Reklama
Rozwiń

Pendolino nie wychyli się w Polsce

W 20 pociągach Pendolino dla PKP InterCity powstanie biznesowa klasa premium. Producent proponuje Polsce składy bez wychylnego pudła, czyli ich największego atutu

Aktualizacja: 09.12.2010 01:21 Publikacja: 08.12.2010 20:04

Pendolino – pasażerowie jeździliby szybciej i wygodniej

Pendolino – pasażerowie jeździliby szybciej i wygodniej

Foto: Fotorzepa

– Pendolino bez wychylnego pudła zupełnie nie ma sensu. Należy zerwać wieloletnią umowę przewozową z PKP IC i nie podpisywać kontraktu z Alstomem – uważa analityk rynku kolejowego Adrian Furgalski.

Prezes PKP InterCity Grzegorz Mędza zapowiada jednak, że umowa na pendolino zostanie podpisana do marca 2011 r. Koszt 20 pociągów i budowy zaplecza w Warszawie to 430 mln euro. Koszty utrzymania to 2 euro za kilometr, co przez 15 lat daje kwotę aż 240 mln euro.

Producent oficjalnie pokazał pendolino ETR 610 dla Polski. W przeciwieństwie do innych pociągów tego typu będą tam aż trzy klasy: najdroższa to 12 miejsc, które będą odpowiednikiem lotniczej klasy biznes. Podstawowa różnica to brak systemu wychylnego pudła, która pozwala pokonywać łuki na trasie o 35 proc. szybciej niż klasyczne składy.

Pociągi mają jeździć na modernizowanej linii E-65 z Warszawy do Gdyni w 2 godz. 30 min. Z symulacji wynika, że na 323-kilometrowej trasie z Warszawy do Gdyni system dałby wynik o 23 min lepszy.

– W przetargu nie było wymogu wychylnego pudła. System podnosi koszty, a cena stanowiła dla PKP 75 proc. kryteriów – tłumaczy "Rz" prezes Alstom Italia Emilio Gallocchio.

W przetargu Alstom był jedyny. W dniu otwarcia ofert Nicolas Halamek z Alstomu mówił, że pociągi dla PKP będą z wychylnym pudłem. Zostaną wyprodukowane pod Turynem, mimo że Alstom ma zakład w Chorzowie.

– Pendolino bez wychylnego pudła zupełnie nie ma sensu. Należy zerwać wieloletnią umowę przewozową z PKP IC i nie podpisywać kontraktu z Alstomem – uważa analityk rynku kolejowego Adrian Furgalski.

Prezes PKP InterCity Grzegorz Mędza zapowiada jednak, że umowa na pendolino zostanie podpisana do marca 2011 r. Koszt 20 pociągów i budowy zaplecza w Warszawie to 430 mln euro. Koszty utrzymania to 2 euro za kilometr, co przez 15 lat daje kwotę aż 240 mln euro.

Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec
Biznes
Microsoft zwolni 9000 pracowników, bo inwestuje w sztuczną inteligencję
Biznes
Del Monte ogłosiło upadłość. Klienci odwrócili się od konserwowanej żywności
Biznes
KE proponuje nowy cel emisji, polski opór wobec ETS2 i umowa USA-Wietnam