Rośnie sprzedaż samochodów

Do końca roku z salonów wyjedzie ponad 320 tys. samochodów

Publikacja: 29.10.2010 02:52

w 2010 roku rynek może się lekko wzmocnić

w 2010 roku rynek może się lekko wzmocnić

Foto: Rzeczpospolita

Mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz sprzedaż nowych aut w polskich salonach w całym 2010 roku powinna być wyższa niż w ubiegłym. – Pewnie przekroczymy poziom 320 tys., choć wiele zależy od dostępności samochodów. Zaczyna ich brakować przez duży popyt na auta z kratką – mówi prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Jeszcze lepiej wyglądają prognozy dla rejestracji. Według Samaru ich liczba zbliży się do 300 tys. Byłby to wynik o 10 proc. lepszy niż przed rokiem, w którym zarejestrowano w Polsce 272 tys. aut. To właśnie liczba rejestracji obrazuje faktyczny przyrost pojazdów na rynku. Różnica w stosunku do sprzedaży to reeksport – w tym roku będzie dużo mniejszy niż w ubiegłym, w którym za granicą funkcjonowały dopłaty złomowe. Ale i teraz, podobnie jak przed rokiem, najwięcej wyjeżdżających z Polski samochodów trafia do Niemiec, głównie przez niewystarczającą podaż niektórych modeli.

Lepsze tegoroczne wyniki zapowiadają także importerzy. Hyundai, który od kilku lat utrzymuje tendencję wzrostową, w tym roku chce sprzedać 15 tys. samochodów. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy koreańska marka tylko w jednym (w marcu) odnotowała spadek sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. Natomiast po trzech kwartałach ma prawie 9-procentowy wzrost ze sprzedażą prawie 9,9 tys. aut.

Bardzo dobrze radzą sobie także marki francuskie. – Nasi analitycy zakładają, że cały rynek aut osobowych w Polsce wzrośnie o 3,5 proc. Ale w przypadku Renault będzie to wzrost dwukrotnie wyższy – mówi Grzegorz Paszta z Renault Polska. W tym roku świetnie sobie radzi także należąca do Renault rumuńska Dacia – za cały rok wzrost sprzedaży tej marki sięgnie 105 proc. Na duży, bo 24-procentowy wzrost całej swojej sprzedaży – aut osobowych i dostawczych – liczy Citroen Polska, który w ubiegłym roku sprzedał 13,1 tys. samochodów. Szczególnie duży udział w poprawie wyników mają modele Berlingo, C4 Picasso oraz nowe C3. Znacznego poprawienia wyników oczekuje także Peugeot Polska. Firma postawiła w tym roku na agresywną reklamę, zwiększając na nią wydatki w porównaniu z ubiegłym rokiem o połowę. Ale przyniosło to szybkie efekty – przyrost sprzedanych samochodów sięgnie w tym roku 11 proc.

Wysoką dynamikę sprzedaży utrzymuje Chevrolet. – Wszystko wskazuje, że ten rok zamkniemy powyżej rezultatu ubiegłorocznego – twierdzi szef PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś. Podobnie spodziewa się General Motors Poland: – Mieliśmy dobre wyniki w drugim i trzecim kwartale, a w czwartym liczymy na wzrost zainteresowania ze strony klientów flotowych – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik GMP.

Jednak według Andrzeja Halarewicza z firmy analitycznej Jato Dynamics o stabilizacji sprzedaży jeszcze nie można mówić. – Rynek opiera się na zakupach firm, a w grupie klientów indywidualnych trwa wciąż kryzys. Popyt jest bardzo zredukowany, a na prawdziwe odbicie trzeba jeszcze poczekać – ostrzega Halarewicz.

Mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz sprzedaż nowych aut w polskich salonach w całym 2010 roku powinna być wyższa niż w ubiegłym. – Pewnie przekroczymy poziom 320 tys., choć wiele zależy od dostępności samochodów. Zaczyna ich brakować przez duży popyt na auta z kratką – mówi prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Jeszcze lepiej wyglądają prognozy dla rejestracji. Według Samaru ich liczba zbliży się do 300 tys. Byłby to wynik o 10 proc. lepszy niż przed rokiem, w którym zarejestrowano w Polsce 272 tys. aut. To właśnie liczba rejestracji obrazuje faktyczny przyrost pojazdów na rynku. Różnica w stosunku do sprzedaży to reeksport – w tym roku będzie dużo mniejszy niż w ubiegłym, w którym za granicą funkcjonowały dopłaty złomowe. Ale i teraz, podobnie jak przed rokiem, najwięcej wyjeżdżających z Polski samochodów trafia do Niemiec, głównie przez niewystarczającą podaż niektórych modeli.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca