Jej polskim partnerem jest Instytut Samar. W ubiegłym roku spadek sprzedaży, pierwszy od wielu lat, sięgnął 5,2 proc.
Jednak już od 2010 r. powróci wzrost. W ciągu pięciu lat światowa sprzedaż samochodów osobowych urośnie o ok. 50 proc., do prawie 70 mln sztuk w 2014 r. Głównie dzięki niemal podwojeniu sprzedaży w Chinach (do 9,4 mln sztuk w 2014 r.) oraz wzrostowi w Ameryce Północnej (z 12,3 mln sztuk w tym roku do ponad 19 mln w roku 2014).
W tym roku, zdaniem ekspertów z R. L. Polk, przed spadkami nie uchroni się żaden region świata. Najgorzej będzie w Europie Środkowo-Wschodniej
(-30,2 proc.), Ameryce Łacińskiej (-29,5 proc.) i Ameryce Północnej (-22,6 proc.). Najłagodniej czas kryzysu powinna przejść Afryka. Tam prognozowany jest spadek jedynie o 3,2 proc. Ale też cały rynek afrykański to niewiele ponad 1 mln nowych aut rocznie.
Zgodnie z prognozą w Polsce sprzedaż w tym roku spadnie do 280 tys. sztuk (z 320 tys. w 2008 r.). – Powrót do ubiegłorocznego poziomu sprzedaży nastąpi dopiero w 2011 r. – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. – Jeśli nie będzie tak potrzebnych zmian przepisów, zwłaszcza dotyczących akcyzy i odliczania VAT przez firmy, rynek będzie się odradzał bardzo powoli. Przy czym moim zdaniem jednorazowe dopłaty do wymiany starych pojazdów na nowe niewiele pomogą. Potrzeba trwałych zmian przepisów – podkreśla ekspert.