Reklama
Rozwiń
Reklama

Rośnie sprzedaż samochodów

Do końca roku z salonów wyjedzie ponad 320 tys. samochodów

Publikacja: 29.10.2010 02:52

w 2010 roku rynek może się lekko wzmocnić

w 2010 roku rynek może się lekko wzmocnić

Foto: Rzeczpospolita

Mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz sprzedaż nowych aut w polskich salonach w całym 2010 roku powinna być wyższa niż w ubiegłym. – Pewnie przekroczymy poziom 320 tys., choć wiele zależy od dostępności samochodów. Zaczyna ich brakować przez duży popyt na auta z kratką – mówi prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Jeszcze lepiej wyglądają prognozy dla rejestracji. Według Samaru ich liczba zbliży się do 300 tys. Byłby to wynik o 10 proc. lepszy niż przed rokiem, w którym zarejestrowano w Polsce 272 tys. aut. To właśnie liczba rejestracji obrazuje faktyczny przyrost pojazdów na rynku. Różnica w stosunku do sprzedaży to reeksport – w tym roku będzie dużo mniejszy niż w ubiegłym, w którym za granicą funkcjonowały dopłaty złomowe. Ale i teraz, podobnie jak przed rokiem, najwięcej wyjeżdżających z Polski samochodów trafia do Niemiec, głównie przez niewystarczającą podaż niektórych modeli.

Lepsze tegoroczne wyniki zapowiadają także importerzy. Hyundai, który od kilku lat utrzymuje tendencję wzrostową, w tym roku chce sprzedać 15 tys. samochodów. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy koreańska marka tylko w jednym (w marcu) odnotowała spadek sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. Natomiast po trzech kwartałach ma prawie 9-procentowy wzrost ze sprzedażą prawie 9,9 tys. aut.

Bardzo dobrze radzą sobie także marki francuskie. – Nasi analitycy zakładają, że cały rynek aut osobowych w Polsce wzrośnie o 3,5 proc. Ale w przypadku Renault będzie to wzrost dwukrotnie wyższy – mówi Grzegorz Paszta z Renault Polska. W tym roku świetnie sobie radzi także należąca do Renault rumuńska Dacia – za cały rok wzrost sprzedaży tej marki sięgnie 105 proc. Na duży, bo 24-procentowy wzrost całej swojej sprzedaży – aut osobowych i dostawczych – liczy Citroen Polska, który w ubiegłym roku sprzedał 13,1 tys. samochodów. Szczególnie duży udział w poprawie wyników mają modele Berlingo, C4 Picasso oraz nowe C3. Znacznego poprawienia wyników oczekuje także Peugeot Polska. Firma postawiła w tym roku na agresywną reklamę, zwiększając na nią wydatki w porównaniu z ubiegłym rokiem o połowę. Ale przyniosło to szybkie efekty – przyrost sprzedanych samochodów sięgnie w tym roku 11 proc.

Wysoką dynamikę sprzedaży utrzymuje Chevrolet. – Wszystko wskazuje, że ten rok zamkniemy powyżej rezultatu ubiegłorocznego – twierdzi szef PR w Chevrolet Poland Wojciech Osoś. Podobnie spodziewa się General Motors Poland: – Mieliśmy dobre wyniki w drugim i trzecim kwartale, a w czwartym liczymy na wzrost zainteresowania ze strony klientów flotowych – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik GMP.

Reklama
Reklama

Jednak według Andrzeja Halarewicza z firmy analitycznej Jato Dynamics o stabilizacji sprzedaży jeszcze nie można mówić. – Rynek opiera się na zakupach firm, a w grupie klientów indywidualnych trwa wciąż kryzys. Popyt jest bardzo zredukowany, a na prawdziwe odbicie trzeba jeszcze poczekać – ostrzega Halarewicz.

Mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz sprzedaż nowych aut w polskich salonach w całym 2010 roku powinna być wyższa niż w ubiegłym. – Pewnie przekroczymy poziom 320 tys., choć wiele zależy od dostępności samochodów. Zaczyna ich brakować przez duży popyt na auta z kratką – mówi prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Jeszcze lepiej wyglądają prognozy dla rejestracji. Według Samaru ich liczba zbliży się do 300 tys. Byłby to wynik o 10 proc. lepszy niż przed rokiem, w którym zarejestrowano w Polsce 272 tys. aut. To właśnie liczba rejestracji obrazuje faktyczny przyrost pojazdów na rynku. Różnica w stosunku do sprzedaży to reeksport – w tym roku będzie dużo mniejszy niż w ubiegłym, w którym za granicą funkcjonowały dopłaty złomowe. Ale i teraz, podobnie jak przed rokiem, najwięcej wyjeżdżających z Polski samochodów trafia do Niemiec, głównie przez niewystarczającą podaż niektórych modeli.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama