raz w tygodniu – przyznaje Paweł Zajączkowski, sprzedawca w jednym z największych trójmiejskich salonów z elektroniką i sprzętem komputerowym. – To technologia, która wciąż nie rozpowszechniła się w Polsce. Interesują się nią tylko fani nowinek technicznych – powiedziała Magda Borowik, analityk firmy badawczej IDC Polska.

Powodem są wciąż wysokie ceny odtwarzaczy Blu-ray, w USA kosztujących ok. 250 dolarów. W Polsce trzeba za nie zapłacić ok. 1000 zł. Także filmy wydane w nowym formacie nie są tanie: kosztują ok. 20 dol. w USA i ok. 90 zł w Polsce. Nic dziwnego, że pogrzebany przez zwolenników Blu-ray format HD DVD nieźle się sprzedaje. Odtwarzacze HD DVD kosztują ok. 60 dol., a filmy – zwykle mniej niż 10 dol.

– Oczekiwaliśmy wzrostu sprzedaży Blu-ray, ale HD DVD jeszcze nie umarło – mówi Jeff Wisot, wiceprezes Buy.com.

Być może wojna między Blu-ray i HD DVD jest niepotrzebna. Technologie zapisu danych rozwijają się tak szybko, że już trwają prace nad płytami tzw. proteinowymi mieszczącymi ok. 50 terabajtów danych (czyli 50 tys. GB; dla porównania, zwykła płyta DVD mieści 4,7 GB). Alternatywą może też być tzw. hyper CD-ROM mieszczący 10 tys. GB lub 500-GB płyta, nad którą pracuje japoński Pioneer.

Konkurencją dla nośników są też: rozwój szerokopasmowego Internetu, stale taniejące dyski twarde montowane nie tylko w komputerach i płatne pobieranie filmów w jakości HD z sieci.

– Blu-ray przetrwa najwyżej pięć lat – mówi Andy Griffiths z Samsunga.

Mimo kilkakrotnie lepszej od DVD jakości dźwięku i obrazu Blu-ray Sony, zwycięzca rywalizacji, sprzedaje się nie najlepiej, a jego konkurent HD DVD Toshiby nie zniknął z rynku.

Stary zwykły DVD trzyma się mocno. Niemal gotowe są już nowe technologie zapisu danych na płytach oferujące pojemność kilkanaście razy większą niż Blu-ray czy HD DVD. Jednak wojnę formatów prawdopodobnie zakończą szerokopasmowe łącza internetowe pozwalające na bezproblemowe ściąganie z sieci filmów wysokiej rozdzielczości.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!