A2 z Łodzi do Warszawy droższa

Irlandczycy nie wybudują autostrady. Zrobią to Budimex i Mostostal

Publikacja: 28.08.2009 04:25

Przetargi na budowę dróg i autostrad. Koszt budowy dróg spadł o 40 proc. w stosunku do tego, co zakł

Przetargi na budowę dróg i autostrad. Koszt budowy dróg spadł o 40 proc. w stosunku do tego, co zakładał rząd. Najniższe oferty złożone na budowę A2 z Łodzi do Warszawy wynosiły 3 mld zł, o 2,7 mld mniej niż kosztorys.

Foto: Rzeczpospolita

O 240 mln zł, do 3,2 mld zł, wzrósł koszt budowy 91 km trasy A2 po wyborze wykonawców przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. To dlatego, że Irlandczycy przeszacowali koszt prac projektowych. Ich miejsce zajęły konsorcja z Budimeksem Dromeksem i Mostostalem Warszawa na czele.

Konsorcjum z irlandzką spółką SRB Civil Engineering zaproponowało, że wybuduje 16,9-km odcinek autostrady za 706 mln zł. Mimo to wygrał Mostostal z ofertą o 140 mln zł wyższą. I tak niższą od kosztorysu, który wynosił 1 mld zł. Irlandczycy złożyli najkorzystniejszą ofertę również na budowę 7,1-km odcinka za 330 mln zł, czyli 50 proc. kosztorysu. Oferta Budimeksu, który ma otrzymać kontrakt, opiewa na 425 mln zł.

Dwa odcinki o łącznej długości 50 km ma wybudować konsorcjum z chińską firmą China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele. GDDKiA chciała za nie zapłacić 2,9 mld zł, Chińczycy zaoferowali wykonanie prac za niecałe 1,3 mld zł. W skład konsorcjum wchodzi jedna polska spółka – Decoma. Do tej pory specjalizowała się w budownictwie mieszkaniowym. Piąty z odcinków, o długości 17,6 km, za 643,8 mln zł wybuduje austriacki Strabag.

Autostrada powstanie w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawcy we własnym zakresie sporządzą projekt, na podstawie którego będą realizować inwestycje. Zarządzaniem nad obiema fazami ma się zająć DHV Polska. Pierwsze prace projektowe mają zacząć się jeszcze w tym roku. Autostrada ma zostać oddana do użytku do końca maja 2012 roku.

Przegrani mają dziesięć dni na składanie odwołań. GDDKiA obiecuje, że jeżeli jakieś się pojawią, rozstrzygnie je na tyle szybko, by ostateczna lista firm, z którymi podpisze kontrakty, była znana do końca września.

Przetarg na A2 jest jednym z ostatnich autostradowych. GDDKiA zapowiada, że jeszcze w sierpniu rozpocznie wybór firm, które wybudują 30-km fragment trasy A1 na południe od Strykowa. Jego szacunkowa wartość to ok. 1,2 mld zł. Do końca roku ma zostać ogłoszony również przetarg na wykonawcę 41-km odcinka autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia.

Od początku roku przetargi na budowę nowych tras otwierają się 30 – 40 proc. poniżej kosztorysu. GDDKiA otworzyła koperty w przetargach, na które chciała wydać 16,1 mld zł. Złożone najniższe oferty opiewały na kwotę 9,5 mld zł. W planach do 2015 roku nie ma budowy trasy A2 na południe od Warszawy. Rząd rozważa powierzenie inwestycji firmie prywatnej.

Wpływ na spadek cen ofertowych ma m.in. obniżka cen materiałów o ok. 20 proc., spadek kosztów robocizny i coraz większa konkurencja. Do 2012 r. drogowcy chcą zainwestować ponad 121 mld zł. To przyciąga firmy z zagranicy, do tej pory nieobecne na naszym rynku.

O 240 mln zł, do 3,2 mld zł, wzrósł koszt budowy 91 km trasy A2 po wyborze wykonawców przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. To dlatego, że Irlandczycy przeszacowali koszt prac projektowych. Ich miejsce zajęły konsorcja z Budimeksem Dromeksem i Mostostalem Warszawa na czele.

Konsorcjum z irlandzką spółką SRB Civil Engineering zaproponowało, że wybuduje 16,9-km odcinek autostrady za 706 mln zł. Mimo to wygrał Mostostal z ofertą o 140 mln zł wyższą. I tak niższą od kosztorysu, który wynosił 1 mld zł. Irlandczycy złożyli najkorzystniejszą ofertę również na budowę 7,1-km odcinka za 330 mln zł, czyli 50 proc. kosztorysu. Oferta Budimeksu, który ma otrzymać kontrakt, opiewa na 425 mln zł.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?