Kolej: brak kontroli inwestycji

Monitoring inwestycji kolejowych kuleje. Wciąż nie ma systemu, który ma to umożliwiać – wynika z raportu NIK

Publikacja: 20.05.2009 05:50

Najwyższa Izba Kontroli po sugestiach premiera przeanalizowała działania resortów rozwoju regionalnego i infrastruktury oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). ”Rz” dotarła do tego raportu.

Wspomniane instytucje mają monitorować realizację inwestycji, które w ramach programu operacyjnego ”Infrastruktura i środowisko” powinny dostosować polską infrastrukturę kolejową do unijnych standardów.

Na ten cel z Funduszu Spójności przyznano kolei w latach 2007 – 2013 prawie 4,9 mld euro. Czy wydanie tych pieniędzy jest zagrożone? Anna Siejda, dyrektor CUPT przyznaje, że opóźnienia w inwestycjach kolejowych są, ale ryzyka zwrotu pieniędzy do unijnej kasy nie ma. – Będziemy mogli je przesunąć na projekty drogowe, które są tak zaawansowane, że na pewno zostaną zrealizowane – mówi Siejda. To dość nikłe pocieszenie dla kolei, które swoje potrzeby inwestycyjne oszacowały na ok. 58 mld zł, a przyznano im 29 mld zł.

Przygotowywanie projektów kolejowych idzie jednak wyjątkowo opornie. Dotychczas CUPT zgłosiło do Komisji Europejskiej jeden projekt, na który nie znalazły się pieniądze w poprzednich latach.

Jak dowiedziała się ”Rz”, do dziś Ministerstwo Infrastruktury poleciło Polskim Liniom Kolejowym (spółce grupy PKP odpowiedzialnej za zarządzanie siecią kolejową) przygotować listę planowanych inwestycji. Kontrola NIK miała natomiast odpowiedzieć na pytanie, na jakim etapie są przygotowania do analizowania całego procesu inwestycyjnego na kolei.

CUPT zostało powołane w marcu 2007 r. i ma dążyć do jak największego wykorzystania środków unijnych przeznaczonych na rozwój infrastruktury (drogowej, lotniczej i kolejowej). Inspektorzy NIK zarzucili jednak centrum m.in. to, że do tej pory nie stworzyło lokalnego systemu informatycznego, który miał umożliwić kontrolę wykonania inwestycji oraz ich finansowania.

– Kierownictwo CUPT usiłuje go stworzyć od stycznia 2008 r. – zauważa Jacek Jezierski, prezes NIK. Mimo to Anna Siejda przekonuje, że system monitoringu nie jest centrum potrzebny i informatycy mają opracować tylko generator wniosków o płatności. Ma on być gotowy do testowania jesienią tego roku. – To termin, jaki na to przewidziano – mówi Siejda.

Inspektorzy NIK uważają też, że zbyt długo trwało opracowywanie podstawowych dokumentów dotyczących procedur działania poszczególnych instytucji. – CUPT aż 15 miesięcy spóźniło się z opracowaniem instrukcji wykonawczej określającej procedury kontroli inwestycji i nadzorowania realizacji projektów, a Ministerstwo Infrastruktury ze swoją instrukcją spóźniło się 14 miesięcy.

Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury, jest zdania, że opóźnienia w opracowaniu instrukcji wykonawczej wynikały przede wszystkim ze zmieniających się w tym czasie regulacji prawnych oraz były związane z reorganizacją ministerstwa. Twierdzi, że czas tworzenia tego dokumentu nie miał wpływu na realizację inwestycji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca