Pendolino nie wychyli się w Polsce

W 20 pociągach Pendolino dla PKP InterCity powstanie biznesowa klasa premium. Producent proponuje Polsce składy bez wychylnego pudła, czyli ich największego atutu

Aktualizacja: 09.12.2010 01:21 Publikacja: 08.12.2010 20:04

Pendolino – pasażerowie jeździliby szybciej i wygodniej

Pendolino – pasażerowie jeździliby szybciej i wygodniej

Foto: Fotorzepa

– Pendolino bez wychylnego pudła zupełnie nie ma sensu. Należy zerwać wieloletnią umowę przewozową z PKP IC i nie podpisywać kontraktu z Alstomem – uważa analityk rynku kolejowego Adrian Furgalski.

Prezes PKP InterCity Grzegorz Mędza zapowiada jednak, że umowa na pendolino zostanie podpisana do marca 2011 r. Koszt 20 pociągów i budowy zaplecza w Warszawie to 430 mln euro. Koszty utrzymania to 2 euro za kilometr, co przez 15 lat daje kwotę aż 240 mln euro.

Producent oficjalnie pokazał pendolino ETR 610 dla Polski. W przeciwieństwie do innych pociągów tego typu będą tam aż trzy klasy: najdroższa to 12 miejsc, które będą odpowiednikiem lotniczej klasy biznes. Podstawowa różnica to brak systemu wychylnego pudła, która pozwala pokonywać łuki na trasie o 35 proc. szybciej niż klasyczne składy.

Pociągi mają jeździć na modernizowanej linii E-65 z Warszawy do Gdyni w 2 godz. 30 min. Z symulacji wynika, że na 323-kilometrowej trasie z Warszawy do Gdyni system dałby wynik o 23 min lepszy.

– W przetargu nie było wymogu wychylnego pudła. System podnosi koszty, a cena stanowiła dla PKP 75 proc. kryteriów – tłumaczy "Rz" prezes Alstom Italia Emilio Gallocchio.

W przetargu Alstom był jedyny. W dniu otwarcia ofert Nicolas Halamek z Alstomu mówił, że pociągi dla PKP będą z wychylnym pudłem. Zostaną wyprodukowane pod Turynem, mimo że Alstom ma zakład w Chorzowie.

– Pendolino bez wychylnego pudła zupełnie nie ma sensu. Należy zerwać wieloletnią umowę przewozową z PKP IC i nie podpisywać kontraktu z Alstomem – uważa analityk rynku kolejowego Adrian Furgalski.

Prezes PKP InterCity Grzegorz Mędza zapowiada jednak, że umowa na pendolino zostanie podpisana do marca 2011 r. Koszt 20 pociągów i budowy zaplecza w Warszawie to 430 mln euro. Koszty utrzymania to 2 euro za kilometr, co przez 15 lat daje kwotę aż 240 mln euro.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca