Hiszpanie dostali kontrakt na przygotowanie szybkiej kolei w Polsce

Umowa między konsorcjum Ingenieria IDOM Internacional z Hiszpanii i Biurem Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu ma zostać podpisana na przełomie lipca i sierpnia

Publikacja: 21.06.2010 16:48

Hiszpanie dostali kontrakt na przygotowanie szybkiej kolei w Polsce

Foto: Fotorzepa, Przemysław Wierzchowski

Kontrakt opiewa na 48,9 mln zł i dotyczy wykonania studium wykonalność budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

O kontrakt ubiegło się pięć konsorcjów — oferta hiszpańska była najtańsza i została już w kwietniu uznana przez PKP Polskie Linie Kolejowe za najkorzystniejszą. Od decyzji odwołał się jeden z konkurentów, które oferta została odrzucona. Krajowa Izba Odwoławcza, nakazała ponowne rozpatrzenie postępowania i po raz kolejny wygrała oferta Hiszpanów. Komisja przetargowa wybierając wykonawcę analizowała proponowaną cenę (60 proc. oceny) i koncepcję realizacji zamówionych prac (40 proc. oceny). Przegrani mogą złożyć kolejne odwołania. Termin na to upływa 28 czerwca.

Ofertę konkurencyjną choć nieco droższą (50,2 mln zł) złożyło konsorcjum angielsko — francuskie konsorcjum czyli firmy EC Harris Internationa, Systra i Safege. Pozostałe trzy oferty, w tym najtańsza złożona przez niemieckie firmy Ingeniueurbüro Dipl. -Ing. H. Vössing i Dornie Consulting opiewająca na 43,6 mln zł netto zostały odrzucone. Najdroższa z pięciu złożonych propozycji wynosi 67,2 mln zł netto. Przedstawiły ją niemiecka Pöyry Infra, polska Pöyry Infra oraz portugalska Projectos e Consultatoria de Engenharia.

Pierwotne plany przewidywały, że firma, która sporządzi studium zostanie wyłoniona w 2009 roku, a opracowanie będzie gotowe w roku 2011. Ten ostatni termin może udać się dotrzymać. Zwycięzca ma 13 miesięcy na na opracowanie studium wykonalności linii dużych prędkości i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową oraz zarekomendowanie i wskazanie wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Kolejne 27 miesięcy będzie mógł poświęcić na uszczegółowienie projektu.

Inwestycja jest współfinansowana z środków unijnych przyznanych na lata 2007 — 2013. Wartość całego projektu szacowana jest na 291 mln zł. Obejmuje nie tylko sporządzenie dokumentacji, ale i wykup nieruchomości. Budowa szybkiej kolei w Polsce ma zacząć się w 2014 roku. Przez sześć lat powstanie 450 km odpowiednich torów. Polska sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP), czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością 360 km na godzinę, ma mieć 450 km. Łączyć ma Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą. Budowa odpowiednich torów szacowana jest na ok 20 mld zł.

Hiszpanie dysponują siecią ok 1, 3 tys. km linii dużych prędkości uruchomionych w 1992 roku. Podobnej wielkości jest niemiecka sieć szybkich pociągów. We Francji obejmuje ona 2,2 tys. km.

Kontrakt opiewa na 48,9 mln zł i dotyczy wykonania studium wykonalność budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

O kontrakt ubiegło się pięć konsorcjów — oferta hiszpańska była najtańsza i została już w kwietniu uznana przez PKP Polskie Linie Kolejowe za najkorzystniejszą. Od decyzji odwołał się jeden z konkurentów, które oferta została odrzucona. Krajowa Izba Odwoławcza, nakazała ponowne rozpatrzenie postępowania i po raz kolejny wygrała oferta Hiszpanów. Komisja przetargowa wybierając wykonawcę analizowała proponowaną cenę (60 proc. oceny) i koncepcję realizacji zamówionych prac (40 proc. oceny). Przegrani mogą złożyć kolejne odwołania. Termin na to upływa 28 czerwca.

Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes