Reklama
Rozwiń

Ożywienie na rynku wina dopiero za rok

Kryzys nie zniechęcił Polaków do kupowania wina. Częściej wybieramy jednak tańsze trunki

Publikacja: 27.11.2009 04:35

Winiarska czoŁówka. Krajowy rynek win nie ma zdecydowanego lidera. Łączne udziały czterech czołowych

Winiarska czoŁówka. Krajowy rynek win nie ma zdecydowanego lidera. Łączne udziały czterech czołowych firm nie przekraczają 50 proc.

Foto: Rzeczpospolita

– Tempo, w jakim rośnie sprzedaż wina, nieco wyhamowało, ale nie widzimy oznak załamania rynku – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra notowanej na GPW. Jego zdaniem w tym roku Polacy mogą kupić o ok. 5 proc. wina więcej niż przed rokiem.

Potwierdzają to dane firmy Nielsen, według której od sierpnia 2008 do września 2009 r. Polacy kupili w sklepach i na stacjach benzynowych o 5 proc. wina więcej niż przed rokiem. Wydatki zwiększyły się w tym czasie o 10 proc. Tymczasem gdyby nie osłabienie złotego oraz wyższa akcyza, tempo, w jakim w ciągu ostatnich miesięcy rosła wartość sprzedaży wina, byłoby z pewnością wolniejsze. Witold Franczak, dyrektor Domain Menady, spółki winiarskiej Belvedere, zwraca uwagę, że Polacy zaczynają oszczędzać. Dlatego coraz większym popytem cieszą się tańsze wina, których cena nie przekracza 20 zł.

GUS podaje, że w pierwszej połowie 2009 r. o 35 proc. spadła ilość wina sprowadzonego z Francji. Natomiast na nasz rynek trafiło o 26 proc. więcej win z Bułgarii, a o 48 proc. z Rumunii. Natomiast aż o 77 proc. wzrosła ilość win z Niemiec.

– Wynik ten nie ma nic wspólnego z rosnącym popytem na wina niemieckie. Po prostu w kraju tym rozlewane jest wino sprowadzane w beczkach z Chile czy Argentyny. Jego cena jest o około połowę niższa od tego importowanego w butelkach – mówi Franczak.

Skutki kryzysu widoczne są także w restauracjach i lokalach, których sprzedaży nie bada firma Nielsen. – Od początku roku sprzedaż wina na polskim rynku gastronomicznym zmniejszyła się o kilka procent – szacuje Robert Ogór. Należącej do Ambry sieci sklepów Centrum Wina udało się zwiększyć sprzedaż w tym kanale. Wzrost ten zawdzięcza jednak głównie wprowadzaniu produktów do kolejnych lokali.

Jest mało prawdopodobne, że nieudany będzie na rynku winiarskim czwarty kwartał, kiedy tradycyjnie kupuje się więcej alkoholi w Polsce.

O 10 – 15 proc. wyższa niż przed rokiem powinna być w tym czasie sprzedaż spółki Grand Cru, założyciela franczyzowej sieci Dobrewina.pl liczącej ok. 30 sklepów. Na kilkuprocentowy wzrost sprzedaży liczy także Domain Menada.

Producenci i dystrybutorzy wina wierzą, że wyhamowanie tempa sprzedaży jest przejściowe. Zdaniem Witolda Franczaka ożywienia na krajowym rynku można spodziewać się na przełomie lat 2010 i 2011. Powód? W Polsce spożycie wina jest nadal niewielkie w porównaniu z innymi krajami Europy. Statystyczny Polak wypija rocznie 4 litry wina gronowego, siedem razy mniej niż Niemiec, ponad cztery mniej niż Czech.

– Tempo, w jakim rośnie sprzedaż wina, nieco wyhamowało, ale nie widzimy oznak załamania rynku – mówi Robert Ogór, prezes grupy Ambra notowanej na GPW. Jego zdaniem w tym roku Polacy mogą kupić o ok. 5 proc. wina więcej niż przed rokiem.

Potwierdzają to dane firmy Nielsen, według której od sierpnia 2008 do września 2009 r. Polacy kupili w sklepach i na stacjach benzynowych o 5 proc. wina więcej niż przed rokiem. Wydatki zwiększyły się w tym czasie o 10 proc. Tymczasem gdyby nie osłabienie złotego oraz wyższa akcyza, tempo, w jakim w ciągu ostatnich miesięcy rosła wartość sprzedaży wina, byłoby z pewnością wolniejsze. Witold Franczak, dyrektor Domain Menady, spółki winiarskiej Belvedere, zwraca uwagę, że Polacy zaczynają oszczędzać. Dlatego coraz większym popytem cieszą się tańsze wina, których cena nie przekracza 20 zł.

Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec
Biznes
Microsoft zwolni 9000 pracowników, bo inwestuje w sztuczną inteligencję
Biznes
Del Monte ogłosiło upadłość. Klienci odwrócili się od konserwowanej żywności