TUI walczy o polski rynek

Polski oddział niemieckiego koncernu turystycznego zakończył ubiegły rok blisko 32-milionową stratą. Nowa strategia ma pozwolić mu zwiększyć sprzedaż

Publikacja: 05.05.2010 21:30

Obecnie TUI ma 50 placówek własnych i 30 franchisingowych

Obecnie TUI ma 50 placówek własnych i 30 franchisingowych

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Na blisko 30-procentowy wzrost liczby sprzedanych wycieczek liczy w tym roku TUI Poland. Jak poinformował "Rz" prezes spółki Marek Andryszak, firma spodziewa się pozyskać w granicach 125-130 tys. klientów i wypracować dodatni wynik finansowy.

W 2009 roku TUI Poland poniosło straty w wysokości 7 mln funtów (spółka składa raporty w centrali w Wielkiej Brytanii, wdł. aktualnego kursu to ok. 31,8 mln zł), podczas gdy rok wcześniej wynik finansowy netto wynosił ok. zera.

Planowany wzrost sprzedaży ma być efektem realizacji nowej strategii spółki, którą opracowano jeszcze w ubiegłym roku. Jej podstawowym elementem ma być lepsze dopasowanie oferty do potrzeb polskiego klienta. Spółka sprzedawała bowiem do tej pory produkt przygotowany pod typowego klienta niemieckiego, bardziej zamożnego od polskiego. Teraz w ofercie pojawiły się propozycje tańsze: zamiast dotychczasowych 4,5-gwiazdkowych hoteli - hotele 4-gwiazdkowe. - Rezygnacja z połowy gwiazdki pozwala zaoszczędzić na tygodniowym urlopie około 200 euro – tłumaczy Andryszak. Duża część sprzedaży obejmie duże hotele.

Przykładem jest Egipt, gdzie TUI Polska stawia na kompleksy z parkami wodnymi. Takie szczególnie preferują polscy turyści, w odróżnieniu od niemieckich, coraz bardziej skłaniających się w stronę hoteli średnich i małych. Jednocześnie wprowadzenie tańszych noclegów nie oznacza rezygnacji z droższej wcześniejszej oferty: osoby dysponujące bardziej zasobnym portfelem mogą w dalszym ciągu z niej skorzystać.

TUI zmienia także cenniki: zamiast stawek w euro będzie podawać je w złotych. To właśnie ceny w euro doprowadziły do ubiegłorocznego załamania sprzedaży i ujemnego wyniku finansowego. Gdy na początku 2009 roku złoty gwałtownie osłabł, wycieczki z TUI nagle mocno podrożały. W rezultacie od połowy stycznia do końca marca klienci wchodzący do biur sprzedaży opuszczali je z kwitkiem. W dodatku taka sytuacja miała miejsce w czasie, gdy w biurach podróży sprzedawane jest ok. 40 proc. wszystkich miejsc na sezon letni, przynoszący największą część przychodów branży.

Obecnie TUI stara się obniżyć ceny także poprzez renegocjowanie kosztów w hotelach i liniach lotniczych. Kolejnym elementem strategii jest rozszerzenie sieci dystrybucji. Obecnie spółka ma 50 placówek własnych i 30 franchisingowych. Docelowo zamierza zwiększyć ich liczbę do 100. Ponadto jej oferta sprzedawana jest w blisko tysiącu placówek agencyjnych. TUI Poland zapowiada także bardziej intensywną promocję.

Dla TUI, który jest największym touroperatorem w Europie, Polska ma stanowić perspektywiczny i bardzo ważny rynek. W Europie Środkowo-Wschodniej TUI działa jeszcze na Węgrzech, choć na zdecydowanie mniejsza skalę. Koncern sprzedaje wycieczki także w Czechach i na Słowacji, lecz turyści w obu tych krajach muszą zamawiać wyloty z Niemiec lub z Polski.

- W Polsce chcemy rosnąć dwukrotnie szybciej niż cały rynek i sądzę, że mamy ku temu możliwości - twierdzi Andryszak.

Na blisko 30-procentowy wzrost liczby sprzedanych wycieczek liczy w tym roku TUI Poland. Jak poinformował "Rz" prezes spółki Marek Andryszak, firma spodziewa się pozyskać w granicach 125-130 tys. klientów i wypracować dodatni wynik finansowy.

W 2009 roku TUI Poland poniosło straty w wysokości 7 mln funtów (spółka składa raporty w centrali w Wielkiej Brytanii, wdł. aktualnego kursu to ok. 31,8 mln zł), podczas gdy rok wcześniej wynik finansowy netto wynosił ok. zera.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku