Darmowe minuty już nie kuszą

Liczba minut, które wydzwaniają klienci sieci komórkowych rośnie coraz wolniej

Publikacja: 12.07.2010 20:46

Darmowe minuty już nie kuszą

Foto: Fotorzepa

Do tego, że abonenci coraz mniej dzwonią z telefonów stacjonarnych, operatorzy już się przyzwyczaili. Jednak, zdaniem firmy badawczej Audytel, podobne zjawisko ma miejsce także w telefonii komórkowej. – Mimo że operatorzy zarzucają rynek ofertami z setkami, a czasem tysiącami darmowych minut, statystyczny Kowalski wcale nie dzwoni proporcjonalnie więcej niż wcześniej. Elastyczność rynku się kończy – uważa Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku. W uproszczeniu oznacza to, że klienci operatorów nie wykorzystują całych pakietów minut, które dostają gratis.

Szacunki Audytela, mówią, że użytkownicy telefonów na kartę w 2009 roku rozmawiali w miesiącu przez około 50 minut i podobny poziom ma się utrzymać do 2015 roku. Nieco lepiej wygląda sytuacja w segmencie abonamentowym, gdzie liczba minut wydzwanianych miesięcznie ma urosnąć z około 200 w 2009 roku do około 300 w roku 2015, przy czym największy wzrost ma być zauważalny w 2012 roku (roku Euro 2012).

W sieci Orange klienci wydzwaniali średnio w I kwartale br. 146,6 minuty. To o 20,8 minuty więcej niż rok wcześniej, ale tylko o 4,7 minuty więcej niż w IV kwartale ub.r. W segmencie pre-paid I kwartał przyniósł wzrost, w segmencie post-paid – delikatny spadek. Michał Paschalis-Jakubowicz, dyrektor marketingu usług mobilnych grupy TP, ocenia, że jest to niewielkie wahnięcie wynikające z sezonowości i specyfiki IV kwartału 2009 r.

– Na rynku znajduje się obecnie wiele ofert, które mocno zachęcają klientów do większej ilości rozmów. Nie wydaje się nam, aby były one szybko zastępowane, ponieważ rozmowy i esemesy to najpopularniejsze usługi wykorzystywane przez klientów – mówi Paschalis-Jakubowicz. – Oczywiście coraz większego znaczenia nabierają oferty dostępu do Internetu w komórce – dodaje.

Spadek elastyczności komórkowego rynku potwierdzają natomiast Polkomtel (sieć Plus) i Polska Telefonia Cyfrowa (Era). – Taka tendencja jest widoczna – odpowiada Adam Suchenek, rzecznik Plusa, na pytanie, czy obserwacje operatora potwierdzają, że dzwonimy z komórek coraz mniej. – Dlatego Plus nieustannie rozszerza wachlarz usług dodanych, takich jak pakiety danych, mobilny Internet, serwis z muzyką Muzodajnia.pl oraz serwis z e-bookami, e-prasą i audiobookami – Plusoczytelnia – wylicza.

– Średnia liczba wydzwanianych przez klientów minut nie rośnie już tak dynamicznie jak kilka lat temu. Pomimo znacznych obniżek cen za rozmowy klienci proporcjonalnie więcej nie rozmawiają – mówi Konrad Mróz z biura prasowego Ery.

Do tego, że abonenci coraz mniej dzwonią z telefonów stacjonarnych, operatorzy już się przyzwyczaili. Jednak, zdaniem firmy badawczej Audytel, podobne zjawisko ma miejsce także w telefonii komórkowej. – Mimo że operatorzy zarzucają rynek ofertami z setkami, a czasem tysiącami darmowych minut, statystyczny Kowalski wcale nie dzwoni proporcjonalnie więcej niż wcześniej. Elastyczność rynku się kończy – uważa Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku. W uproszczeniu oznacza to, że klienci operatorów nie wykorzystują całych pakietów minut, które dostają gratis.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej