Miliardy uciekają PKP

Kolejarze mogą stracić szanse na unijne dofinansowanie projektów. Część z nich zostanie usunięta z listy najważniejszych unijnych inwestycji – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 12.05.2009 08:00

Miliardy uciekają PKP

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

– Musimy rozruszać projekty kolejowe – mówi Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego. Jest z nimi poważny problem – inwestycje planowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe zostaną prawdopodobnie wykreślone z listy projektów kluczowych.

Najważniejszą przyczyną są opóźnienia w ich realizacji. Choć niejedyną. Projekty zakwalifikowane do finansowania unijnego w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko” miały być warte 27 mld zł. Teraz koszt ich realizacji szacuje się na 56 mld zł. Jak mówi Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR, inwestycje były niedoszacowane od ok. 200 do 1000 proc. – W budżecie brakujących 29 mld zł teraz nie znajdziemy, więc rezygnacja z części inwestycji to jedyne rozsądne rozwiązanie – podsumowuje.

Spis projektów, które znikną z listy unijnego dofinansowania – przygotuje resort infrastruktury wraz z zarządem PKP PLK. Potem trafi on do resortu rozwoju regionalnego. Ostateczną wersję poznamy w czerwcu. – Nie możemy pozwolić sobie na mrożenie środków europejskich – tłumaczy Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.

Jak dowiedziała się „Rz”, rząd zrezygnuje m.in. z modernizacji torów z Rzeszowa do Medyki (wschodnia granica Polski) do prędkości 160 km na godzinę, trasy z Radomia do Kielc czy z Katowic do Zebrzydowic na południu Polski. – Te połączenia zostaną wyremontowane tak, by pociągi mogły po nich jeździć z prędkością 120 km na godzinę – mówi „Rz” Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. – Nie zamierzamy realizować inwestycji, które będą nas dużo kosztować, a nie przyniosą wymiernych efektów – dodaje. Zwłaszcza że z Rzeszowa do Medyki jest zaledwie 96 km. Wydanie 3,5 mld zł z unijnych dotacji skróciłoby przejazd o ok. 15 minut. Na ten odcinek trzeba będzie poszukać pieniędzy w budżecie. Pod znakiem zapytania są także pieniądze unijne na modernizację torów z Poznania do Szczecina do prędkości 160 km/h.

Jak zdradza prezes Szafrański, wciąż ważą się losy połączenia kolejowego z centrum Katowic do pobliskiego lotniska w Pyrzowicach. Jak wskazują eksperci, bardziej opłacalne byłoby przeniesienie lotniska niż budowa tego połączenia. Wartość projektu szacowana jest na 1,2 mld zł. – Niewykluczone, że wybudujemy tylko jeden tor. To będzie kosztować ok. 300 mln zł – podsumowuje prezes Szafrański.

Roszady szykują się także w części środowiskowej listy. – Największe opóźnienia obserwujemy w projektach budowy spalarni odpadów. Każdy z nich ma wartość od 300 do 700 mln zł – mówi Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska. I dodaje: terminy realizacji tych inwestycji są bardzo odległe. A my musimy realizować je teraz, a nie za dwa lata. Dlatego część z nich (obecnie szansę na dotacje ma ok. 10 przedsięwzięć tego typu) zostanie usunięta z listy. Uwolnione środki resort chce rozdzielić w konkursach.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca