Reklama

Branża drugiej kategorii

Polski rynek telekomunikacyjny jest jednym z mniej konkurencyjnych w Europie. Ale dzięki działaniom Urzędu Komunikacji Elektronicznej widać na nim postęp

Publikacja: 02.06.2010 01:52

Od prawej Anna Strężyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Maciej Witucki, prezes TPSA

Od prawej Anna Strężyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Maciej Witucki, prezes TPSA

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Według raportu przedstawionego wczoraj w Brukseli Polsce jeszcze sporo brakuje do najbardziej konkurencyjnych rynków telekomunikacyjnych Europy – brytyjskiego czy holenderskiego.

Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Konkurencji w Telekomunikacji (ECTA) opublikowało doroczny ranking oceniający jakość świadczonych usług, dostępność sieci dla innych operatorów czy efektywność regulacji. W grupie 22 krajów Polska znalazła się na 17. miejscu. Ale doczekaliśmy się umiarkowanej poprawy, głównie – zdaniem autorów raportu – dzięki zwiększeniu niezależności Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz zmianom przepisów.

ECTA ocenia tzw. otoczenie regulacyjne i dowodzi, że im lepsze przepisy i bardziej niezależny urząd regulacyjny, tym lepiej działa rynek. Bo regulator dba o to, aby nie było dyskryminacji operatorów i by wszyscy mieli dostęp do kluczowych elementów sieci – na równych zasadach i przy tych samych cenach.

Kraje, które znalazły się w czołówce, mają najwyższy wskaźnik dostępu do szerokopasmowego Internetu. Dla porównania, w Holandii wynosi on 36 proc., a w Polsce 13 proc. Przekłada się to na ceny, które w Polsce należą do najwyższych w Europie. Polska jest najgorsza w kategorii przenoszenia numerów. Przeciętnie trwa to 23 dni, podczas gdy u najlepszych zmiana operatora pozwala na przeniesienie numeru w ciągu jednego dnia.

Operatorzy alternatywni, których interesy reprezentuje ECTA, przekonują do wprowadzenia przepisów umożliwiających zmuszenie operatora dominującego do udostępnienia swojej sieci konkurencji na zasadach niedyskryminujących, a także możliwości efektywnego ukarania monopolisty, gdy ten łamie zasady konkurencji.

Reklama
Reklama

W niektórych państwach nie ma możliwości karania, w innych sankcje mogą sięgać nawet 10 proc. wartości obrotów. Jak zauważa ECTA, na razie żaden regulator narodowy nie ma wprost zapisanej w prawie możliwości zażądania tzw. funkcjonalnego podziału operatora dominującego, choć na przykład w Wielkiej Brytanii faktycznie do tego doszło.

Operatorzy alternatywni chcą także jasnych przepisów dotyczących nowych technologii, jak np. tworzenia sieci następnych generacji (ang. NGN). – Przygotowywane w Komisji Europejskiej rozporządzenie o dostępie do NGN jest okazją do wyeliminowania istniejących różnic między państwami – oświadczył Hubertus van Roenne, szef ECTA.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.slojewska@rp.pl]a.slojewska@rp.pl[/mail][/i]

Według raportu przedstawionego wczoraj w Brukseli Polsce jeszcze sporo brakuje do najbardziej konkurencyjnych rynków telekomunikacyjnych Europy – brytyjskiego czy holenderskiego.

Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Konkurencji w Telekomunikacji (ECTA) opublikowało doroczny ranking oceniający jakość świadczonych usług, dostępność sieci dla innych operatorów czy efektywność regulacji. W grupie 22 krajów Polska znalazła się na 17. miejscu. Ale doczekaliśmy się umiarkowanej poprawy, głównie – zdaniem autorów raportu – dzięki zwiększeniu niezależności Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz zmianom przepisów.

Reklama
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Patronat Rzeczpospolitej
Horizon4Poland’25 – największy matchmaking w Polsce!
Biznes
Nvidia przebija 5 bln dol., USA tną siły w Europie, Francja kontra Big techy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Rosjanie nie chcą wypoczywać w Królewcu, boją się wojny i drożyzny
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama