Co czwarty Pendolino jednak się wychyli?

- Bierzemy pod uwagę scenariusz, w którym od dwóch do sześciu z 20 pociągów Pendolino dla PKP Intercity wyposażonych będzie w system wychylnego pudła – ujawnia prezes PKP Andrzej Wach

Publikacja: 12.12.2010 14:00

Cztery Pendolino będą wozić pasażerów między Sankt-Petersburgiem i Helsinkami

Cztery Pendolino będą wozić pasażerów między Sankt-Petersburgiem i Helsinkami

Foto: Materiały Producenta

To reakcja na miażdżące opinie ekspertów kolejowych po ujawnieniu, że Polska ma być jednym z nielicznych użytkowników składów Pendolino bez wychylnego pudła, czyli tzw. tiltingu.

Zdaniem Adriana Furgalskiego z Railway Business Forum, PKP Intercity nie powinno podpisywać umowy z Alstomem na zakup wybrakowanych pociągów. Według prezesa Wacha, wyposażenie pociągów w wychylne pudło będzie oznaczało dopłatę 3-4 mln zł do każdego pociągu.

Tilting to znak rozpoznawczy Pendolino. Pozwala na pochylenie pojazdu do wewnątrz łuku, kiedy pociąg wchodzi w zakręt. Dzięki temu Pendolino mogą wchodzić w zakręty z prędkością do 35 proc. większą niż klasyczne składy. System został opatentowany przez włoskiego producenta taboru Fiat Ferroviaria, który został przejęty przez francuski Alstom.

[srodtytul][link=http://www.rp.pl/artykul/19470,576490-Pendolino--czyli-dziwny-zakup-PKP-InterCity.html]Pendolino, czyli dziwny zakup PKP InterCity[/link][/srodtytul]

[srodtytul][link=http://www.rp.pl/galeria/19470,1,577664.html]Pendolino i konkurenci. Galeria zdjęć[/link][/srodtytul]

[srodtytul][link=http://www.rp.pl/artykul/19470,571964_Miliardy-do-wziecia-na-kolei.html]Miliardy do wzięcia na kolei[/link][/srodtytul]

[ramka][link=http://www.rp.pl/galeria/19470,1,577664.html]Europa kupuje z tiltingiem [/link]

To zdjęcie Pendolino rosyjsko-fińskiego przewoźnika Karelian Trains, który w ciągu najbliższych dni dołączy do użytkowników pociągów z tiltingiem.

Cztery Pendolino będą wozić pasażerów między Sankt-Petersburgiem i Helsinkami. Czas przejazdu ma się skrócić z 5 godz. 10 minut do 3 godzin. W składzie znajdzie się jeden wagon przeznaczony do odprawy paszportowej i celnej, które będą odbywały się „on board”. Rosyjski kontrakt obfitował w szokujące niespodzianki. Jeden z pociągów… zatonął podczas transportu morskiego, za co ubezpieczyciel wypłacił astronomiczne odszkodowanie. [/ramka]

[ramka] [link=http://www.rp.pl/galeria/19470,2,577664.html]To Pendolino z wychylnym pudłem prywatnego przewoźnika Virgin Trains obsługującego trasę między Londynem i Glasgow[/link].

Twarzą tego projektu jest ekscentryczny brytyjski miliarder Richard Branson, który stoi za zakupem 53 pociągów Pendolino i budową nowoczesnych centrów serwisowych w Manchesterze, Glasgow i Liverpoolu. Virgin Trains to jeden z najlepszych klientów producenta Pendolino. W tym roku przedłużył umowę serwisową z Alstomem i zamówiły kolejne wagony.

Od premiery w 1988 roku pociągi Pendolino przejechały ponad 500 mln km w 11 krajach. We Włoszech, Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Finlandii i Austrii wykorzystuje składy z wychylnym pudłem. Na 20 składów Pendolino bez tiltingu zdecydowała się w Europie tylko Hiszpania (z powodu oszczędności), a 60 kupiły Chiny, bo Alstom nie chciał zgodzić się na transfer do Azji technologii wychylnego pudła.[/ramka]

[ramka][srodtytul][link=http://www.rp.pl/galeria/19470,3,577664.html]Pendolino dla Polski[/link][/srodtytul]

Tak mają wyglądać pociągi Nuovo Pendolino ETR 610 dla PKP Intercity. Na trasie z Warszawy do Gdyni Pendolino bez wychylnego pudła nie rozpędzą się bardziej niż do 160 km/godz. Gdyby zostały wyposażone w tilting na krętym odcinku Działdowo-Malbork mogłyby osiągnąć do 200 km/godz. Warunek: PKP Polskie Linie Kolejowe muszą znaleźć pieniądze na montaż europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS2.

Nowe pociągi PKP Intercity bez wychylnego pudła mają pokonywać 323 km między Warszawą i Gdynią w ok. 2 godz. 30 minut. Ile zyskalibyśmy dzięki tiltingowi? Według prezesa Andrzeja Wacha, byłoby to ok. 12 minut. Z innych wyliczeń CNTK wynika jednak, że pociągi mogłyby dojeżdżać o 23 minuty szybciej. Docelowo mają z Warszawy pojechać przez CMK do Krakowa i Katowic, a nawet Pragi i Wiednia. To kolejny argument za wychylnym pudłem.[/ramka]

[ramka][srodtytul][link=http://www.rp.pl/galeria/19470,4,577664.html]Pendolino w Szwajcarii[/link][/srodtytul]

Za wygląd pociągu odpowiada pracownia Giugiaro Design. Z zewnątrz Pendolino dla PKP Intercity tylko kolorystyką będą się różnić od 14 składów kursujących między Włochami i Szwajcarią w barwach spółki przewozowej Cisalpino, w której po 50 proc. udziałów mają narodowi przewoźnicy Trenitalia i SBB.

Alstom twierdzi, że Pendolino dotrą do Polski w 2013 roku, chociaż np. kontrakt z Cisalpino zakończył z 3-letnim opóźnieniem dostaw. [/ramka]

[ramka][srodtytul][link=http://www.rp.pl/galeria/19470,5,577664.html]Fotele dla biznesu[/link][/srodtytul]

Składy dla Polski będą wyposażone w cztery pantografy dostosowane do odmiennych systemów zasilania - w Polsce, Niemczech, Austrii i Czechach (3kV w Polsce i Czechach i 25 kV w Niemczech i Austrii, a w przyszłości na planowanej też w Polsce na planwoanej linii Kolei Dużych Prędkości: Warszawa-Łódź-Poznań-Wrocław).

Każdy skład będzie się składał z siedmiu wagonów. W pierwszym znajdą się miejsca pierwszej klasy w układzie 2+1. W wagonach nr 4, 5, 6 i 7 będą przedziały drugiej klasy (układ 2+2). W wagonie drugim znajdzie się 12 najdroższych foteli klasy „premium” dla biznesmenów. Jak sprawdziliśmy, podział na trzy klasy to ewenement niestosowany w Pendolino nigdzie indziej na świecie.

Wagon trzeci to strefa barowa o powierzchni 11 mkw. Pasażerowie – to też odstępstwo od aranżacji wnętrza w Pendolino zrobiona na życzenie PKP Intercity – nie znajdą tam miejsc siedzących. Posiłki trzeba będzie spożywać przy stolikach koktajlowych - na stojąco. Dla odmiany: wagon restauracyjny w wagonie SBB jeżdżącym w ramach Cisalpino.

[/ramka]

[ramka][srodtytul]Dlaczego tilting wyparował?[/srodtytul]

Jak informuje PKP Intercity w oficjalnym komunikacie, w specyfikacji przetargowej na zakup 20 składów zespolonych o prędkości maksymalnej do 250 km/godz. nie było wymogu wychylnego pudła. Znalazły się tam tylko dodatkowe punkty za tilting. Ten system podnosi jednak koszty produkcji o 10 proc. na każdym pociągu. Alstomowi nie opłacało się go oferować, bo złożył ofertę jako jedyny. Kryteria oceny ofert były następujące: cena – 75 proc., termin dostawy – 10 proc., ocena techniczno-funkcjonalna (tutaj jest tilting) – 15 proc.

Ogromne emocje budzi fakt, że w dniu otwarcia ofert przez PKP Intercity Nicolas Halamek z Alstomu powiedział dziennikarzom, że koncern zaoferował Polsce Pendolino z wychylnym pudłem. Potem przez dwa miesiące nikt z przedstawicieli koncernu ani spółek PKP tej informacji nie prostował.

Przetarg ciągnie się od sierpnia 2008 roku. Wiele zapowiadało, że zostanie unieważniony z powodu problemów z finansowaniem. Ostatecznie umowa wieloletnia podpisana już otwarciu ofert w przetargu. Prezes PKP Intercity Grzegorz Mędza zapowiada, że umowa na Pendolino zostanie podpisana do marca 2011 roku. [/ramka]

[ramka]

[srodtytul]Konkurencja na torach[/srodtytul]

Koszt 20 pociągów Pendolino na trasę z Trójmiasta przez Warszawę do Krakowa i Katowic to 430 mln euro. Koszty utrzymania przez 15 lat to 240 mln euro. Komisja Europejska sugerowała Polsce zakup większej liczby pociągów 160 km/godz. [link=http://www.rp.pl/galeria/19470,6,577664.html]Takie oferują także polscy producenci taboru, np. PESA Bydgoszcz[/link].

[link=http://www.rp.pl/galeria/19470,7,577664.html]Tą drogą poszła Austria, która kupuje od Siemensa klasyczne tańsze składy RailJet z dwusystemowymi lokomotywami Taurus, nie wydając fortuny na szybkie pociągi i przebudowę infrastruktury[/link].

Kontrargumet: Austria to kraj mniejszy od Polski, a poza tym i tak docierają tutaj z Niemiec superszybkie pociągi ICE. RailJety to dla nich żadna konkurencja. Szybkie pociągi mogą umożliwić PKP Intercity ekspansję międzynarodową, np. dojazd z Krakowa do Pragi i Wiednia, a także szanse na konkurencję w Polsce z Deutsche Bahn po całkowitym zliberalizowaniu rynku kolejowego.

Trwająca obecnie modernizacja linii kolejowej E-65 z Warszawy do Gdyni pochłonie ok. 10 mld zł. Studium wykonalności zakładało, że będą tędy jeździć pociągi z wychylnym pudłem. Studium przewidywało, że składy mogą osiągnąć 200 km/godz. na połowie długości trasy tylko w przypadku wychylnego pudła. Z tego punktu widzenia zakup Pendolino bez tiltingu to nonsens.

[/ramka]

[ramka][srodtytul]Konkurenci Pendolino[/srodtytul]

Jak mogłaby wyglądać flota PKP Intercity, gdyby z przetargu nie wycofali się konkurenci Alstomu zniechęceni niejasnym finansowaniem inwestycji i niskim kosztorysem PKP Intercity?

Niemiecki Siemens miał zaoferować Polsce [link=http://www.rp.pl/galeria/19470,8,577664.html]pociągi Velaro D w wersji do 250 km/godz[/link]. Pociągi tego typu, tylko z wyższej półki, zamówiło niemieckie DB m.in. do obsługi połączenia pod kanałem La Manche - przez Eurotunnel. Przedstawiciele Siemensa sugerowali, że montaż mógłby odbywać się w Polsce (w ten sposób postąpili też z wygranym przetargiem na 35 pociągów dla Metra Warszawskiego, które będą wytwarzane częściowo w zakładach Newagu w Nowym Sączu).

[link=http://www.rp.pl/galeria/19470,9,577664.html]Kanadyjsko-francuski Bombardier kusił PKP Intercity składem Zefiro 250 o w wyglądzie pocisku (w wersji z dolnej półki jeżdżący z prędkością do 250 km/godz.)[/link]. Obiecał przy tym współpracę przy produkcji z bydgoską PESĄ. Prezes Bombardier Transportation Andre Navarri w rozmowie z „Rz” do ostatniej chwili nie wykluczał startu w polskim przetargu.

[link=http://www.rp.pl/galeria/19470,10,577664.html] Ten skład z charakterystycznym nosem to Albatros włoskiego koncernu Ansaldo-Breda, który miał startować w konsorcjum z polskim Newagiem Nowy Sącz[/link]. Włosi się jednak wycofali. Producent ma ogromne problemy z dostawą pociągów do Holandii, która opóźnia się o kilka lat. [/ramka]

To reakcja na miażdżące opinie ekspertów kolejowych po ujawnieniu, że Polska ma być jednym z nielicznych użytkowników składów Pendolino bez wychylnego pudła, czyli tzw. tiltingu.

Zdaniem Adriana Furgalskiego z Railway Business Forum, PKP Intercity nie powinno podpisywać umowy z Alstomem na zakup wybrakowanych pociągów. Według prezesa Wacha, wyposażenie pociągów w wychylne pudło będzie oznaczało dopłatę 3-4 mln zł do każdego pociągu.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?