Grupa PKP bliska wykolejenia

Trzem spółkom grozi utrata płynności finansowej. PKP Cargo utrzyma się na powierzchni, tylko jeśli państwo wesprze ją kwotą 1,5 mld zł

Publikacja: 06.03.2009 05:21

Grupa PKP bliska wykolejenia

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Raport o stanie polskiej kolei przygotował Zespół Doradców Gospodarczych TOR na zlecenie przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Z dokumentu wynika, że w najgorszej kondycji jest PKP Cargo. Tylko po styczniu straty spółki wyniosły ok. 100 mln zł. Jeżeli ten trend się utrzyma, już w drugiej połowie roku spółce grozi utrata płynności finansowej, a cały rok zakończy ona ze stratą sięgającą miliarda złotych.

— By temu zapobiec, trzeba natychmiast ograniczyć koszty operacyjne spółki o ok. 600 mln zł rocznie. Cargo potrzebna jest również pomoc finansowa od państwa w wysokości ok. 1,5 mld zł. Na to jednak potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej — mówi Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR. Zarząd PKP Cargo zapowiada na ten rok oszczędności 200 mln zł dzięki naprawianiu taboru przez spółki z grupy, a nie zewnętrzne.

Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, podkreśla, że spółka jako przewoźnik narodowy jest zobowiązana do świadczenia na rzecz państwa wielu nierentownych usług. Podejmuje się również przewozu przesyłek w systemie rozproszonym, które też nie przynoszą zysku, odciążają jednak drogi z kilkudziesięciu milionów ton ładunków rocznie. Zdaniem Balczuna choćby dlatego przewoźnik ma prawo oczekiwać pomocy ze strony państwa.

Z raportu TOR wynika, że utrata płynności finansowej grozi również spółce matce — PKP SA. W tym roku musi ona spłacić zobowiązania w wysokości ok. 1,5 mld zł, zaś w latach 2010 — 2011 — 2,7 mld zł. Część kredytów ma zostać spłacona poprzez zaciąganie kolejnych, na ok. 650 mln zł. Problem w tym, że nie jest pewne, czy PKP SA uzyska gwarancje Skarbu Państwa na ten kredyt. Może mieć też problem z uzyskaniem 346,7 mln zł ze sprzedaży nieruchomości i 400 mln zł ze sprzedaży PKP IC, którego prywatyzacja się przeciąga. — Nie odkładamy prac nad prywatyzacją PKP Intercity, PKP Cargo, czy innymi spółkami z grupy — mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

Problemy w tym roku czekają również spółkę zajmującą się budową i modernizacją torów. Recesja w gospodarce, która dotknęła wszystkich przewoźników, powoduje, że realizują oni mniej przewozów, mniejsze będą więc wpływy do kasy PKP PLK za udostępnianie torów. W zeszłym roku strata spółki wyniosła ponad 144 mln zł. W tym roku tylko wpływy od PKP Cargo mają być mniejsze o ok. 500 mln zł. Władze spółki już zapowiedziały ograniczenie części zaplanowanych na ten rok inwestycji.

Z analizy TOR wynika, że prawie każda spółka z grupy PKP jest w złej sytuacji finansowej i w zeszłym roku miała gorsze wyniki niż w 2007. Ubiegły rok na plusie zakończyły tylko trzy spółki i sama PKP SA. We wnioskach eksperci wskazują m.in. na konieczność zmiany nadzoru nad spółką czy konieczność pomocy finansowej PKP Cargo w redukcji zatrudnienia.

Jak mówi Mikołaj Karpiński trwa aktualizacja rządowej strategii dla kolei. Rozstrzyga się także, czy mniejsze spółki z grupy PKP takie jak Energetyka czy Telekomunikacja Kolejowa zostaną sprywatyzowane, czy też ich akcje dekapitalizują spółkę PKP PLK. — Dobrze by było, gdyby autorzy raporty wskazali źródła, z których rząd mogłyby czerpać środki na pomoc finansową spółkom PKP — podsumowuje Karpiński.

Raport o stanie polskiej kolei przygotował Zespół Doradców Gospodarczych TOR na zlecenie przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Z dokumentu wynika, że w najgorszej kondycji jest PKP Cargo. Tylko po styczniu straty spółki wyniosły ok. 100 mln zł. Jeżeli ten trend się utrzyma, już w drugiej połowie roku spółce grozi utrata płynności finansowej, a cały rok zakończy ona ze stratą sięgającą miliarda złotych.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca