Według raportu przedstawionego wczoraj w Brukseli Polsce jeszcze sporo brakuje do najbardziej konkurencyjnych rynków telekomunikacyjnych Europy – brytyjskiego czy holenderskiego.
Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Konkurencji w Telekomunikacji (ECTA) opublikowało doroczny ranking oceniający jakość świadczonych usług, dostępność sieci dla innych operatorów czy efektywność regulacji. W grupie 22 krajów Polska znalazła się na 17. miejscu. Ale doczekaliśmy się umiarkowanej poprawy, głównie – zdaniem autorów raportu – dzięki zwiększeniu niezależności Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz zmianom przepisów.
ECTA ocenia tzw. otoczenie regulacyjne i dowodzi, że im lepsze przepisy i bardziej niezależny urząd regulacyjny, tym lepiej działa rynek. Bo regulator dba o to, aby nie było dyskryminacji operatorów i by wszyscy mieli dostęp do kluczowych elementów sieci – na równych zasadach i przy tych samych cenach.
Kraje, które znalazły się w czołówce, mają najwyższy wskaźnik dostępu do szerokopasmowego Internetu. Dla porównania, w Holandii wynosi on 36 proc., a w Polsce 13 proc. Przekłada się to na ceny, które w Polsce należą do najwyższych w Europie. Polska jest najgorsza w kategorii przenoszenia numerów. Przeciętnie trwa to 23 dni, podczas gdy u najlepszych zmiana operatora pozwala na przeniesienie numeru w ciągu jednego dnia.
Operatorzy alternatywni, których interesy reprezentuje ECTA, przekonują do wprowadzenia przepisów umożliwiających zmuszenie operatora dominującego do udostępnienia swojej sieci konkurencji na zasadach niedyskryminujących, a także możliwości efektywnego ukarania monopolisty, gdy ten łamie zasady konkurencji.