Projekt ustawy wprowadzającej opłatę dworcową trafił do konsultacji międzyresortowych. Jeżeli wejdzie w życie jeszcze w tym roku, nowa opłata zacznie być pobierana od przewoźników w 2012 r. Jeżeli wówczas siatka połączeń przewoźników wyglądałaby tak jak dzisiaj, zapłacą oni łącznie 134,3 mln zł. Najwięcej, aż 58,51 mln zł – Przewozy Regionalne. Koszty PKP InterCity z tego tytułu mogą wynieść ok. 28,17 mln zł. – To nie oznacza podwyżek, bo te kwoty przewoźnicy i tak już płacą za korzystanie z dworców, np. za najem powierzchni wspólnych. Będą jednak płacić więcej – wyjaśnia Jacek Prześluga, wiceprezes PKP odpowiedzialny za dworce.
– Obawiam się, że wprowadzenie opłaty dworcowej przełoży się wzrost naszych kosztów – mówi Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity.
Wysokość opłaty ma zależeć od klasy dworca, na którym będzie się zatrzymywał przewoźnik, długości pociągu i liczby pociągów na dworcu w ciągu doby. – Będzie pobierana na utrzymanie tylko części wspólnych, bezpłatnie udostępnianych pasażerom – mówi Jacek Prześluga. PKP co roku wydaje na utrzymanie ponad tysiąca dworców w całej Polsce ok. 120 mln zł. – Przychody z wynajmu powierzchni komercyjnych nie pokrywają niezbędnych wydatków, co roku brakuje nam ok. 30 mln zł – mówi Prześluga.
Jeżeli przewoźnicy zdecydują się przerzucić koszty utrzymania dworców na klientów, ceny biletów mogą wzrosnąć od ok. 23 do ok. 72 gr. Z czasem wraz z kolejnymi remontami i przekazywaniem coraz większej części budynków dworcowych gminom lub na cele komercyjne wysokość opłaty dworcowej ma z roku na rok spadać.
Zgodnie z projektem ustawy przewoźnicy o wysokości opłaty muszą się dowiedzieć rok wcześniej. Pobierać ją będzie PKP Polskie Linie Kolejowe i przekazywać zarządcy dworców. Może to być zarówno PKP, jak i samorządy. Władze PKP chcą, by zarządzaniem dworcami zajmowała się spółka Dworce Polskie. Podmiot powstaje na bazie należącej do grupy PKP– spółki Konsorcjum Taborowe. – Firma ta będzie uśpiona i nie zostanie uruchomiona, dopóki nie wejdzie w życie opłata dworcowa – deklaruje Prześluga. Ma się ona zajmować m.in. zarządzaniem komercyjną częścią obiektów, wynajmowaniem powierzchni reklamowych czy pośredniczeniem w zakupie biletów. Spółka ma się również ubiegać o zarządzanie dworcami należącymi do samorządów.