Chińskie inwestycje nad Bałtykiem

Władze portu morskiego Ningbo chcą zainwestować w Gdańsku

Aktualizacja: 22.06.2010 04:45 Publikacja: 22.06.2010 04:44

Gdańsk

Gdańsk

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Przedstawiciele położonego koło Szanghaju portu w Ningbo już kilkakrotnie byli w Gdańsku. – Chińczycy poszukują portu, w którym mogliby obsługiwać dużą liczbę kontenerów – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik gdańskiego portu.

Porozumienie w sprawie współpracy między portami zostało podpisane już dwa lata temu. – Odpowiadający za kontakty zagraniczne dyrektor Zhang w trakcie targów Expo w Szanghaju przypomniał, że Ningbo nadal jest zainteresowane inwestycją w gdańskim porcie, a rozmowy zostały wstrzymane jedynie z powodu kryzysu – mówi Kasprowicz.

Drugi co do wielkości przeładunków port w Chinach chce wejść na giełdę. To stąd najprawdopodobniej mogą pochodzić pieniądze na inwestycję w Gdańsku. Port Ningbo chce z debiutu pozyskać 13,3 mld juanów (ok. 9,5 mld dolarów). Akcje spółki mają się pojawić na giełdzie w Szanghaju (2,5 mld papierów) i w Hongkongu (2,35 mld akcji). Ze sprzedażą władze portu czekają na zgodę regulatora rynku.

Inwestorów z Państwa Środka chce też ściągnąć zespół portów Szczecin – Świnoujście. – Chińczycy są zainteresowani inwestowaniem w Europie. Szukają możliwości ulokowania pieniędzy również w portach. Wszystkie chętnie ich przyjmą. My też – mówi Wojciech Sobecki, rzecznik zachodniopomorskich portów.

Ostatnio udało się to Belgom. Pod koniec maja chiński port SIPG kupił za 27,16 mln euro 25 proc. udziałów w spółce zarządzającej terminalem przeładunkowym w porcie Zeebrugge.

Szczecin i Świnoujście mają dla Chińczyków dwie propozycje. Pierwsza dotyczy obsługi ładunków przybywających z Chin do Europy Zachodniej, druga – przekazania gruntów pod inwestycje. Porty mają ok. 160 hektarów ziemi, na której możliwa jest budowa centrów logistycznych czy placów składowych. – Niemcy nie mają już miejsca na składowanie kontenerów ani rozbudowę portów. My znajdujemy się w centrum Europy i takie możliwości mamy – podsumowuje Wojciech Sobecki.

Najmniejszym zainteresowaniem potencjalnych inwestorów ze Wschodu cieszy się port morski w Gdyni. Jak wyjaśniają jego władze, to konsekwencja tego, że nieruchomości pod zabudowę dzierżawią, a nie sprzedają. – Chiny interesują jednak tylko duże kontrakty, jak na przykład budowa fragmentu autostrady – mówi Krzysztof Gromadowski, dyrektor gdyńskiego portu odpowiedzialny za współpracę międzynarodową. A realizacja największych inwestycji w Gdyni właśnie się kończy.

Chińskie porty od stycznia do kwietnia tego roku przeładowały 2,48 mld ton ładunków, o 20,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 roku. Liczba obsłużonych kontenerów wzrosła o 22,4 proc., do 43,68 mln sztuk.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Przedstawiciele położonego koło Szanghaju portu w Ningbo już kilkakrotnie byli w Gdańsku. – Chińczycy poszukują portu, w którym mogliby obsługiwać dużą liczbę kontenerów – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik gdańskiego portu.

Porozumienie w sprawie współpracy między portami zostało podpisane już dwa lata temu. – Odpowiadający za kontakty zagraniczne dyrektor Zhang w trakcie targów Expo w Szanghaju przypomniał, że Ningbo nadal jest zainteresowane inwestycją w gdańskim porcie, a rozmowy zostały wstrzymane jedynie z powodu kryzysu – mówi Kasprowicz.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?