O 240 mln zł, do 3,2 mld zł, wzrósł koszt budowy 91 km trasy A2 po wyborze wykonawców przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. To dlatego, że Irlandczycy przeszacowali koszt prac projektowych. Ich miejsce zajęły konsorcja z Budimeksem Dromeksem i Mostostalem Warszawa na czele.
Konsorcjum z irlandzką spółką SRB Civil Engineering zaproponowało, że wybuduje 16,9-km odcinek autostrady za 706 mln zł. Mimo to wygrał Mostostal z ofertą o 140 mln zł wyższą. I tak niższą od kosztorysu, który wynosił 1 mld zł. Irlandczycy złożyli najkorzystniejszą ofertę również na budowę 7,1-km odcinka za 330 mln zł, czyli 50 proc. kosztorysu. Oferta Budimeksu, który ma otrzymać kontrakt, opiewa na 425 mln zł.
Dwa odcinki o łącznej długości 50 km ma wybudować konsorcjum z chińską firmą China Overseas Engineering Group Co. Ltd na czele. GDDKiA chciała za nie zapłacić 2,9 mld zł, Chińczycy zaoferowali wykonanie prac za niecałe 1,3 mld zł. W skład konsorcjum wchodzi jedna polska spółka – Decoma. Do tej pory specjalizowała się w budownictwie mieszkaniowym. Piąty z odcinków, o długości 17,6 km, za 643,8 mln zł wybuduje austriacki Strabag.
Autostrada powstanie w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawcy we własnym zakresie sporządzą projekt, na podstawie którego będą realizować inwestycje. Zarządzaniem nad obiema fazami ma się zająć DHV Polska. Pierwsze prace projektowe mają zacząć się jeszcze w tym roku. Autostrada ma zostać oddana do użytku do końca maja 2012 roku.
Przegrani mają dziesięć dni na składanie odwołań. GDDKiA obiecuje, że jeżeli jakieś się pojawią, rozstrzygnie je na tyle szybko, by ostateczna lista firm, z którymi podpisze kontrakty, była znana do końca września.