Darmowe minuty już nie kuszą

Liczba minut, które wydzwaniają klienci sieci komórkowych rośnie coraz wolniej

Publikacja: 12.07.2010 20:46

Darmowe minuty już nie kuszą

Foto: Fotorzepa

Do tego, że abonenci coraz mniej dzwonią z telefonów stacjonarnych, operatorzy już się przyzwyczaili. Jednak, zdaniem firmy badawczej Audytel, podobne zjawisko ma miejsce także w telefonii komórkowej. – Mimo że operatorzy zarzucają rynek ofertami z setkami, a czasem tysiącami darmowych minut, statystyczny Kowalski wcale nie dzwoni proporcjonalnie więcej niż wcześniej. Elastyczność rynku się kończy – uważa Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku. W uproszczeniu oznacza to, że klienci operatorów nie wykorzystują całych pakietów minut, które dostają gratis.

Szacunki Audytela, mówią, że użytkownicy telefonów na kartę w 2009 roku rozmawiali w miesiącu przez około 50 minut i podobny poziom ma się utrzymać do 2015 roku. Nieco lepiej wygląda sytuacja w segmencie abonamentowym, gdzie liczba minut wydzwanianych miesięcznie ma urosnąć z około 200 w 2009 roku do około 300 w roku 2015, przy czym największy wzrost ma być zauważalny w 2012 roku (roku Euro 2012).

W sieci Orange klienci wydzwaniali średnio w I kwartale br. 146,6 minuty. To o 20,8 minuty więcej niż rok wcześniej, ale tylko o 4,7 minuty więcej niż w IV kwartale ub.r. W segmencie pre-paid I kwartał przyniósł wzrost, w segmencie post-paid – delikatny spadek. Michał Paschalis-Jakubowicz, dyrektor marketingu usług mobilnych grupy TP, ocenia, że jest to niewielkie wahnięcie wynikające z sezonowości i specyfiki IV kwartału 2009 r.

– Na rynku znajduje się obecnie wiele ofert, które mocno zachęcają klientów do większej ilości rozmów. Nie wydaje się nam, aby były one szybko zastępowane, ponieważ rozmowy i esemesy to najpopularniejsze usługi wykorzystywane przez klientów – mówi Paschalis-Jakubowicz. – Oczywiście coraz większego znaczenia nabierają oferty dostępu do Internetu w komórce – dodaje.

Spadek elastyczności komórkowego rynku potwierdzają natomiast Polkomtel (sieć Plus) i Polska Telefonia Cyfrowa (Era). – Taka tendencja jest widoczna – odpowiada Adam Suchenek, rzecznik Plusa, na pytanie, czy obserwacje operatora potwierdzają, że dzwonimy z komórek coraz mniej. – Dlatego Plus nieustannie rozszerza wachlarz usług dodanych, takich jak pakiety danych, mobilny Internet, serwis z muzyką Muzodajnia.pl oraz serwis z e-bookami, e-prasą i audiobookami – Plusoczytelnia – wylicza.

– Średnia liczba wydzwanianych przez klientów minut nie rośnie już tak dynamicznie jak kilka lat temu. Pomimo znacznych obniżek cen za rozmowy klienci proporcjonalnie więcej nie rozmawiają – mówi Konrad Mróz z biura prasowego Ery.

Do tego, że abonenci coraz mniej dzwonią z telefonów stacjonarnych, operatorzy już się przyzwyczaili. Jednak, zdaniem firmy badawczej Audytel, podobne zjawisko ma miejsce także w telefonii komórkowej. – Mimo że operatorzy zarzucają rynek ofertami z setkami, a czasem tysiącami darmowych minut, statystyczny Kowalski wcale nie dzwoni proporcjonalnie więcej niż wcześniej. Elastyczność rynku się kończy – uważa Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku. W uproszczeniu oznacza to, że klienci operatorów nie wykorzystują całych pakietów minut, które dostają gratis.

Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y
Biznes
Sankcje na Rosję uzgodnione. Kolejne setki miliardów dla USA