Prezydent i rząd od stycznia będą latać nowymi samolotami

Dwa brazylijskie embraery 175 trafią do armii z LOT. Koszty leasingu mogą sięgnąć 200 mln zł

Publikacja: 18.11.2009 03:19

Takie dwa embraery 175, jak ten na zdjęciu, MON wydzierżawi od LOT i dostosuje do przewożenia najważ

Takie dwa embraery 175, jak ten na zdjęciu, MON wydzierżawi od LOT i dostosuje do przewożenia najważniejszych osobistości w państwie

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Warunki czasowego użytkowania maszyn narodowego przewoźnika negocjuje bezpośrednio Ministerstwo Obrony Narodowej. Wcześniejszy plan, by transakcję przygotowała Agencja Rozwoju Przemysłu, nie wypalił. Koszty operacji okazały się za wysokie – mówił niedawno “Rz” szef MON Bogdan Klich. Strony nie ujawniają wartości kontraktu, ale eksperci wyceniali przejęcie brazylijskich odrzutowców na ok. 200 mln zł.

– Samoloty są już w Polsce, na razie latają z pasażerami, ale jesteśmy gotowi do ich przekazania wojsku natychmiast po zawarciu transakcji – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik LOT.

Dopinana właśnie umowa ma być teraz zdecydowanie korzystniejsza i powinna przyspieszyć przekazanie maszyn – zapewnia rzecznik MON Robert Rochowicz. MON, które będzie użytkownikiem powietrznych limuzyn, chciałoby przed ostateczną decyzją zasięgnąć opinii Urzędu Zamówień Publicznych i dokonać uzgodnień w kancelariach przyszłych pasażerów: prezydenta, rządu, Sejmu i Senatu.

– O szczegółach adaptacji pasażerskich maszyn do standardu samolotów specjalnego przeznaczenia wypowiedzą się też wojskowi, choć plany wyposażenia są gotowe od dawna – mówi Rochowicz. Dodaje, że przystosowanie samolotów do nowej roli, łącznie z przemalowaniem maszyn w barwy floty rządu RP, ma nastąpić jeszcze w tym roku, tak aby w styczniu zaczęły służyć najważniejszym osobom w państwie.

– Wojsko jest gotowe do przejęcia nowych samolotów. Sześć załóg z 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego z Okęcia przeszło przeszkolenie – zapewnia “Rz” mjr Marcin Rogus, rzecznik Sił Powietrznych.

Tymczasem eksperci lotniczy krytykują pomysł leasingu embraerów. – To kosztowna i mało sensowna prowizorka – mówi Bartosz Głowacki z pisma “Skrzydlata Polska”. Jego zdaniem embraer 175 to typowy pasażerski samolot regionalny, który przy zasięgu 3 tys. km nie jest w stanie jednym skokiem pokonać Atlantyku. Jego 80-miejscowa kabina pasażerska wymaga przebudowy, a specjalne systemy łączności i bezpieczeństwa wykorzystywane do przekazywania decyzji w sytuacjach kryzysowych będą dopiero instalowane.

– To kosztowne przeróbki. Można by ich uniknąć, kupując wyspecjalizowany odrzutowiec VIP, który może bezpiecznie, w każdych warunkach pogodowych, przemieszczać się na optymalnej wysokości 40 tys. stóp – mówi Głowacki. Jego zdaniem transakcja, która ma raczej cechy wsparcia dla LOT, nie przysporzy władzom RP prestiżu, a gospodarce korzyści, które przy normalnym zamówieniu rządowych maszyn mógłby dać np. offset.

Polskie VIP-y mają dziś do dyspozycji dwa wysłużone długodystansowe tupolewy 154, cztery trzydziestoletnie mniejsze jaki-40 i trzy pasażerskie M 28 Bryza z PZL Mielec. Do tego 12 śmigłowców, z których tylko cztery mogą wozić prezydenta albo premiera.

Warunki czasowego użytkowania maszyn narodowego przewoźnika negocjuje bezpośrednio Ministerstwo Obrony Narodowej. Wcześniejszy plan, by transakcję przygotowała Agencja Rozwoju Przemysłu, nie wypalił. Koszty operacji okazały się za wysokie – mówił niedawno “Rz” szef MON Bogdan Klich. Strony nie ujawniają wartości kontraktu, ale eksperci wyceniali przejęcie brazylijskich odrzutowców na ok. 200 mln zł.

– Samoloty są już w Polsce, na razie latają z pasażerami, ale jesteśmy gotowi do ich przekazania wojsku natychmiast po zawarciu transakcji – mówi Andrzej Kozłowski, rzecznik LOT.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki