Kontrakt opiewa na 48,9 mln zł i dotyczy wykonania studium wykonalność budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce.
O kontrakt ubiegło się pięć konsorcjów — oferta hiszpańska była najtańsza i została już w kwietniu uznana przez PKP Polskie Linie Kolejowe za najkorzystniejszą. Od decyzji odwołał się jeden z konkurentów, które oferta została odrzucona. Krajowa Izba Odwoławcza, nakazała ponowne rozpatrzenie postępowania i po raz kolejny wygrała oferta Hiszpanów. Komisja przetargowa wybierając wykonawcę analizowała proponowaną cenę (60 proc. oceny) i koncepcję realizacji zamówionych prac (40 proc. oceny). Przegrani mogą złożyć kolejne odwołania. Termin na to upływa 28 czerwca.
Ofertę konkurencyjną choć nieco droższą (50,2 mln zł) złożyło konsorcjum angielsko — francuskie konsorcjum czyli firmy EC Harris Internationa, Systra i Safege. Pozostałe trzy oferty, w tym najtańsza złożona przez niemieckie firmy Ingeniueurbüro Dipl. -Ing. H. Vössing i Dornie Consulting opiewająca na 43,6 mln zł netto zostały odrzucone. Najdroższa z pięciu złożonych propozycji wynosi 67,2 mln zł netto. Przedstawiły ją niemiecka Pöyry Infra, polska Pöyry Infra oraz portugalska Projectos e Consultatoria de Engenharia.
Pierwotne plany przewidywały, że firma, która sporządzi studium zostanie wyłoniona w 2009 roku, a opracowanie będzie gotowe w roku 2011. Ten ostatni termin może udać się dotrzymać. Zwycięzca ma 13 miesięcy na na opracowanie studium wykonalności linii dużych prędkości i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową oraz zarekomendowanie i wskazanie wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Kolejne 27 miesięcy będzie mógł poświęcić na uszczegółowienie projektu.
Inwestycja jest współfinansowana z środków unijnych przyznanych na lata 2007 — 2013. Wartość całego projektu szacowana jest na 291 mln zł. Obejmuje nie tylko sporządzenie dokumentacji, ale i wykup nieruchomości. Budowa szybkiej kolei w Polsce ma zacząć się w 2014 roku. Przez sześć lat powstanie 450 km odpowiednich torów. Polska sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP), czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością 360 km na godzinę, ma mieć 450 km. Łączyć ma Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą. Budowa odpowiednich torów szacowana jest na ok 20 mld zł.