Samochód pancerny z prywatnego Germazu

Szczególnie poszukiwany w Afganistanie, opancerzony samochód patrolowy klasy MRAP oferuje armii wrocławski Germaz. Prywatna spółka potrzebowała zaledwie kilkunastu miesięcy by zaprojektować i zbudować odporny na miny pojazd, spełniający najwyższe normy bezpieczeństwa NATO

Publikacja: 31.08.2010 16:04

Germaz

Germaz

Foto: Materiały Producenta

Dom Samochodowy Germaz i Politechnika Wrocławska uporały się z niełatwym zadaniem błyskawicznie, w czasie gdy wielkie państwowe firmy pancerne proponują wciąż jedynie przejęcie licencyjnej produkcji tego typu pojazdów od zagranicznych koncernów. —Liczymy że nasz wóz M-ATV G10 znajdzie nabywców. Poligonowe testy potwierdziły jego zalety a rynkowi rywale muszą się pogodzić z niższą, bardzo konkurencyjną ceną wrocławskiego pojazdu — mówi Dariusz Sobala szef pionu sprzedaży Germazu.

To jednak nie przypadek, że dolnośląskiej spółce udało się osiągnąć sukces. Dom Samochodowy Germaz Andrzeja Mazura zaczynał na początku lat dziewięćdziesiątych we Wrocławiu od budowania bankowozów dla europejskiego potentata w handlu specjalnymi samochodami — korporacji APV z Gibraltaru. Z czasem wrocławski zakład stał się liczącym się wykonawcą opancerzenia dla samochodów i limuzyn dla rządowych agencji i instytucji a od 2007 roku handluje swoimi wyrobami samodzielnie. Stałym klientem Germazu jest na przykład polskie Biuro Ochrony Rządu, policja i wyspecjalizowane, rządowe agencje związane z bezpieczeństwem.

[srodtytul]Iracka próba[/srodtytul]

Opancerzone mercedesy, Toyoty Land Cruiser, potężne terenówki Mitsubishi czy Nissan zamawiały już we wrocławskiej wytwórni władze niemieckie, amerykańskie a ostatnio armia szwedzka z przeznaczeniem dla misji afgańskiej. Germaz, którego roczne obroty przekraczają 140 mln zł (wliczając w to przychody z dilerskiej sprzedaży fordów) do tej pory dostarczył rządowym klientom na świecie ponad tysiąc specjalnie zabezpieczonych aut. To toyota opancerzona przez wrocławską firmę ocaliła w Bagdadzie życie polskiemu ambasadorowi w Iraku Edwardowi Pietrzykowi. —Analizowaliśmy szczegóły zamachu. Standard i jakość zabezpieczeń sprawdziły się w krytycznym momencie — mówi Ewelina Harłożyńska z marketingu Domu Samochodowego Germaz.

— Prezes Mazur znany jest ze skłonności do podejmowania niekonwencjonalnych zadań. Inżynierowie Germazu opancerzyli m.in. autobus, którym podróżowali prezydenci i dostojnicy z całego świata (w tym wiceprezydent USA Dick Cheney) podczas niedawnych rocznicowych obchodów wyzwolenia Auschwitz Birkenau — mówi dyrektor Sobala.

[srodtytul]Wielozadaniowa pancerka[/srodtytul]

Ekspresowe wykonanie opancerzonego pojazdu patrolowego ATV to jedno z najpoważniejszych wyzwań przed którym stanął wrocławski producent. Prototyp jest gotowy, przeszedł próby balistyczne i zostanie pokazany podczas najbliższych kieleckich targów obronnych. Dariusz Sobala: — zbudowaliśmy platformę odporną na wybuch min — pułapek, ostrzał z broni strzeleckiej i ręcznych granatników, którą można wykorzystywać do transportu grup szturmowych, saperskich, zwiadowczych, w konwojach czy do ewakuacji rannych.

W zależności od zamówień wojska osłony balistyczne mogą odpowiadać najwyższym standardom NATO. Jako oręż pojazdu Germaz proponuje broń pokładową rodzimych producentów.

Wrocławska firma nie oszczędzała na bezpieczeństwie: zastosowano specjalnie wzmocnione podwozie mercedesa Unimog 5000 i sprawdzony wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 4,8 l. Spód pojazdu, który w wersji transportowej może przewozić trzyosobową załogę i siedmiu żołnierzy desantu, ma charakterystyczny kształt zbliżony do litery V, aby skutecznie rozpraszać impet wybuchu miny.

Dom Samochodowy Germaz i Politechnika Wrocławska uporały się z niełatwym zadaniem błyskawicznie, w czasie gdy wielkie państwowe firmy pancerne proponują wciąż jedynie przejęcie licencyjnej produkcji tego typu pojazdów od zagranicznych koncernów. —Liczymy że nasz wóz M-ATV G10 znajdzie nabywców. Poligonowe testy potwierdziły jego zalety a rynkowi rywale muszą się pogodzić z niższą, bardzo konkurencyjną ceną wrocławskiego pojazdu — mówi Dariusz Sobala szef pionu sprzedaży Germazu.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca