Wnioski z raportu „Innovation 2009” przygotowanego przez Boston Consulting Group są na pierwszy rzut oka korzystne dla Polski. Z przedstawionych w nim danych wynika, że 58 proc. badanych firm zamierza zwiększyć wydatki na innowacyjność w 2009 r. A ponieważ kryzys zmusza do poszukiwania oszczędności, aż 45 proc. z nich zamierza zwiększyć wydatki na badania i rozwój na rynkach rozwijających się.
Eric McCloskey, dyrektor w warszawskim biurze BCG, ostrzega jednak, że nie oznacza to wcale, iż Polskę i kraje na podobnym etapie rozwoju czeka nagły wzrost wydatków na nowe technologie, a ośrodki badawcze będą powstawać jak grzyby po deszczu. – Polska ma mniejsze niż np. Indie czy Chiny szanse na przyciągnięcie innowacji w czasach kryzysu. Te kraje przechodzą już z etapu produkcyjnego, w którym inwestorzy lokują w nich wytwórczość, do etapu postprodukcyjnego, kiedy na tych rynkach pojawiają się centra badań i rozwoju – mówi „Rz” McCloskey. Dodaje, że również w Polsce dojdzie do takiej zamiany, ale jest to proces długotrwały. – W przypadku Korei Południowej było to ok. 20 – 30 lat – wyjaśnia.
Według BCG innowacyjność w Polsce traci także dlatego, że nasze firmy jeszcze nie odczuły kryzysu tak mocno jak ich odpowiedniki w innych krajach. – Ci, w których kryzys uderzył wcześniej, już dostosowali swoją strukturę kosztów do nowych realiów i mogą znowu zacząć myśleć o inwestycjach w innowacje.
Polski problem dostrzega Rafał Bator, partner w firmie Enterprise Inwestors. – Kryzys to dobry czas, by budować przewagę konkurencyjną między innymi agresywne inwestowanie w innowacje. By je wprowadzić, trzeba jednak odpowiednich zasobów. Jednak wiele polskich firm nie wie, czy wystarczą one nawet na przetrwanie, a co dopiero na innowacje – uważa.
Jednak nie tylko Polska ma problem z innowacjami w czasie kryzysu. Mimo że 58 proc. badanych firm zamierza w 2009 r. podnieść wydatki na innowacje, to jednak tylko w przypadku 26 proc. z nich ten wzrost będzie większy niż 10 proc. Odsetek takich firm spada zresztą już od 2006 r. – Zwroty z innowacyjnych inwestycji i marże na innowacyjnych produktach spadają z powodu coraz ostrzejszej konkurencji na większości rynków – wyjaśnia przedstawiciel BCG.