Od roku 1996 liczba zarejestrowanych operatorów zwiększyła się z 15 do 182 firm. Tyle było w rejestrze operatorów pocztowych na koniec 2008 r. Tylko w ubiegłym roku do UKE wpłynęło 39 nowych wniosków o wpis. Jednocześnie 22 firmy wystąpiły o wykreślenie z rejestru. Jedynym operatorem publicznym na rynku jest Poczta Polska, pozostali to firmy prywatne.
Ale nie wszystkie zarejestrowane przedsiębiorstwa prowadziły działalność. W sumie w ubiegłym roku działało 107 operatorów pocztowych. Nie ma jednak wątpliwości, że to Poczta Polska jest najważniejszym podmiotem na rynku. Firma jako jedyna ma wystarczająco rozległą sieć placówek, by świadczyć usługi powszechne czyli dostarczać listy zwykłe, paczki, przesyłki reklamowe i przekazy na terenie całego kraju. To właśnie przychody z usług powszechnych stanowią najpoważniejszą pozycję w kasie przedsiębiorstwa. W ubiegłym roku ich udział stanowił 79,3 procent w wolumenie przesyłek i przeszło 90 procent przychodów państwowego operatora.
Poczta Polska w 2008 roku zrealizowała prawie 2,5 mld usług pocztowych i miała z tego tytułu prawie 4,9 mld zł przychodu. Usługi powszechne (listy, przekazy, przesyłki reklamowe) stanowiły aż 1,9 mld usług a przychody z tego tytułu wyniosły prawie 4,5 mld zł. Poza wspomnianymi usługami powszechnymi, nieco ponad 20 proc. wolumenu przypada na usługi umowne, wśród których duży odsetek stanowią co prawda mało dochodowe pod względem przychodów, ale ważne pod względem wolumenu, druki bezadresowe. Przychody z tego tytułu wynoszą niespełna 7 proc. Z kolei usługi ekspresowe to zaledwie 0,11 proc. wolumenu usług świadczonych przez Pocztę Polską a przychody z nich wyniosły w 2008 r. ok. 2,28 proc.
Firma jest zdecydowanie dominującym operatorem w obszarze przesyłek z korespondencją oraz przesyłek reklamowych. Jej udziały w każdym z tych segmentów wynoszą ok. 97 proc.
Ponad 77,6 proc. listów wysyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej to listy zwykłe. 22,3 proc. to listy polecone a listy z zadeklarowaną zawartością wynoszą zaledwie 0,03 proc.