Polacy wybierają bazary

Szczęki wygrywają ze sklepami. Kupujemy tam owoce, mięso, a nawet odzież

Publikacja: 14.08.2009 04:18

Polacy wybierają bazary

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej przez firmę IPSOS Polacy są największymi zwolennikami kupowania na bazarach w całej UE. Niemal połowa z nas najczęściej kupuje tam owoce i warzywa, choć średnia w Unii wynosi 33 proc. Bardziej zaskakujące są kolejne dane: prawie 30 proc. Polaków deklaruje kupowanie mięsa najczęściej na bazarze, a co piąty z nas przede wszystkim w tego typu miejscach szuka odzieży lub obuwia.

– W każdym mieście działa nawet po kilka bazarów, ich prowadzenie nie wiąże się z tak wysokimi kosztami jak w przypadku sklepów. Widać też silne przywiązanie do zakupów w takich miejscach. Szukamy tam nie tylko niskich cen, ale także wysokiej jakości produktów, zwłaszcza żywnościowych – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Tradycja kupowania na bazarach głównie żywności jest silna także w wielu innych krajach, zwłaszcza we Francji, Hiszpanii czy Belgii. Jednak z reguły wyglądają one znacznie lepiej i bardziej higienicznie niż te, które znamy z polskich miast. Przywiązanie do takiej formy zakupów najsilniejsze jest jednak w Polsce, podobnie jak przekonanie o niskich cenach sprzedawanych tam towarów, co nie do końca jest prawdą.

– Klienci sądzą, że skoro produkt pochodzi bezpośrednio od rolnika, to jest najświeższy, choć w sklepach jest przecież podobnie. Jednak spodziewam się, że znaczenie bazarów będzie spadało choćby z racji wymogów w zakresie higienicznych warunków sprzedaży – mówi Wojciech Kruszewski, prezes sieci handlowej Lewiatan. Z kolei niskie ceny odzieży i obuwia wynikają z faktu, że jest to zazwyczaj najniższej jakości produkcja z Chin oraz szeroki przekrój wszelkiej maści podróbek znanych marek.

W raporcie Komisji znalazły się jeszcze inne zaskakujące dane dotyczące zadowolenia z poziomu cen i jakości obsługi w sklepach. Okazuje się, że mimo zdawałoby się powszechnego narzekania konsumentów na postępującą drożyznę, Polacy – zależnie od rodzaju produktu – w zdecydowanej większości (ok. 70 proc.) nie mają zastrzeżeń do cen produktów. Tymczasem średnia ocena dla 27 badanych krajów w wielu kategoriach produktów jest niższa niż w Polsce.

– Zadowolenie konsumentów niestety nie idzie w parze ze znajomością przysługujących im praw oraz umiejętnością ich wyegzekwowania w przypadku kontaktu z nieuczciwym przedsiębiorcą. W 2004 r. urząd prowadził 264 postępowania i wydał 154 decyzje stwierdzające naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. W ub.r. było ich odpowiednio 619 i 339 – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ponad trzy czwarte klientów w Polsce jest zadowolonych z obsługi sprzedawców, średnia dla UE także waha się w przedziale 70 – 80 proc.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca