Sprawa dotyczy odcinka trasy S8 na terenie województwa łódzkiego, który miał prowadzić przez Piotrków Trybunalski. Decyzją rządu z października 2007 r. zmieniono jej przebieg na tzw. wariant północny przez Sieradz i Łódź.
–Przez to nie możemy skorzystać z unijnych środków z Funduszu Spójności, które mogą pokryć 70 proc. kosztów budowy – mówi Lech Buchman z Najwyższej Izby Kontroli. – Nową drogę możemy sfinansować z funduszu rozwoju regionalnego, który sfinansuje 51 proc. wydatków.
Z kolei według ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka powrót do tzw. wariantu południowego zniweczyłby wieloletnie postępowania przygotowawcze i przetargowe dla autostrad A1 i A2 w okolicach węzła w Strykowie. „To przyniosłoby jeszcze większe straty finansowe” – wyjaśnił w piśmie do NIK.